5
I dagens upplysta samhälle med möjligheten att söka information på nätet så är det svårt att missa vad som är behörighetskrävande eller ej.
Googlar du på "koppla in golvvärme" "säkring till uttag x" eller vad som helst som rör en villa/lägenhetsinstallation Så kommer det garanterat upp nån länk från byggahus tex eller nån annan sida och det står nästan överallt vad som är behörighetskrävande. :)

Vad jag menar är att nånstans där emellan så inser man snart att vissa grejer ska göras på ett visst sätt.
 
5 AlmostDwarf skrev:
I dagens upplysta samhälle med möjligheten att söka information på nätet så är det svårt att missa vad som är behörighetskrävande eller ej.
Googlar du på "koppla in golvvärme" "säkring till uttag x" eller vad som helst som rör en villa/lägenhetsinstallation Så kommer det garanterat upp nån länk från byggahus tex eller nån annan sida och det står nästan överallt vad som är behörighetskrävande. :)

Vad jag menar är att nånstans där emellan så inser man snart att vissa grejer ska göras på ett visst sätt.
Helt rätt, det går liksom inte att skylla på något. Man är skyldig att ta reda på vad som gäller.
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Om du tänker på min tråd så handlade den om fel som är svåra eller omöjliga att hitta. Det här är ju tvärt om väldigt uppenbara fel som är väldigt enkla att hitta.
Vid en riktig elbesiktning skulle felen hittas direkt ja (Vid isolationsprovning av centralen samt okulärt att man ser att JFB saknas och att uttag och golvvärme finns i badrum). Men det gick ju igenom "mäklarens besiktning". Den innefattar ju inte EL men nog tycker jag att man borde se att JFB saknas fast det är krav iom golvvärmen och uttaget i badrummet.

O Steamboy skrev:
Det som är verkligt intressant är det du inte skriver: Varför var ni där? Om anläggningsinnehavaren själv upptäckt att något inte stämmer så var ju felen så uppenbara att till och med en lekman uppenbarligen kunde inse att det var sål. Om ni var där av någon annan anledning blir istället frågan hur många undersökningar och hur lång tid ni behövde för att inse att att inte låg rätt till?
Det började som ett "snabbjobb". Vi blev tillkallade dit av snickare. I min arbetsorder till elektrikern står det typ "Snickaren byter bänkskiva och kakel. Ett utanpåliggande uttag ska demonteras och återmonteras med lite annan placering. Ett snabbjobb!". Jobbet tänkte jag skulle ta typ 1-2 timmar :cool:

Elektrikern upptäckte att nåt var fel först när han såg att micro, ugn, dm var anslutna till samma 3vägs uttag bakom micron.

O Steamboy skrev:
Som flera andra skrivit på Fluxio tycker även jag att Elsäkerhetsverket borde införa regler om obligatorisk överlåtelsebesiktning av elanläggningar för försäljning. Både för att hitta sånt här men också för att få en statusuppdatering på gamla anläggningar.
Jag håller med. En ordentlig besiktning vid försäljning skulle göra Sveriges elanläggningar betydligt säkrare. En sån besiktning skulle ändå kosta hälften av vad Anticimex besiktning gör.

O Steamboy skrev:
Edit: Det är visserligen kul att du gjort comeback här, men när jag misstänker at det mest är forumabstinens nur när Fluxio ligger nere. Hur går det med att få upp sajten igen? Jag saknar den! ;-)
Fluxio.se behöver tyvärr göras om från grunden. Den kördes på en för gammal version av Joomla som inte längre stöds av webhotellet. Jag har tyvärr väldigt fullt upp redan därför tar allt ganska lång tid. Eventuella experter på Joomla/Kunena som läser detta får gärna skicka pm till mig. Dock får ni inte betalt för era tjänster då Fluxio drivs helt ideellt :giggle:
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Mikael_L
Rrrrr Rrrrr skrev:
Fluxio.se behöver tyvärr göras om från grunden. Den kördes på en för gammal version av Joomla som inte längre stöds av webhotellet. Jag har tyvärr väldigt fullt upp redan därför tar allt ganska lång tid. Eventuella experter på Joomla/Kunena som läser detta får gärna skicka pm till mig. Dock får ni inte betalt för era tjänster då Fluxio drivs helt ideellt
Jag väntar också.
Glöm inte att fluxio hade en rätt så klen bas med aktiva användare, glömmer en del nu bort forumet fluxio så är det risk att de aldrig hittar tillbaka.
Bara för att stressa dig lite nu :)
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Vet ej om begreppet finns i BRF-världen men kan det klassas som dolt fel? Vid nyrenoverad lägenhet bör man väl knappast anta möjligheten att vissa fel (som dessa) kan finnas.
Jag skulle snarare säga att nyrenoverad BRF-lägenhet kan innebära precis vad som helst och man kan lugnt utgå från att en stor andel av jobbet är utförd av glada entusiaster med resultat därefter. Och det inkluderar inte sällan el.
Elinstallationen är så gott som aldrig ett dolt fel, nästan alla stolligheter avslöjas lätt om man lyfter på lock till dosor/uttag/strömbrytare/elcentral mm. Att man själv inte har kompetens eller behörighet är ingen förmildrande omständighet.

Den som inte är påläst vad en BRF innebär har alla möjligheter att åka på en rejäl kalldusch vid ett köp. Det är mycket svårt att komma i efterhand och kräva något av säljaren och föreningen har ingen skyldighet alls att hjälpa till. "Dolda fel" hör till jordabalken och är inte tillämpbart. Däremot finns något i konsumentköplagen och påstår någon att det är nyrenoverat och allt fixat så kan man kanske förvänta sig vissa saker. Men återigen, det är allmänt känt att renoveringar ofta är amatörmässiga. Med mina ytterst begränsade kunskaper i det juridiska skulle jag tro att man sannolikt så gott som alltid är rökt i sådana här fall och man har liten chans att lyckas i en process med säljaren - lägg pengarna på att låta en elektriker fixa bristerna i stället. Det är som vanligt en sak att ha rätt och en annan sak att få rätt. Besikta noga före köp.
 
Även fast jag anser mig själv vara en ganska händig och påläst hempulare så är jag faktiskt förvånad över att jag inte kollade över tex att elen var korrekt när jag köpt mina lägenheter. Man blir ju mörkrädd av att se sådana här inlägg..
I min nuvarande lägenhet så skulle jag ändå totalrenovera så all el och vatten är nytt så där hade de inte spelat jättestor roll om de vart ¨småfel¨ här o där.
Men när jag och sambon köper hus nästa år så är ju en elbesiktning det första som ska bokas in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.