Både jag och min kollega är inne på att köpa ett ödehus/liknande i hallandstrakten.
Vi såg att i Falkenberg har nån i kommunen letat fram ca 1300 ödehus i Falkenbergs kommun, varav 1 var med i SVT där hon köpt ett hus för 35 000.

Vi båda jobbar på en brädgård och har bra rabatt på byggmaterial och allt som hör till, även förtur på felbeställda fönster osv.
Så renovera ett ödehus under 5 år och lägga lite pengar då och då är planen. Självklart fixa det vind och vattentätt med en gång.
Men därefter fixa lite här o där på helgen och lediga dagar för att så småningom flytta dit kanske.
Vi båda har boende så det kommer användas som fritidshus de första åren.

Så i denna tråd skulle vi vilja ha tips på antingen öde, fallfärdiga eller riktigt billiga hus.
Gärna i hallandstrakten men till rätt pris kanske man flyttar till annan ort.
Så bomba på med allt ni har!
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Åsa Lund
Kolla flygfoton på Google Maps och ge er ut på utflykt?
Eller kolla med kommunen som gjort inventeringen hur de fick reda på vilka som var övergivna
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Kolla flygfoton på Google Maps och ge er ut på utflykt?
Eller kolla med kommunen som gjort inventeringen hur de fick reda på vilka som var övergivna
Bra tanke men lite svårt o se vilka som är bebodda genom ett flygfoto.

I Falkenbergs kommun hade hon tagit alla husen där det inte hade varit någon folkbokförd på några år.
Kan man få en sån lista om man frågar kommunen tro?
 
W Willewonka skrev:
Både jag och min kollega är inne på att köpa ett ödehus/liknande i hallandstrakten.
Vi såg att i Falkenberg har nån i kommunen letat fram ca 1300 ödehus i Falkenbergs kommun, varav 1 var med i SVT där hon köpt ett hus för 35 000.

Vi båda jobbar på en brädgård och har bra rabatt på byggmaterial och allt som hör till, även förtur på felbeställda fönster osv.
Så renovera ett ödehus under 5 år och lägga lite pengar då och då är planen. Självklart fixa det vind och vattentätt med en gång.
Men därefter fixa lite här o där på helgen och lediga dagar för att så småningom flytta dit kanske.
Vi båda har boende så det kommer användas som fritidshus de första åren.

Så i denna tråd skulle vi vilja ha tips på antingen öde, fallfärdiga eller riktigt billiga hus.
Gärna i hallandstrakten men till rätt pris kanske man flyttar till annan ort.
Så bomba på med allt ni har!
Det är väl billigt för att få vill bo där, varför köpa något med låg efterfrågan och plöja ner pengar i det?

Ifall ens situation ändras blir kanske svårt att sälja.
 
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Det är väl billigt för att få vill bo där, varför köpa något med låg efterfrågan och plöja ner pengar i det?

Ifall ens situation ändras blir kanske svårt att sälja.
Nja, kan va det men även att de har gått i arv och ingen orkar ta tag i att sälja det. Eller en gamling som tagit in på ålderdomshem och glömt av huset. Finns många scenarion om varför hus står öde.

Självklart kommer jag räkna på det om de dyker upp något intressant objekt, vad de kommer att kosta att renovera mot vad ett liknande kostar att köpa.
Men både jag och min sambo har som dröm att totalrenovera ett hus, eller bygga nytt. Men lite skillnad i pris där
 
W Willewonka skrev:
Nja, kan va det men även att de har gått i arv och ingen orkar ta tag i att sälja det. Eller en gamling som tagit in på ålderdomshem och glömt av huset. Finns många scenarion om varför hus står öde.

Självklart kommer jag räkna på det om de dyker upp något intressant objekt, vad de kommer att kosta att renovera mot vad ett liknande kostar att köpa.
Men både jag och min sambo har som dröm att totalrenovera ett hus, eller bygga nytt. Men lite skillnad i pris där
Fullt förståeligt, det viktigaste är att man köper något man trivs med. Men kan ju vara bra att fundera vad som kan hända om det oförutsedda sker.
 
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Fullt förståeligt, det viktigaste är att man köper något man trivs med. Men kan ju vara bra att fundera vad som kan hända om det oförutsedda sker.
Absolut!
 
Åsa Lund
Du ser väl lite grand på om gräsmattan är klippt senaste året eller ej?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Du ser väl lite grand på om gräsmattan är klippt senaste året eller ej?
Genom o titta på Google Maps? Njaaa
 
Visst kan man det. Jag sysslar med UE och har tillbringat mycket tid med Maps
 
Det bör inte vara några större problem att utifrån registerdata ta fram en lista på fastigheter där ingen har varit folkbokförd under de senaste åren. Dessa register är ju inte tillgängliga för allmänheten men SCB bör kunna ordna uppgifterna mot en avgift. kontakta dem och se vilket pris de vill ha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.