Jag har tagit ner en del av en innervägg i min lägenhet från 1920. Som följd har jag nu behov av att laga plankgolvet där det ej varit några golvplankor tidigare. Det är även en höjdskillnad ca 5 mm mellan sidorna.

Se bifogad bild.

Hur går jag till väga? Underlag?

Tips mottages mycket tacksamt! :)
 
  • Ett plankgolv med en saknad sektion och en 5 mm höjdskillnad där en innervägg tidigare stått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En passande bräda som hyvlas till och formas efter det gamla?
 
Det krävs stor skicklighet för att få samma yta så att det ser ut som den alltid suttit där. Ett avvikande träslag, vitoljad ek kanske, kan vara ett alternativ. Då blir det lite markering mellan rummen vilket kan var bra eller dåligt beroende på tycke. Kanske har du trösklar i ek i andra dörrar?
 
Tycker i alla fall att trä är givet, ingen fet metallist.
 
Tack för svaren! Trä är givet, hyvla till en bred planka efter form som krävs låter som vägen framåt.

Hur ska jag tänka kring
- underlag?
- fastsättning?
- fogning mot golvplankorna intill?

Underlaget är som synligt trä på ett parti (med synlig större regel under som dessa vilar på) samt betong eller dylikt under en sträcka (i nuläget med slagg-grus på betongen).
 

Bästa svaret

Jag har satt trösklar i dörrhål där det sett liknande ut. Då har jag lagt en bit 28x70 över hela bredden som jag justerat in till rätt nivå med pallningsbrickor och sedan skruvat på plats genom pallningen på denna har jag sedan limmat en eltröskel. Kanske får du plats med en liknande kösning även om du vill fälla in plankan i nivå med befintligt golv.

Jag hade nog bara passat in pöankan noggrant så det blir tight mod närliggande plankor men i övrigt ingen fog. Alternativt om man sätter plankan lite upphöjt så kan man fräsa en fals så att den överlappar golvet, se skiss.

Enkel handritad skiss som visar en falsad träplanka överlappande ett golv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.