Usch, det är ju värre än miljonprogrammet. Ett sådant kråkslott per ort går ju bra men hundratals bredvid varandra? Riktigt smaklöst.
 
  • Gilla
FG och 1 till
  • Laddar…
Ja Turkarna bygger och bygger och bygger!

På sahibinden.com finns just nu runt 500 000 lägenheter till salu i Turkiet, och då har jag inte inkluderat villor.

Rent otroligt output av hus där, söker bostad söderöver, och när man försöker bilda sig en uppfattning om ett område via google maps, kan ett område vara obyggd åker 2015, men när googlebilen åker förbi igen 2017 så har det plötsligt uppstått en hel stad med affärer folk och bostäder.

Man blir inte lite avundsjuk på hur duktiga dom är att bygga, tänk om Sverige hade kunnat producera bostäder och hus i ett så rasande tempo.
 
Mina ögon värker efter detta. Verkar dessutom väldigt dött förutom en enda bil som körde förbi i första sekvensen. Herre gud säger jag bara....
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
De kanske bygger snabbt i Turkiet, men hur är det med kvalitet, arbetsskydd, miljöcertifiering och annat...
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
S SWIN skrev:
Man blir inte lite avundsjuk på hur duktiga dom är att bygga, tänk om Sverige hade kunnat producera bostäder och hus i ett så rasande tempo.
Vad är meningen med att producera bostäder i sådant rasande tempo? Vem gagnar det?
 
B b8q skrev:
De kanske bygger snabbt i Turkiet, men hur är det med kvalitet, arbetsskydd, miljöcertifiering och annat...
Miljö och genuscertifiering har dom nog noll koll på i Turkiet :cool:

Och vissa lägenheter är obeboeliga innan dom blivit sålda.

En lägenhet som var till salu visades även bilder från garaget under huskroppen.
På bilderna kunde man se stora sprickor i betongen i taket nere i garaget, även armeringsjärnen tittade fram.
Ett antal våningar ovanpå denna krakelerade grund, tar nog ett tag men rasar förr eller senare.

Ett stort antal lägenheter är starkt fuktskadade redan som nya, simpelt ytskikt på taket av någon form av tjärpapp, inga rännor eller takpannor.
Dessutom stora takaltaner, utan möjlighet för regnvatten att rinna av, vilket gör att det rinner in i lägenheten i stället.

Såg på google maps ett stort höghus, där dom översta våningarna tydligen blivit obeboeliga på grund av fukt uppifrån.

Man hade bara tagit bort fönstren på dom övre våningarna, så det kunde torka fortare, folk bodde kvar några våningar ned i stället för att täta taket.

Så sammanfattningsvis, min uppfattning är att Turkarna bygger fort och gärna, billigt blir det med, men slutresultatet kanske inte alltid är det bästa .
 
  • Gilla
SueSue och 2 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Vad är meningen med att producera bostäder i sådant rasande tempo? Vem gagnar det?
Här i Sverige råder skriande brist på bostäder, barn önskar flytta från föräldrahemmet, men inga bostäder finnes.

Vi har även många nytillkomna invånare som vill ta hit resten av familjen, men begränsas av just brist på bostäder.

Så om ett land vill utöka sin befolkning, måste det också bygga bostäder som kan husera befolkningsökningen.

I Turkiet har Erdogan tydligen beordrat att landets befolkning skall yngla av sig, vilket den då gör.

Och plats finns för denna önskan till befolkningsökning, på många ställen går lägenheterna åt i ett rasande tempo.
 
S SWIN skrev:
Miljö och genuscertifiering har dom nog noll koll på i Turkiet :cool:

Och vissa lägenheter är obeboeliga innan dom blivit sålda.

En lägenhet som var till salu visades även bilder från garaget under huskroppen.
På bilderna kunde man se stora sprickor i betongen i taket nere i garaget, även armeringsjärnen tittade fram.
Ett antal våningar ovanpå denna krakelerade grund, tar nog ett tag men rasar förr eller senare.

Ett stort antal lägenheter är starkt fuktskadade redan som nya, simpelt ytskikt på taket av någon form av tjärpapp, inga rännor eller takpannor.
Dessutom stora takaltaner, utan möjlighet för regnvatten att rinna av, vilket gör att det rinner in i lägenheten i stället.

Såg på google maps ett stort höghus, där dom översta våningarna tydligen blivit obeboeliga på grund av fukt uppifrån.

Man hade bara tagit bort fönstren på dom övre våningarna, så det kunde torka fortare, folk bodde kvar några våningar ned i stället för att täta taket.

Så sammanfattningsvis, min uppfattning är att Turkarna bygger fort och gärna, billigt blir det med, men slutresultatet kanske inte alltid är det bästa .
Bra sammanfattning. Vi kan lägga till jordbävningssäkerhet. Grannlandet Grekland har mkt höga krav på detta. Jämför när det är jordbävningar där nere, rasade hus i Turkiet, inget i Grekland. Men hur får de ekonomi i byggandet?
 
banjoragge banjoragge skrev:
Bra sammanfattning. Vi kan lägga till jordbävningssäkerhet. Grannlandet Grekland har mkt höga krav på detta. Jämför när det är jordbävningar där nere, rasade hus i Turkiet, inget i Grekland. Men hur får de ekonomi i byggandet?
Vet inte ekonomin, men billiga inhemskt producerade råmaterial och billig arbetskraft spelar nog stor roll.

Tror en Turks medelinkomst ligger runt 3000 SEK / månad, i Sverige ligger den väl över 30 000 SEK i månaden.

Ett exempel ur högen av bostäder till salu utanför Istanbul: https://www.sahibinden.com/ilan/eml...an-cadde-uzeri-en-uygun-fiyat-623854732/detay

Kostar 177 000 TRY motsvarar idag runt 300 000 SEK, man får en del för pengarna ser det ut som i alla fall.

Och tänk på, ingen avgift eller hyra tillkommer, du köper lägenheten, sedan betalar du inget eller väldigt lite.

Denna står det inget om jordbävningssäkert, men finns dyrare som uttryckligen är det.

Tänk ett stort överflöd av lägenheter på 90 m3, detta för 300 000 SEK i Sverige, hade varit rykande åtgång, man kunde nog sålt en halv miljon sådana på en gång.

Kan du som jag inte förstå Turkiska, har Google Chrome auto-översättning, finns tillägg med till Firefox.
 
Redigerat:
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Jag hade gjort precis samma om jag hade 1.800.000.000kr liggandes....
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Miljöförstöring på hög nivå.
För lätt att bränna andras / bankens pengar.

//AA
 
  • Gilla
Fario och 1 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Det får jag varje gång jag åker förbi könslösa villamattor med enstegstätade "nyfunkis"hus utslängda på före detta prima åkermark här i Skåne. Sen inser jag att augmented reality inte finns i min 30 år gamla bilruta än så det måste tyvärr vara så att ögonen inte ljuger. Sen åker jag hem och försöker supa bort den nytillkomna fläcken på hjärnan.
Jag förstår vad du menar, men jag kan tycka att en del av de där områdena faktiskt är vackra jämfört med slottsstaden. Lite Truman show också över den.
Vad jag förstått var målgruppen besuttna ryssar som gillar detta prål med tinnar och torn. Samtidigt saknar de helt smak så det kanske inte var så dumt tänkt även om allt måste göras med någon form av måtta, oavsett om det är åker i Skåne eller en öken i Turkiet..
Kunde de inte iaf varierat med 7-8 olika slott..?
 
En annan sajt skrev att målgruppen främst var rika araber från Kuwait, Bahrain, Dubai etc.
 
B b8q skrev:
En annan sajt skrev att målgruppen främst var rika araber från Kuwait, Bahrain, Dubai etc.
Ok, men Turkiet o Grekland är fullt av nyrika ryssar, inte så mkt araber.
 
Tja, namnet antyder väl att man siktar på arabländer .. Burj betyder torn på arabiska, men inget på turkiska eller ryska .. Baba är ju pappa på turkiska och arabiska ..

Iofs kanske ryssar gillar "romantisering av arabisk kultur" med? :rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.