jag har problem med en spänning mellan 50v-110v i mina vattenburna element. När jag mäter mellan jord och element så ligger det mellan 50-110 volt beroende på vilket rum jag mäter i.

Vad kan vara orsaken till detta?
 
Antingen har du något som läcker ström till värmesystemet. Men jag tror också att du kan få den effekten via induktion.

Pröva att stänga av elen sektionerat och mäta och se var spänningen försvinner. (en propp i taget). Då blir det lättare att leta, vare sig det är ett överslag eller induktion.
 
ylven ylven skrev:
Antingen har du något som läcker ström till värmesystemet. Men jag tror också att du kan få den effekten via induktion.

Pröva att stänga av elen sektionerat och mäta och se var spänningen försvinner. (en propp i taget). Då blir det lättare att leta, vare sig det är ett överslag eller induktion.
ah ja induktion ja såklart att det kan vara det. ska testa ditt förslag
 
Nej, det är inte via induktion. Det kan jag garantera.
 
Första frågan är hur du mäter. Du skriver att du mäter mellan jord och element. Menar du jord i elsystemet då?

Det kan ju vara så att din elektriska jord av någon anledning har en potential mot äkta jord.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Första frågan är hur du mäter. Du skriver att du mäter mellan jord och element. Menar du jord i elsystemet då?

Det kan ju vara så att din elektriska jord av någon anledning har en potential mot äkta jord.
jag mäter mot jorden i mitt elsystem
 
Var försiktig. Kan du får en glödlampa att glöda med den spänningen? Annars kan det vara "spökspänning" pga högohmigt mätinstrument.
 
ylven ylven skrev:
Här finns en tråd om liknande erfarenheter:

[länk]
oki tackar jag kollar
 
M mrpcguy skrev:
jag har problem med en spänning mellan 50v-110v i mina vattenburna element. När jag mäter mellan jord och element så ligger det mellan 50-110 volt beroende på vilket rum jag mäter i.
Vad kan vara orsaken till detta?
Du behöver göra en mätning till, mellan skyddsjord och sann jord (jordspett eller något annat som har direkt kontakt med jord). Det kan lika gärna vara skyddsjorden som är borta som att vattenledningarna flyter mot jord.

Sedan bör du bedöma ifall vattenledningssystem borde har god kontakt mot jord eller skyddsjord, t.ex via en VVB eller annat. Om det inte finns något fel där kan det vara aktuellt med att potentialutjämna värmesystemet mot skyddsjord.

Det är av värde att veta vad du upplever för problem med detta? Känner du av att det darrar lite lätt i fingrarna om du tar i skyddsjord och radiator samtidigt, eller känner du obehagliga ryckningar? Lite darr föranleder inga åtgärder.

Det är också av värde att veta när och hur detta problem uppstod. Har det skett några förändringar av anläggningen?
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.