Aha, lettiska tydligen.

"På fastighetsmarknaden, i synnerhet vid byggandet av lyx- och affärsklassebyggnader finns ofta misstag - finansiella överväganden är den viktigaste bidragsgivaren till att stoppa bygg- och fastighetsutveckling. Ett sådant öde har nyligen inträffat för några turkiska utvecklare som, efter att ha byggt 587 identiska slott, har gått i konkurs och stoppat projektet."

Syn på övergivna identiska "slott" från ett misslyckat byggprojekt i Turkiet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Jehu och 3 till
  • Laddar…
Oj. Får lite Photoshop-vibbar av bilden... :rofl:
 
  • Gilla
zwennebanan och 1 till
  • Laddar…
Kul idé, men jag tror de behöver lite grönska där också ;)
 
De borde spegelvänt hälften av dem och gjort parhus?
 
  • Gilla
Anders Holmstrom och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Oj. Får lite Photoshop-vibbar av bilden...
Det får jag varje gång jag åker förbi könslösa villamattor med enstegstätade "nyfunkis"hus utslängda på före detta prima åkermark här i Skåne. Sen inser jag att augmented reality inte finns i min 30 år gamla bilruta än så det måste tyvärr vara så att ögonen inte ljuger. Sen åker jag hem och försöker supa bort den nytillkomna fläcken på hjärnan.
 
  • Gilla
  • Haha
Sporris och 37 till
  • Laddar…
Finns fina youtube klipp om man söker på namnet. Hisnande slöseri.
 
Hur tänkte man här...? Det är ju liksom inte små hus riktade till medelklassen som kan tänka sig bo tätt tätt för att få sin egen lilla täppa och trevligt grannumgänge (det verkar ju ändå vara rätt poppis, i alla fall här i Sverige), utan stora vräkiga, på gränsen till vulgära, kåkar. Här en en drönarvideo:
Den är över åtta minuter lång, jag kollade på kanske fyra och det räckte gott.

När jag såg den stora centralbyggnaden tänkte jag att det kanske kunde vara en semesterby, vilket hade förklarat att husen står så tätt...men vem hyr trevåningshus med tinnar och torn och flera balkonger på semestern?
 
  • Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Ja, det är sant. Burj Al Babas, Själva poängen med ett "slott" typ franskt chateau, är väl att distansera sig/differentiera sig gentemot "pöbeln", så detta projekt med hundratals identiska små disney-slott är ju självmål^3. Projektet har gått i konken. Varje hus ser ut att ha ett litet klocktorn, är det meningen att ska ringa i sina kockor samtidigt också?

https://nordic.businessinsider.com/turkey-abandoned-disney-castles-villas-2019-1?r=US&IR=T

http://www.burjalbabas.com/en/index.html
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Trodde först det var små modellhus till något nytt "legoland".
 
  • Haha
  • Gilla
Jonas KT och 2 till
  • Laddar…
M mats_lindqvist skrev:
är det meningen att ska ringa i sina kockor samtidigt också?
Nej, meningen är att ringningen ska gå igång med en minuts mellanrum mellan husen..
 
  • Haha
  • Gilla
dicliff och 3 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Det får jag varje gång jag åker förbi könslösa villamattor med enstegstätade "nyfunkis"hus utslängda på före detta prima åkermark här i Skåne. Sen inser jag att augmented reality inte finns i min 30 år gamla bilruta än så det måste tyvärr vara så att ögonen inte ljuger. Sen åker jag hem och försöker supa bort den nytillkomna fläcken på hjärnan.
Ja, frågan är vilket som förstör landskapet mest: Ett myller av torn eller en massa pulpettak som bildar ett sågtandsmönster mot himlen. Har sett detta både i Skåne (Trelleborg, bl.a.) och Blekinge (Ronneby, kustnära)
 
Anna_H Anna_H skrev:
De borde spegelvänt hälften av dem och gjort parhus?
Kul!! Kanske något för vårt eget kungahus....? :)
 
M Mats T skrev:
Kul!! Kanske något för vårt eget kungahus....? :)
Dom har ju redan riktigt slott.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.