hej!

Jag och en kompis vill köpa en lägenhet och dela på allt 50/50. Tanken är att renovera å sälja. Tyvärr stöter vi på patrull då vi tydligen måste ta ett gemensamt lån från ett och samma institut, för att man kan inte ha två olika pantsättningar (tyckte jag hon sa?). Problemet är bara att banker inte verkar acceptera medlånetagare andra än make/maka, barn eller förälder. Det var jag inte beredd på då bägge är väldigt kreditvärdiga. Finns det någon väg runt detta? Måste vi låtsas att vi är bögpartners? Jag menar kille/tjej får ju ta gemensamma lån utan problem. Tips på upplägg?
/Zed
 
Ska bli intressant att höra ett svar ifrån någon som är mer insatt än jag, då jag tycker det låter väldigt konstigt.
De gånger jag tagit gemensamma lån har relation eller status aldrig ens kommit på tal. Så länge man kan identifiera sig och båda skriver på av egen vilja har det aldrig varit problem.
Å andra sidan borde det inte vara problematiskt om ni tar var sitt lån heller.
 
har hört liknande innan, tex polyfamiljer med tre vuxna som inte fått ta lån för att köpa hus. bankerna är vääääldigt fyrkantiga.
 
R
Z Zed skrev:
hej!

Jag och en kompis vill köpa en lägenhet och dela på allt 50/50. Tanken är att renovera å sälja. Tyvärr stöter vi på patrull då vi tydligen måste ta ett gemensamt lån från ett och samma institut, för att man kan inte ha två olika pantsättningar (tyckte jag hon sa?). Problemet är bara att banker inte verkar acceptera medlånetagare andra än make/maka, barn eller förälder. Det var jag inte beredd på då bägge är väldigt kreditvärdiga. Finns det någon väg runt detta? Måste vi låtsas att vi är bögpartners? Jag menar kille/tjej får ju ta gemensamma lån utan problem. Tips på upplägg?
/Zed
Starta ett bolag, samhället vill inte ha byggmästarsmitta.
 
Då blir det två pantbrev med olika prioritet. Det är nog inte kreditgivaren med sämst prioritet så sugen på. Det finns inget firmelkt hinder, men bankerna är nog inte så sugna. Tänk på att det blir en annan skattesats när det är affärer i vinstsyfte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.