Kolla in uppfinnaren på SVT Play, han har sparkat igång en hel verkstad med remdrivna maskiner i norge.
 
  • Gilla
remdrivet och 1 till
  • Laddar…
Jag och Erik-Alfred pratar ofta om olika maskiner. Vi toknördar hänger ju ihop :love::geek::rofl:
 
  • Gilla
FrederickFMR
  • Laddar…
Hej och välkommen!
Trevligt att det finns fler som tar vara på fina gamla maskiner.

Jag har ingenting remtransmissionsdrivet . Allt är antingen motordrivet eller ombyggt för motordrift.

Fast jag råkar ha kopior av ett par äldre amerikanska handböcker i ämnet remtransmissionsdrift. Upphovsrätten har gått ut på dem i USA så skicka din e-postadress som privat meddelande så skall du få kopior av dem.


Den där planhyveln ser för farlig ut för min smak. Fyrkantkutter och inga bakslagsspärrar. Den skulle jag definitivt modernisera litet om den vore min.
Annars ser det ut att vara riktigt fina grejor som du har.
 
  • Gilla
FrederickFMR
  • Laddar…
Hej alla!

Oj, vilken resa jag fick idag! Herr Remdrift ljuger ju inte när han säger att han har tid. Så, jag hade det stora nöjet att besöka honom på Ageröds Snickeri i eftermiddags och det var en brant inlärningskurva som min gamla hjärnbark fortfarande försöker bestiga. Jag vill tacka Herr Remdrift för sin eminenta gästvänlighet och generositet när det gäller att dela med sig sin kunskap. Inte en tillstymmelse av snålhet där. Ett stort tack skall du ha! Jag har nu fått en måttstock som blir svår att mäta sig med... Pun intended!
Man i snickeriverkstad står omringad av träbearbetningsverktyg och maskiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Maskin Nerd ca 1830 Ursäkta för den dåliga bilden...
 
Redigerat:
H heimlaga skrev:
Hej och välkommen!
Trevligt att det finns fler som tar vara på fina gamla maskiner.

Jag har ingenting remtransmissionsdrivet . Allt är antingen motordrivet eller ombyggt för motordrift.

Fast jag råkar ha kopior av ett par äldre amerikanska handböcker i ämnet remtransmissionsdrift. Upphovsrätten har gått ut på dem i USA så skicka din e-postadress som privat meddelande så skall du få kopior av dem.


Den där planhyveln ser för farlig ut för min smak. Fyrkantkutter och inga bakslagsspärrar. Den skulle jag definitivt modernisera litet om den vore min.
Annars ser det ut att vara riktigt fina grejor som du har.
H heimlaga skrev:
Hej och välkommen!
Trevligt att det finns fler som tar vara på fina gamla maskiner.

Jag har ingenting remtransmissionsdrivet . Allt är antingen motordrivet eller ombyggt för motordrift.

Fast jag råkar ha kopior av ett par äldre amerikanska handböcker i ämnet remtransmissionsdrift. Upphovsrätten har gått ut på dem i USA så skicka din e-postadress som privat meddelande så skall du få kopior av dem.


Den där planhyveln ser för farlig ut för min smak. Fyrkantkutter och inga bakslagsspärrar. Den skulle jag definitivt modernisera litet om den vore min.
Annars ser det ut att vara riktigt fina grejor som du har.
Tack för din hjälp. Uppskattar givetvis om du vill dela med dig om den infon från USA. Jag är ju blåbär här och inte helt bekant med forumet, så ge mig en stund så får du mina kontaktuppgifter. Tack...
 
R RealElwood skrev:
Kolla in uppfinnaren på SVT Play, han har sparkat igång en hel verkstad med remdrivna maskiner i norge.
Jo, det är något i den stilen man drömmer om... Tack!
 
F FrederickFMR skrev:
Hej,

Jag skall återöppna ett gammalt snickeri som stått stilla i årtionden, kanske längre. Där finns maskiner och verktyg hela vägen tillbaka till 1800-talet. I princip är det ett museum. Min idé är att renovera alla maskiner och använda dom som det gjordes på den tiden då det begav sig förutom när det gäller säkerheten givetvis. Alla maskiner är Svenska och remdrivna. Jonsereds, Askersunds, Lunds och Göteneds Mekaniska Verstad bla annat.

Jag är i färd med att identifiera maskinerna för att skaffa handböcker, har kontakt med några firmor för detta ändamål, Hugos Maskin AB i Haparanda och Nya Jonsereds i Kungsbacka. Har därigenom identifierat en maskin, en Jonsereds långhålsborr tillverkad 1929 Nr. 27240

Jag har massor av frågor givetvis, men just nu undrar jag om det är någon vet var man hittar litteratur för just kunskapen om remdrift när det gäller gamla maskiner? Lite udda ämne inser jag...

Har ni idéer om hur jag kan identifiera maskiner och hitta handböcker?

Tacksam för alla råd och rön!

Mvh, Frederick

[bild] Bandsåg - Askersunds Mekaniska Verkstad
Detta var ju en av dom trevliga insikterna som Herr Remdrift gav mig idag. Enligt en katalog utgiven 1920 av Wilhelm Sonneson är detta troligtvis en bandsåg producerad på 1920-talet.
 
F FrederickFMR skrev:
[bild]
Planhyvel - Lunds Mekaniska Verkstad
Tillverkad senast 1926 då LMV köptes upp av Thule, var det så @remdrivet ?

Svartvit bild av en gammal annons som visar en A.B. WILH. SONESSON & CO planhyvel från tidigt 1900-tal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F FrederickFMR skrev:
Tillverkad senast 1926 då LMV köptes upp av Thule, var det så @remdrivet ?

[bild]
Så eller att dom bytte namn, samma verkstäder olika namn och ett skifte 25/26
 
  • Gilla
FrederickFMR
  • Laddar…
Ok, den är belamrad med bråte men någonstans därbak kan man skönja en bredbandputs?
Rörigt verkstadsrum med verktyg och material överhopat på arbetsbänkar och hyllor, bredbandputs delvis synlig i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har inte grävt fram id nr... Vad tror ni?
 
F FrederickFMR skrev:
Ok, den är belamrad med bråte men någonstans därbak kan man skönja en bredbandputs?
[bild]
Har inte grävt fram id nr... Vad tror ni?
Långbandsputs
 
  • Gilla
FrederickFMR
  • Laddar…
remdrivet remdrivet skrev:
Långbandsputs
Bristen på kunskap när det gäller facktermerna åsidosatt, vad tror du? :thinking:
 
F FrederickFMR skrev:
Bristen på kunskap när det gäller facktermerna åsidosatt, vad tror du? :thinking:
Jag skulle gissa att den är från 50-talet och att det är en mycket mycket fin maskin.
Vintage träbearbetningsmaskin från 50-talet i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är en jag använt en del under utbildningen, ovärdelig maskin.
 
  • Gilla
FrederickFMR
  • Laddar…
remdrivet remdrivet skrev:
Jag skulle gissa att den är från 50-talet och att det är en mycket mycket fin maskin.
[bild]
Detta är en jag använt en del under utbildningen, ovärdelig maskin.
Jo, det var ju bättre ordning på din skola helt uppenbart! Tack
 
  • Haha
remdrivet
  • Laddar…
Göteborgs stadsmuseum har en hel del gamla maskiner magasinerade efter nedläggningen av industrimuseet. De har förmodligen också en hel del papper och manualer så det kan ju vara en god ide att kontakta dem för mer information för det finns säkert någon gubbe på museet som är intresserad av sådant.
 
  • Gilla
FrederickFMR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.