Jag har en Chofu,köpt på Citcop,och heter numera Citcop,istället för Chofu.9,5kW,går som klockan,och är såpass stark att den inte behöver gå på max.Men om den skulle krångla,så är det inte bara att gå till Citcop,och dom kommer och fixar.Nej,då ska jag gå till en kylmontör,som antingen lagar,eller plockar ner,och sedan får jag skicka den till Kungsbacka.Nu när andra säljer till i princip samma pris,VKG t:ex,så finns väl ingen anledning att handla hos Citcop längre.Varför säljer man bara till företag?jo för att man har för taskiga garantier.Tack Citcop för att ni pressat ner priserna,men nu är det väl dags för er att anpassa er till marknaden,och sälja med riktig garanti till konsumenter,och med ordentlig service och installation.
 
Steff skrev:
När då företag som Citcop går runt dessa lagar och kränger pumpar som ingen annan så är det väl klart att branschen säger ifrån. Hur skulle det se ut om de certifierade installatörsleden gjorde likadant? Kan andra kan vi liksom. Då sätts hela systemet ur spel. Det kallar inte jag för kartellbildning!!! Det är för F-N myndigheterna och regeringen som antagit Kyoto protokollet och allt det där.
Jag vet inte om det stämmer men det påstås att i norge kan man köpa luft-luft-VP lite var som helst som "gör det själv"-kit. Hur ser det ut i resen av EU ?

Så länge inte tullen börjar leta efter VP i bagaget i folks bilar så lär folk installera själva.


Något som jag tycker är mer häpnadsväckande är att det inte finns några bättre "gör det själv"-kit som är miljövänliga. Visst, det blir ett större ingrepp i byggnaden men man får noll klant-läckage-risk av kylmedel om man har allt i en enhet och leder luft genom väggen.
 
Foma har ett gör det själv kit till sina 3 modeller (lagligt tydligen). Sen huruvida kvalitén på pumparna är bra är en annan sak
 
Förut fick norska kundar hos Citcop med vacumpump på köpet då det er lagligt att göra det själv i Norge. För Elgigantens pump kostar det ca. 1000 kr. mindre för installation i Norge och samma pump kostar 1800 kr. mindre i Norge. Fri montering ger troligen bättre konkurrens och bättre pris. Annars så brukar det mesta att vara billigare i Sverige.

Jag har nå ihop med flera grannar i min forening(Västra Götaland) monterat Panasonic värmepump själv, men haft en montör till att kolla och köra igång pumpen. Då vi köpte en pall hos Citcop (5 stk.) och fick kvantumsrabatt både på pump och av montören.Totalt kom installationen med moms och installationsbevis på kr. 9600,- för en Panasonic standard inverter på 900-4000 W med varmeslinga. Detta er inte den grymmaste pumpen, men jag tyckte att det var värd ett forsök.

Jag tycker annars att jag känner igen mycket av debatten om värmempump från debatten som har varit om direktimport av bilar. Det er viktigt att låta alt man läser gå igenom "bullshit filteret" innan man tar det åt sig. Annars så har det blitt monterat mer enn 20 pumpar i min forening denna sommaren. Disse er av olika fabrikat och från olika leverantörer så det blir spennande att se hur vinteren blir.
 
Måste fråga med risk för att bli hängd...

Att montera själv pumpen om utedelen och inomhusdelen kommer sitta nära varann, och det är en träkåk borde inte vara speciellt svårt.

Men hur går egentligen vakuumsugningen till? GÅR det att gör själv - och i sånafall hur???
 
Jag kan ju inte tala för alla, men...

... om jag själv skulle skaffa mig en luftvärmepump. Dvs en handlare ska kontaktas, man ska diskutera för o nackdelar, en montör ska komma och arbeta en hel dag med el och rördragning, man ska lära sig hur den fungerar, dessutom kanske man är tvungen att låna pengar för investeringen och då till kommer ett ärende till. Om så vore fallet hade jag ju naturligtvis sett till att skaffa mig den absolut allra bästa pumpen som finns att tillgå. För det var väl energibesparing och driftsäkerhet som man var ute efter från första början? Det var väl inte bara för att det skulle hänga en pump på väggen?

Det kan ju inte vara speciellt svårt att ta reda på vilka som är mest nöjda. För egen del vet jag flera som har satsat på thoshiba, och de verkar alla vara mycket nöjda. Men om de är bäst eller inte kan ju inte jag svara på...
 
Det intressanta som händer när någon billig aktör kommer in på en etablerad marknad är att stora skrämselmaskinen går igång: hur kan den vara lika bra när den är mycket billigare?
Jag tycker nog att de dyra tillverkarna borde ha bevisbördan; varför är deras grejor värda 50-100% mer?

Personligen tror jag att allmän teknikutveckling etc. helt enkelt har gjort att en värmepump är billigare att tillverka nu.

Nog om detta: jag köpte en NA förra året och hittills har följande hänt: den ger ganska bra värme ut, och förra vintern värmde den 150kvm i 2 plan med endast viss hjälp från el och ved under kallaste vintern (vi bor i Göteborg).
Efter en månad började något relä att låta konstigt och elektroniken byttes ut.
Detta har nu hänt igen och nytt byte får väl ske.
Jag har 3 års garanti, och det är ju tur.

Summa: ingen lysande kvalite hittills, men även andra märken har hög felfrekvens (Allmänt klagomål på värmepumpar från Konsumentverket).

Just my 10 cents...

/Oscar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.