Hej. Har kollat runt lite här. Jag tänkte bygga ihop vårat dubbelgarage med huset och därmed få en extra hall och ett extra rum då vi ej använder ena delan av garaget. Vi lider av ett rum för lite i huset som det är nu. Min fråga är när man kollar runt är att endel har nästan plant tak när dem byggt ihop. Kanske är snyggare då det blir lägre och enklare att bygga ihop? Men borde inte vara bättre med ett tak med mer lutning att föredra med snö och regn Ngt mer att tänka på? Tänker låta någon firma bygga men måste få klart för mig hur det skall vara först bara. Rummet kommer inte ha någon dörr in i garaget. Så borde gå att brandsäkra hyfsat lätt tänker jag. Och sista frågan. Garaget ligger 20cm lägre än huset. Hur gör man där? Skall hallen ligga i farning med garaget eller huset? Blir galet med ett trappsteg ner i ett rum. Garaget på bilden är ombyggt till 1.5plans så det är brantare tak
 
  • Ritning av husfasad med brant tak och förslag på ombyggt dubbelgarage med plant tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är svårbedömt när man inte kan se de aktuella höjdförhållandena. En vanlig variant när man bygger ihop två hus är att ge den sammanbindande delen en lätt karaktär, t.ex. med mycket glas och ett enkelt tak. Sannolikt måste rummet i garaget ligga på en lägre nivå än husets golv för att det inte ska bli för lågt i tak. I det läget kan det vara praktiskt att lägga hallens golvnivå på en mitt-i-mellan nivå.
 
  • Gilla
mlsat
  • Laddar…
Nu har jag haft en takfirma här som fick säga sitt. Blir ett tak med låg vinkel bakåt. Just för att få en "lättare karaktär". Sä nästa fråga är om man skall göra hallen på plintar eller gräva ur för att gjuta platta. Vad är för och nackdelar?
 
Har du kollat vad stadsbyggnadskontoret säger?

På många platser tillåts fristående garage nära tomtgränsen, men om det är sammanbyggt med huvudbyggnaden anses hela byggnaden därmed står nära gränsen.
 
H hempularen skrev:
Har du kollat vad stadsbyggnadskontoret säger?

På många platser tillåts fristående garage nära tomtgränsen, men om det är sammanbyggt med huvudbyggnaden anses hela byggnaden därmed står nära gränsen.
Ok. Skall maila dem o kolla. Finns några hus i kvarteret som byggt ihop. Men vet iof inte om de har bygglov på det
 
Tror jag kommit fram till att det är lättast med plintar. En rad med plintar mitt i och sedan fästa 225*45 från hus till garage. Likt bild 1. Och bör vi bygga likt bild 2?
 
  • Handritad skiss av byggprojekt som visar plintar med en markerad planka dimensionerad 225x45 mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av en byggkonstruktion med markerade plintar och träbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
magnuspp
  • Laddar…
M mlsat skrev:
Tror jag kommit fram till att det är lättast med plintar. En rad med plintar mitt i och sedan fästa 225*45 från hus till garage. Likt bild 1. Och bör vi bygga likt bild 2?
Hej! Hur gick det med ihopbyggnaden? Vi funderar på samma sak men har fått tips från arkitekter att det är väldigt bökigt och blir kanske inte bra med tanke på nivåskillnaderna. Hur gick det för er?
 
Helly74 Helly74 skrev:
Hej! Hur gick det med ihopbyggnaden? Vi funderar på samma sak men har fått tips från arkitekter att det är väldigt bökigt och blir kanske inte bra med tanke på nivåskillnaderna. Hur gick det för er?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.