Är det någon som har erfarenheter eller vet något om Sunhill Bygg AB i Huddinge/Segeltorp? Brådis...

 
Hemmakatten
Vi bokstavligen kastade ut Sunhill från vårt hus förra året då vi renoverade inomhus. Värre klåpare har jag aldrig sett!
 
Har fått en offert från Sunhill på en badrumsrenovering. Verkar ligga ganska bra till i pris men dom undantar vissa arbeten som tex. el, avloppsändringar, taklister där dom vill ha extra betalt för.
Så såg jag av en tillfällighet ditt inlägg. Vågar man anlita dom? Vad var det i ditt fall som gick snett?
 
Dem har ju billiga tim priser iaf...310 för en snickare och 430 för en ingenjör det e gratis nästan...:)
En sak jag reagerade på var att målar tim priset var samma som snickarpriset. Det brukar vara så att alkydhjärnan kostar 10-15 spänn mindre..men men...
 
Hemmakatten
Vi anlitade Sunhill våren -04 för att i nedervåningen (källaren) bygga in rör, måla om, lägga in golv, ta bort tapet från dörrar och måla dem mm.
Vi var lite i tidsbrist, de gav ett bra (=billigt) anbud och ägaren till Sunhill gav ett seriöst och trovärdigt intryck.
Anledningen till att de har låga priser måste vara att de betalar så erbarmeligt dåligt till sina hantverkare. Snickaren byggde upp nytt innertak och byggde in rören i taket. Där gjorde han taket snett, en diff på 3 cm per meter!! Det nedsänkta taket blev så lågt att en dörr inte gick att öppna. Vid ett ventilationsrör som skulle dras ner blev taket så lågt att en annan dörr slog i. Spacklingen gjordes av en annan "skyddad-verkstads"-typ som höll på i massor med timmar att spackla nåt som jag själv hade gjort på en timme eller så. Golvet (laminatträ-klick-golv) lades så tight mellan väggarna att det buktade uppåt, den som skulle måla visade sig vara en nybakad elektriker som hade anställning per timme hos Sunhill, och han hade naturligtvis aldrig målat förut. Osv. osv. Den enda som var bra var en (riktig) målare som trodde han skulle få heltidsjobb hos Sunhill, men som vid anställningstillfället visade sig endast fick jobb per timme. Han slutade efter någon dag. (Honom anlitade vi i efterhand via hans nya firma för att slutföra resten.) Vid avtalsskrivandet med Sunhill påpekade jag att vi hade en tight tidsgräns. Efter fyra dagar hade de hunnit med knappt en dags jobb, trots att det var många där och arbetade. De tog dessutom utan vår tillåtelse våra verktyg och rengöringsmedel och hinkar och trasor och använde!! De hade inte ens de verktyg med sig som de behövde. När jag påpekade detta, så ringde de till chefen och åkte de till Bauhaus och köpte egna (på timtid som de tänkte att jag skulle betala). Golvet de la in lyckades de dessutom att lägga in mitt i golvet några helt andra golvbitar, utan att ens märka det!

Sammanfattningsvis står jag fast vid mitt tidigare uttalande att Sunhill är ett gäng klåpare. De anställda har urusla löner, man kan därför bara anställa "bottenskrapet" eller sådana som behöver jobb omedelbar och därför slutar så snart de får en annan anställning. Även om timpenningen är låg, så kostar det mycket mer för oss eftersom deras anställda tar minst 3 ggr så lång tid på sig som en riktig hantverkare.

Som sagt, de började en måndag, på torsdag sa jag till alla att lämna omedelbart, meddelade att alla deras saker skulle finnas till avhämtning fredag morgon kl. 08.00 ute vid gatan, ringde och mailade chefen/ägaren, räknade ut vad som var ett rimligt pris för deras utförda arbete. I mail till ägaren meddelade jag vad vi tänkte betala och var det inte så att han inte ville acceptera detta skulle vi inte betala något alls (och då bestrida betalningsansvar för allt) och ägaren hade då fått gå till tingsrätten (vars utgång hade varit mycket tveksam för honom). Han accepterade vårt bud. Detta var det sista vi hörde av honom vilket vi är mycket glada för.
 
Vad tar de i timmen för sina gubbar då?
 
Hemmakatten
Kommer inte ihåg vad de tog per timme. Dessutom fick vi ett fast pris för hela arbetet. Inte ens det hjälpte.... Tidsplanen hade spruckit med flera månade och hela arbetet fick som sagts göras om.
 
Sånnt kan väl bara hända i storstäder? På landet hade företaget inte överlevt i 1 år.
 
hmmm....

Känner att jag måste ställa mig upp och försvara "mina pojkar"

Vi anlitade Sunhill i sommras och jag måste säga att jag blev positivt överraskad.
Kom i tid och slutförde uppdraget innan slutdatum. Visserligen ett för många "litet" uppdrag men ändå.. slutnotan på 115.000 var strax över det vi var överrens om men då hade min man gjort vissa förändringar.

Refelktion...
5 företag tillfrågade, 4 kom, Sunhill var dom enda som tog av sig skorna när dom kom in i vår lägenhet!...

Behöver jag hantverkare ringer jag Sunhill igen.
 
;)det kan ju vara så att du försvarar dessa människor för att det är dina vänner din man eller du själv som är SUNHILL bygg ???? eftersom det är andra gången du skriver här men vad vet jag
 
SUNHILL får mig att tänka på SUNTRIP = sällskapsresan ;) I övrigt inga kommentarer ang SUNHILL.
 
Tack för era åsikter-  har fått något att fundera på. Är det nån som känner sig riktigt nöjd med hantverkare. Alltså där man får ett bra prisvärt arbete utfört i Stockholmregionen.  :surprised:
 
F
Sunhill skulle lämna offert på att bygga vårat hus. Efter en del tjat på telefon/mail så dök det aldrig upp några priser. Tur är väl det efter att ha läst skräckhistorierna på denna sidan. Brrr..
 
Hemmakatten
Hemmakatten
Åh, vad synd tomten.e att det inte gick bra för dig.  :-/

Den enda trösten är väl att du har hittat hit till byggahus.se och därmed har ett outsinligt förråd av erfarenheter och kunskaper att ösa ur. ;)

Hoppas det löser sig för er.:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.