Gammal träddörr med flagande flerfärgad målfärg och synlig slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Släng och skaffa en ny. Det ser ut som att speglarna varit tjockare än själva dörren. Någon har antagligen yxat bort utsticket på 50talet för att få dit masonit.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Blåvit gammal dörr med matchande väggbeklädnad i ett rum med trägolv och färgglad matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dessvärre ser dörren på andra sidan ut så här så jag vill inte slänga den:(.
D Daniel 109 skrev:
Släng och skaffa en ny. Det ser ut som att speglarna varit tjockare än själva dörren. Någon har antagligen yxat bort utsticket på 50talet för att få dit masonit.
 
I teorin går det väl att fräsa fram en slät yta, och limma på nytt trä, men blir det bra?

Alternativet är väl att sätta tillbaka masonitskivan och leva med en slät dörr på andra sidan?
 
  • Gilla
Asalea66
  • Laddar…
Ta en tunn skiva (masonit eller plyfa) som bas och bygg upp en ny uppsättning speglar på denna och måla allt vitt och smäll upp på den nakna sidan. Alternativt fräsa fram det ur en tunn limträskiva men då blir det tungre. Jag tolkar det som att det är ett kök som renoverats och därför passade inte stilarna ihop längre. (ser ut som en bit rostfri bänk som sticker fram)
 
  • Gilla
Asalea66
  • Laddar…
Jag tycker att den ser renoverbar ut. Den skall säkert hålla ett par hundra år till innan den har tjänat ut.
Den har säkert haft utanpåliggande speglar som någon har huggit bort så som VidarH säger.

Det finns två bra sätt som jag kan komma på:

Antingen sågar man till bitar av 8 mm kryssfaner (plywood) som är ungefär 20 mm större på båda leden jämfört med de avhuggna ytorna. Sedan så rundar man framkanten och limmar och skruvar fast skivorna centrerat på de avhuggna ytorna så det blir 10 mm överlapp på ramen runtom. Då ersätter skivorna det borthuggna trävirket och dörren börjar se ut ungefär som den gjorde ursprungligen.

Eller så knackar man ut pluggarna i hörnen och tar isär dörren och snickrar nya utanpåliggande speglar som passar i gamla ramen. Sätter ihop dörren på nytt med nya pluggar i hörnen UTAN LIM.
 
  • Gilla
Asalea66
  • Laddar…
Nu var det ju Daniel 109 som sa att den var renyxad, men för all del. ;)
Det är ju baksidan av spegeln som ska behållas med matchande tapet så jag tror att det plir en plastikoperation och ingen transplantation som är aktuell. Det borde finnas rätt bra med instruktioner för hur man gör speglar på en slät dörr på internets många hörn.
 
Oj jag skrev fel. Daniel var det givetvis.

Ja men det behövs ingen sådan uppbyggnad till en slät dörr med falskspeglar. Varför?

Det räcker med att bygga på speglarna till ursprunglig tjocklek och så är det i skick.
 
På en dörr lät jag masoniten sitta kvar och gjorde sedan "speglar" utav ditspikade dekorlister.
Kanske det kan vara en lösning?
 
  • Gilla
Asalea66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.