Hallå!
Ska bygga lösvirkeshus på orörd tomt, alltså finns varken el eller VA. Hur har ni andra gjort som varit i liknande sits?
Har sett lite olika lösningar men har ingen uppfattning om vilken som är bäst för mig.

Ha det gott!
 
Du behöver nog utveckla lite. Det låter lite som att du frågar ifall du rekommenderas att dra vatten till huset eller ej.. Vilket jag gissar att du ej gör ;)

Missade rubriken, vilket gav en indikation om att du ville ha hjälp med elen.
 
C C.Lundin skrev:
Du behöver nog utveckla lite. Det låter lite som att du frågar ifall du rekommenderas att dra vatten till huset eller ej.. Vilket jag gissar att du ej gör ;)
Aa sorry för otydligheten jag behöver ju el till tomten för att kunna arbeta. Men vad jag har hört så kostar elen skjortan under byggtiden tills man har slutbesiktigat. Så frågan var helt enkelt hur ni andra har gjort för att få el till bygget utan att plånboken ska brinna upp?
 
Pangpå Pangpå skrev:
Aa sorry för otydligheten jag behöver ju el till tomten för att kunna arbeta. Men vad jag har hört så kostar elen skjortan under byggtiden tills man har slutbesiktigat. Så frågan var helt enkelt hur ni andra har gjort för att få el till bygget utan att plånboken ska brinna upp?
Jag tycker du ska kolla vad det kostar innan du börjar kolla på alternativa lösningar.
I Göteborg kostar det 4500:- för byggström om jag inte minns fel, inte mycket att spara på.
Kommer ta mycket längre tid att bygga med handverktyg:)
 
Elbolaget hos mig är riktigt slöa, anmälde inkoppling i oktober, har inte fått det ännu.. kör en sladd från grannens garage.

Generator är en möjlig lösning men ganska dryg
 
  • Gilla
Pangpå
  • Laddar…
Markmätarskåp då får du permanent el direkt. Ja när elverket behagar dra fram så klart.
 
  • Gilla
Pangpå och 1 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag tycker du ska kolla vad det kostar innan du börjar kolla på alternativa lösningar.
I Göteborg kostar det 4500:- för byggström om jag inte minns fel, inte mycket att spara på.
Kommer ta mycket längre tid att bygga med handverktyg:)
Ok, men kWh är väl bra mycket dyrare än ”vanlig” el? Och menar du att 4500 bara är en engångskostnad?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Elbolaget hos mig är riktigt slöa, anmälde inkoppling i oktober, har inte fått det ännu.. kör en sladd från grannens garage.

Generator är en möjlig lösning men ganska dryg
Har också funderat på att fråga grannen, har du en mätare hos honom då?
 
4500 brukar vara bara för att dra fram en kabel provisoriskt åt dig med en liten central så du har ström för att bygga. Sedan tillkommer nät och förbrukade kWh. Centralen tar de hyra för...

Markmätarskåp som föreslagits är en toppen lösning. Då kan du dra in ditt abb som du skall ha och sedan bygga i lugn och ro. Kolla dock redan nu hur snabbt de kan dra fram detta så de inte säger -om något år.
 
  • Gilla
Pangpå
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Denna variant är bra. Den har 3-fas och 2st 1-fas uttag på sidan under luckan som du kan koppla din bygg-el till.

[länk]
Ja den skulle kunna vara något! Och får man ha kvar den så är det ju inte mycket att prata om? Om man betalar ordinarie pris för elen?
 
Pangpå Pangpå skrev:
Ja den skulle kunna vara något! Och får man ha kvar den så är det ju inte mycket att prata om? Om man betalar ordinarie pris för elen?
Kolla med ditt nätbolag. De brukar inte ha något emot dessa.
 
  • Gilla
Pangpå
  • Laddar…
I
När jag byggde skruvade jag upp ett utanpåliggande mätarskåp på en sj pall och lade tillräckligt med sling för att kunna hänga upp det på väggen när den var klar. Elektrikern kopplade in kabeln och satte jfb och en trefasgrupp till ett uttag som vi satte på skåpet. Därifrån tog jag sedan byggström. Frågade aldrig energibolaget men dom kom och plomberade och sa då ingenting om den lösningen.
 
  • Gilla
Pangpå
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.