Jag funderar på att bygga en hall utanför mitt radhus. Det finns dock ett par takvinklar som gör det allt annat än lätt att få ihop

Taket som nu sitter över ingången är ett hemmabygge (inte mitt) som dels läcker på fasadsidan (kunde förm fixas med korrekt plåt vid anslutningen mot bostadsfasaden) och dels har en dum anslutning mot förrådsgaveln (vatten rinner från taket direkt mot förrådets vindskiva etc)

Förrådet är för litet för att bara fortsätta in till bostaden, det skulle inte ge tak över hela hallen / ytterdörren.

Taket till vänster om ingången (som är del av bostadens fasad) är för högt för att möta nock på förråd.

Jag antar att jag behöver en arkitekt för att pussla ihop det Några generella tips på design?
 
  • Blått radhus med komplexa takvinklar och ett förråd med anslutande tak vid ingången.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Exteriör av ett blått radhus med olikformade tak och en liten, plåtbeklädd förrådsbyggnad till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blått radhus med befintliga takvinklar och anslutningen till ett förråd som skapar utmaningar för en ny hallbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takvinklar och anslutningar på ett radhus sett uppifrån, med ett förråd och en lekplats i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lurig var rätt ord! Dessutom tycker jag man kan säga rörig. Alla dessa betongpannor högt och lågt underlättar inte. Jag tror att lösningen ligger i att hallen integreras med endera förrådet eller burspråket. Du får vara beredd på att byta takmaterial (till plåt i någon form) på någon del och justera något tak höjdmässigt.
 
Rickard.
Kan du fixa en enkel skiss på hur du vill ha det när det är klart uppifrån så får du säkert bättre förslag. Väldigt svårt att se hur det ska rymmas någon hall där.
Och som ovan sa färdiga taket bör nog inte läggas med pannor. Om det nu inte går att bygga med bra taklutning på något sätt som jag inte ser.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Kan du fixa en enkel skiss på hur du vill ha det när det är klart uppifrån så får du säkert bättre förslag. Väldigt svårt att se hur det ska rymmas någon hall där.
Och som ovan sa färdiga taket bör nog inte läggas med pannor. Om det nu inte går att bygga med bra taklutning på något sätt som jag inte ser.
Jag tänker om det går att följa burspråket ända fram till förrådet, och kanske plåt i den diagonala skarven som blir där detta tak möter förrådstaket
 
  • Handritade skisser av husfasader med markeringar kring burspråk och förrådstak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk ritning med mått och handskriven anteckning om att följa burspråket till förrådet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Spontant ser der ut att vara vansinnigt med jobb för väldigt lite yta (om än välbehövd) mätarakåpet gör det nog rätt besväligt.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Spontant ser der ut att vara vansinnigt med jobb för väldigt lite yta (om än välbehövd) mätarakåpet gör det nog rätt besväligt.
Skåpet behöver flyttas kommer gå på ca 9000 bara det
 
Det ser väl inte ut som det ursprungligen är ritat på planritningen? Jag tycker förrådet verkar hamna närmare huset i verkligheten. Är det tillbyggt? Det måste vara mer raka linjer. Det blir aldrig bra om du ska följa de konturer som du ritat ut.
 
J justusandersson skrev:
Det ser väl inte ut som det ursprungligen är ritat på planritningen? Jag tycker förrådet verkar hamna närmare huset i verkligheten. Är det tillbyggt? Det måste vara mer raka linjer. Det blir aldrig bra om du ska följa de konturer som du ritat ut.
Förrådet är inte ändrat, men taket som nu är över entrén (mellan bostaden och förrådet) är ju inte original utan någon som tyckt att de gjort något bra

Finns det något annat bra sätt att göra det eller bör jag bara släppa idén?
 
En variant är att göra ett annat och något lägre tak över entréhallen så att det inte kolliderar med förråd eller burspråk. Ett lättare helt plåtklätt tak. Jag kan inte bedöma om det kan bli bra med hjälp av bilderna. Det kräver nog att man är på plats.
 
Rickard.
En variant som kräver ett större åtagande men är väldigt "enkelt" är att riva förrådet och bygga ett helt nytt isolerat som täcker upp hela ytan mellan gaveln och burspråket. Och kanske med ett pulpettak lutande bakåt så slipper man alla konstiga anslutningar och bör få okej takhöjd. Men det bör nog gå att bygga ett sadeltak som sys ihop med burspråktaket med en ränna.

Taket läggs lämpligt med röd papp eller dubbelfalsad plåt.
 
Redigerat:
Rickard. Rickard.ag skrev:
En variant som kräver ett större åtagande men är väldigt "enkelt" är att riva förrådet och bygga ett helt nytt isolerat som täcker upp hela ytan mellan gaveln och burspråket. Och kanske med ett pulpettak lutande bakåt så slipper man alla konstiga anslutningar och bör få okej takhöjd. Men det bör nog gå att bygga ett sadeltak som sys ihop med burspråktaket med en ränna.

Taket läggs lämpligt med röd papp eller dubbelfalsad plåt.
Tyvärr får jag inte ändra förrådet något, föreningens regler. Förrådet är dessutom redan isolerat och inrett, så en hall emellan det och bostaden skulle kunna knyta ihop det med övrig bostadsyta
 
J justusandersson skrev:
En variant är att göra ett annat och något lägre tak över entréhallen så att det inte kolliderar med förråd eller burspråk. Ett lättare helt plåtklätt tak. Jag kan inte bedöma om det kan bli bra med hjälp av bilderna. Det kräver nog att man är på plats.
På vilket sätt skulle det bli annorlunda tänker du än det pannbeklädda taket som finns där idag (som ju är lägre än både förrådstaket och burspråkstaket)? Det vore givetvis det enklaste om det gick att använda befintligt tak, men hur får man isf till en bra anslutning mot förrådet, för det är ju vattenavrinningen där som inte är bra idag. Det har aldrig regnat in mot förrådet men det rinner ju som sagt rakt mot förrådstakets vindskiva...
 
Ett yttertak blir ju betydligt tjockare (själva konstruktionshöjden alltså) om det skall innehålla läkt och pannor än bara plåt. Ett plåttak, som i det läget bör vara falsat, kan man vika upp mot förrådets gavel, men man måste komma in under vindskivorna. Man bygger in ett fall i den ränndal som bildas mellan entrétak och gavelvägg.
 
  • Gilla
Mwelander
  • Laddar…
Rickard.
Höjden på nocken på förrådet mot fönstret, Hur ligger du till där? Hmm.. Svårt att förklara men det borde gå att förlänga förrådstaket ända mot fasaden och sedan förlänga burspråkstaket mot det. Då får du bara en vinkel och bör kunna nyttja delar av förrådet om du vill.

Jag tycker att det är bäst om man slipper flera olika tak som sitter bredvid varandra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.