Hörn av ett rum med gammal mönstrad tapet på vägg, skador på taket och bokhylla med böcker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av ett rum med sliten tapet på masonitskiva, ett hål i väggen och en vit dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den gamla tapeten jag vill ta bort sitter på masonitskiva, skall jag sätta över en gipsskiva på masoniten eller kanske riva bort masonit först o hur lagar jag hålet?
 
Gips bygger på tjockleken på väggen. Hur gör du då med dörr och taklister?
Göra om hela väggen?

Jag hade pillat in någron mindre träbit och skruvat fast bakom befintlig masonite. Sen limmat tillbaka den bit som saknas, eller sågat rent, gjort en ny bit, limmat, skruvat och spacklat.
 
River du bort masoniten eller sätter gips lär du också bli tvungen att förnya elinstallationen eftersom den tycks vara dragen med synliga kuloledningar utanpå masoniten.
Du behöver åndå förnya den och ändra till jordat system förr eller senare men det är ganska kostsamt och arbetssamt så det är ingenting man gör bara sådär.

Jag skulle sätta i en träkloss i hållet och passa in en ny bit masonit.
 
  • Gilla
Asalea66
  • Laddar…
Är det masonit?
Ser ut som tretex eller liknande? Hur tjock är skivan?
Jag stämmer in i kören, såga ut så du får lite skarpare kanter med en sticksåg eller "multitool", skruva fast en träbit bakom och skarva med en skiva liknande den som sitter (framförallt samma tjocklek).
lite spackel eller kanske mjukfog och sedan färg.
Fråga om tips i målaraffären annars, jag har ofta träffat målare som kommit med bra tips, då får du rätt produkter med dig hem!
 
  • Gilla
Asalea66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.