Tjenare!

Har varit rejält kallt i ca 2 veckor nu (-15 till -25 konstant...) och jag ser att det är jättefrostigt på utsidan av fasaden där ftx:en skickar ut luften.
Vad beror detta på? Förstår att det är den fuktiga inomhusluften som ställer till det men vad gör jag åt saken?
Just nu är avluften -11 enligt fjärren. Aggregatet är ett Heru 100.

//benke
 
  • Frost på utsidan av en Heru 100 ventilationsutblås på fasad vid kallt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en fjärrkontroll som visar temperaturen, -11°C för avluften och ställningar för Heru 100 ventilationssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför skulle du behöva göra nåt? Frost på fasaden är väl inget problem.
 
Tvärsnittsarean för hålet verkar bli mindre och mindre vilket ger högre mottryck i systemet. Är orolig att det kommer bli för igenfruset om det fortsätter.
Är dock första året med ventilationen så jag kanske oroar mig i onödan:)

//Henrik
 
Missförstod, trodde den blåste i ventilen neråt och det var själva fasaden som bli frostig. Minskar utblåshålets diameter kan det ju så klart bli problem men hur man löser det vet jag inte.
 
Jag är även nyfiken om röret ser ut sådär hela vägen från aggregatet eller bara vid mynningen. Tyvärr är det lånt dit upp och halt för stegen så jag lär få fundera vidare på det.

//Henrik
 
Troligen är det bara vid gallret som det bildas is. Du får hålla lite koll på det hela, blir det värre får man knacka bort isen/värma så att den smälter bort.
 
Har varit med och flyttat nätet en bit in i kanalen vilket funkat eller varför inte bara ta bort det.Det blåser kontinuerligt ur röret så att nån fågel lär inte orka bygga bo där. Händer det bara nån gång så minska tilluftsflödet nån halvtimme så borde det tina utav.
 
Benke-Berguv,

Är lufttemperaturen utomhus: -18 grader och värmeväxlas i aggregatet till +13 grader?
Är lufttemperaturen inomhus: +24 grader och värmeväxlas i aggregatet till -11 grader?

Den inströmmande utomhusluften på +13 grader, hur värmer du den och får 24 grader?

Inkommande utomhusluften värms alltså 13 - (-18) = 31 grader
Utgående inomhusluften kyls alltså 24 - (-11) = 35 grader
Borde värma och kyla lika många grader skulle man tycka. Kan vara avrundningsfel då endast hela temperatursiffra anges på fjärrkontrollen och att luften inomhus innehåller mer luftfuktighet(mer vattenånga).
 
Redigerat:
Du har luftfuktighet inne, 69%, vi kör jättelåg vent ändå ligger vi på 25-30%.

24gr inne, -18gr ute, 13gr i avluften, och -11 efter växlaren?
 
Halloj.

Japp, utetemperaturen är -18. Den värms till +13 i växlaren. Sen värms den upp av väl uppskruvade radiatorer i alla rum till 24. Sen växlas 24 till -11.

Jag har börjat fundera på var all fukt i den 24-gradiga liften tar vägen när luften blir -11... för en vits med denna typ av växlare är ju att man inte ska behöva ha dränering som jag förstått det.

//benke
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Du har luftfuktighet inne, 69%, vi kör jättelåg vent ändå ligger vi på 25-30%.

24gr inne, -18gr ute, 13gr i avluften, och -11 efter växlaren?
Ang 69% så är det temperaturverkningsgraden och inte luftfuktigheten. Stämmer ju dock skitdåligt i mitt fall får jag säga..?

//benke
 
benke-berguv,

Temperaturverkningsgrad
Ett mått på hur bra värmeåtervinningen är i ett ventilationsagregat.
hT = (T1 - T0)/(T2 - T0)

T0 = temperatur utomhusluft, oC
T1 = temperatur utomhusluft efter vvx, oC

T2 = temperatur inomhusluft, oC

hT = [13 - (-18)] / [24 - (-18)] = 0,738, dvs 73,8 % temperaturverkningsgrad.

Att din fjärrkontroll anger 69 om det skulle vara temperaturverkningsgraden, så kan det just bero på att decimalen för grader inte anges där på fjärrkontrollen. Där är ju endast hela grader.
 
Nu när det är så kallt ute, har ni troligen torr luft inomhus, kanske bara luftfuktighet på 40 % vid 24 oC.
Luft med 40 % relativ luftfuktighet vid 24 oC har: 7,53 gram vattenånga/(kg torr luft)
Luft 100 % relativ fuktighet vid -11 oC har: 1,48 gram vattenånga/(kg torr luft)

Så för varje kg luft som passerar ut genom ditt galler ut i fria luften, kondenserar 7,53 - 1,48 = 6,06 gram vatten ur din frånluft och blir först vatten och all eller del av det fryser till is. Vid 24 oC är 1 kg torr luft är ca 0,853 m3

Har ni i verkligheten högre relatitiv luftfuktighet än 40 %, ja då kondenseras ännu mer vatten ut.
Är det roterande värmeväxlare ni har? Då tror jag viss del av det kondenserade vattnet kommer in igen med den ingående utomhusluften. Är det inte så?
 
Redigerat:
Så där ser det ut hos mig också.
Jag kollade i facket i aggregatet där frånluftsfläkten sitter där var det lite isigt men inte alls som det är där i ändan på röret på utsidan. Så det är nog bara där i slutet det isar så dör mycket.
Jag brukar rensa bort det ibland då kylan håller i sig länge men det räcker ofta att det bara blir lite varmare så tinar det sig själv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.