Vi ska ha parrdörrar till vårt hus.

Jag hittar diverse ute på marknaden, men det är en djungel. Någon som har tips på där kvalite och pris är någorlunda jämnställt?

Svara mig ärligt, tror ni det blir för mycket att ha tre pardörrar i ett hus på 134 kvadrat.
Pardörr 1: Entren
Pardörr 2: Kök/Vardagsrum
Pardörr 3: Sovrum

Entredörren finner jag ute på marknaden, dock hittar jag inget bra alternativ till dubbeldörr som altandörr....

Hälsningar Ynej
 
Allvarligt talat tycker jag det låter lite överambitiöst! :surprised: Det är himla snyggt med pardörrar i en entré, men till köksingången tycker jag inte det passar, och inte till altanen heller egentligen... Men visa det på en ritning, jag kanske har helfel! :D Och jag är inte omöjlig att övertala! :D
 
Jag är sjukligt förtjust i pardörrar! ;) Jag har satt in två inomhus och kommer att ha pardörrar både till huvudentrén och groventrén. Alla pardörrar tog tyvärr bort i början av sjuttiotalet men två av dom kommer från huset övriga har jag hittat begagnade på nätet.

Även glasverandan som ska återuppbyggas kommer att ha pardörrar. Man kan inte ha förmånga pardörrar… Hade min fru tillåtit mej hade jag nog satt pardörrar till gästtoan också… ;D

www.byggreturen.se har de nytillverkade pardörrar i massivt trä, det är mycket snyggare än mdf dörrar enligt mej personligen.

Så fort taket är omlagt ska jag sätta upp de gamla pardörrarna till huvudentrén med tillhörande överstycke och tak! Jag längtar… ;D ;D ;D

mvh plexi
 
Inte säker på köksentren jag heller men till altanen är det ju helrätt!

//Markus
 
Pardörrar = väldigt mycket stämning! Vi har fyra stycken fast en med skjutdörrar. Tänk på att storleken har betydelse!

Skjutdörrsdubbeldörren är den enda som är tillräckligt bred (170 cm tror jag). Det är skönt att kunna öppna bara ena delen och passera med allt man bär med sig.

Till altanen har vi en 100 cm pardörr... gissa problemet! Vi var tvungna att beställa en ny altandörr, jag gav snickaren order om en likadan som den gamla. Maken förhandlade i smyg och vi fick hem en pardörr 40+60 cm! Jag hade nära till gråten när altandörren kom på plats, men har sedanmera förlikat mig. Det ÄR trevligare när man slipper öppna båda dörrarna varje gång man vill in eller ut. Fast 60 cm är lite för smalt att tränga sig igenom.

Som ytterdörr fungerar 2*60 inte alls.
 
som entredörr finns en modell som inte är symmetrisk men den är gjord så att det inte syns.
Vanligt problem med pardörrar är ju annars att gångdörren är väldigt smal och man vill ju inte öppna båda dörrarna bara för att man kommer med matkassarna.
Till altandörrarna kan man få med spanjolett på båda dörrarna, så kallad handikappspanjolett. då är det enkelt att öppna båda dörrarna.
 
Ynej skrev:
Svara mig ärligt, tror ni det blir för mycket att ha tre pardörrar i ett hus på 134 kvadrat.

Pardörr 1: Entren
Pardörr 2: Kök/Vardagsrum
Pardörr 3: Sovrum
Nej, det tror jag ärligt talat inte att det blir, jag älskar också dessa glasade pardörrar, jättesnyggt :-*


Men som sagts i tidigare inlägg, så är det viktigt att noga tänka igenom totalbredden och fördelningen mellan dörrparen, det är väldigt opraktiskt att alltid vara tvungen att öppna bägge dörrbladen för att komma ut, kan möjligen vara OK på en verandadörr (fast helst inte där heller), men def. inte på entrédörren.
Så för att få väl fungerande, dvs. praktiska, dubbeldörrar så får man inte vara för snål på totalbredden (ffa. entrédörr), men samtidigt så bör man ju ta hänsyn till omkringliggande fönster.
Detta med hänsyn till fönsterbredd gäller i huvudsak veranda/altandörrar, där kan det kanske bli så att man får acceptera en smalare altandubbeldörr (där man alltså måste öppna bägge dörrbladen) för att få bra harmoni med ev. fönster som ligger i anslutning.

MVH//Christina.
 
styrman1 skrev:
som entredörr finns en modell som inte är symmetrisk men den är gjord så att det inte syns.
Låter superbra, vilket fabrikat och vilken modell är det?? :)

MVH//Christina.
 
Hej på er!

Och tack för alla bra svar, hade inte tänkt på hur opraktiskt det blir om man måste öppna båda dörrarna alltjämnt.... Det tackar jag Lillbjorn för, som verkar ha bråkat med detta!

Tack för tipset pleximaster på vart jag kan hittar pardörrar i massivt trä!

Sophia och unigas, känner att det är på plats med ett förtydligande! Vi kommer att ha en öppen planlösning där vardagsrum och kök går ihop i ett, huset ska byggas i vinkel och kommer vara av timmer. I vinkeln, och även på gaveln mot vattnet kommer det vara ett stort soldäck. Det är från kök/vardagsrum vi kommer ha pardörrar som går ut mot soldäcket - alltså en altandörr, inte en entredörr.

Snälla Sophia och Unigas, om ni fortfarande inte tycker vi ska ha pardörrar där så hör av er! ;)

Styrman1, vart hittar jag den icke symmetriska dörren, som ser symmetrisk ut?

Andra positiva och negativa saker med pardörrar mottages tacksamt!

Ha en skön helg
/Mvh Ynej

 
Med det förtydligandet kan jag inte annat än rekommendera pardörrar! Gärna i glas (om det passar fasaden osv.) är otroligt trevligt att ha möjlighet till rejäl utgång till däck/altan men som tidigare sagts se till att man kan gå ut utan att öppna båda dörrarna.


//Markus
 
Ynej skrev:
Vi ska ha parrdörrar till vårt hus.

Pardörr 3: Sovrum
Undrar om det är inte för mycket att ha ett pardörr till sovrummet. Kan inte se fördelen med pardörr just där :-/. Hellre ett sovrumsdörr med bra ljudisolering ;)
gaia
 
jureit skrev:
Möjligtvis att om det är långt mellan dörrposterna så är det svårare för partnern att greppa dessa i ett sista desperat försök att rädda sig när man kopplat grepp om livet och släpar in henne/honom där...?  ::)
;D ;D ;D :-[
 
Vi köpte vår fantastiskt fina parytterdörr (modell Ekestad) på Qvesarums byggnadsvård
http://www.qvesarum.se/

Den är i massiv, återvunnen teak och bredden är 2 * 60 cm, ung. samma som de gamla dörrarna som fanns förr. Vi upplever den inte för smal, det går bra även med matkassar.

Vi är mycket nöjda.

/EB
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.