Funktionen "nattsänkning av innetemperaturen" försvann mer eller mindre på 90-talet då man upptäckte att när värmepumpen skulle höja temperaturen igen tidigt på morgonen så kopplade den in el-patronen ganska mycket för att klara det. Då blev det ingen energivinst jämfört med om kompressorn arbetat hela natten och hållit en jämn temperatur. I dagens värmepumpar finns schemaläggning av värmen men man tjänar inte något på det om det bara är över natten utan i så fall om man sover bättre för att det är svalare i huset.
 
  • Gilla
Rappen88
  • Laddar…
J Josth skrev:
Funktionen "nattsänkning av innetemperaturen" försvann mer eller mindre på 90-talet då man upptäckte att när värmepumpen skulle höja temperaturen igen tidigt på morgonen så kopplade den in el-patronen ganska mycket för att klara det. Då blev det ingen energivinst jämfört med om kompressorn arbetat hela natten och hållit en jämn temperatur. I dagens värmepumpar finns schemaläggning av värmen men man tjänar inte något på det om det bara är över natten utan i så fall om man sover bättre för att det är svalare i huset.
Har också fått till mig detta. Så har köpt mig NIBE RT10.
 
Försöker få igång tråden igen.
Har försökt få tag i en elektriker, men ganska hopplöst just nu.
Färgerna på gamla:
1an: Vit
2an: Blå
3an: Mintgrön.
Finns även en lila som inte är inkopplad.

Vilken ska in i vilket nummer på den nya?
Mvh

Elektrisk installation med vita, blåa och mintgröna kablar anslutna till märkta terminaler 1, 2 och 3.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Termostat med ur och reglage för normal och låg temperatur, och en lila ledning utan koppling hänger nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggmonterad termostat med öppet kopplingsschema och ej inkopplade ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Schematisk illustration av elanslutningar för en apparat med märkningarna T6360A och T4360B.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Från dina tidigare inlägg så tolkade jag det som att CTC-enheten (klocka och temp.reglage) är från en äldre panna och ej längre används. Är detta korrekt?

Om du laddar ner manualen för din panna så ser du hur en enkel rumstermostat kan kopplas in. Det är inte så att det är den som nu sitter till höger på väggen?
Den ska vara av 230 V-typ. De kablar som du visar är signalkablar och ska ej anslutas til nätspänning.
 
E etompau skrev:
Från dina tidigare inlägg så tolkade jag det som att CTC-enheten (klocka och temp.reglage) är från en äldre panna och ej längre används. Är detta korrekt?

Om du laddar ner manualen för din panna så ser du hur en enkel rumstermostat kan kopplas in. Det är inte så att det är den som nu sitter till höger på väggen?
Den ska vara av 230 V-typ. De kablar som du visar är signalkablar och ska ej anslutas til nätspänning.
Hej!
Nej CTC anläggningen är det som är igång. Klockan håller på att göra mig galen. Har köpt en 230v typ som ska passa.
 
R Rappen88 skrev:
Hej!
Nej CTC anläggningen är det som är igång. Klockan håller på att göra mig galen. Har köpt en 230v typ som ska passa.
Är det klockan du har tänkt att ersätta med den visade termostaten?
Får tyvärr inte ihop detta.

Enl. manualen så är rumstermostaten en helt vanlig slutande/brytande termostat som ansluts på plint 9 i pannan.
 
Öppen eluttag med synliga koppartrådar och anslutningar, väggmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen eluttag med oskyddade kablar och synlig elektronik under installation eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vet inte om dom här bilderna hjälper, men den tidigare ägaren säger att Electrostandarden inte används att den hörde till förra pannan. Idag styr man allt ihop med CTCen. Kan man fortfarande koppla ihop den nya RT10 och få det att fungera?
 
Vad vill du uppnå? Är det nattsänkningsfunktionen du vill ha?
Eller är det klockans tickande som ska fixas?
Som jag tolkar detta så är det något hopkok som är gjort.
Har du tittat i manualen för pannan?
Där finns det bara anslutning för en rumstermostat (samma som du nu har köpt) som ska in på plint 9.

Ska du mecka ihop nattsänkning så blir det extra pyssel.
 
Ursäkta om jag är rörig. Det jag vill uppnå är att byta ut den gamla skiten som har blivit pissgul och samtidigt få bort klockan som tickar i hela huset. Nattsänkningsfunktionen är inget jag vill ha.
 
OK, då ska du bara veta vilka trådar som kommer från din nuvarande panna. Jag gissar på att det ändå är den högra enheten (termostaten) används till pannan. Har du lite kolla på kablar etc så skulle du kunna följa upp detta.
Notera att det ligger nätspänning på termostaten enl. Nibes manual.

Din nya termostat, där kopplar du in på plint 1 och 3, skulle jag gissa på.

Isolera kablarna som går till CTC-enheten och skruva ner lådan.
Märkligt nog verkar det ligga spänning till styrenheten då det lyser någon lampa i den.
 
Så här ser det ut i pannan
E etompau skrev:
OK, då ska du bara veta vilka trådar som kommer från din nuvarande panna. Jag gissar på att det ändå är den högra enheten (termostaten) används till pannan. Har du lite kolla på kablar etc så skulle du kunna följa upp detta.
Notera att det ligger nätspänning på termostaten enl. Nibes manual.

Din nya termostat, där kopplar du in på plint 1 och 3, skulle jag gissa på.

Isolera kablarna som går till CTC-enheten och skruva ner lådan.
Märkligt nog verkar det ligga spänning till styrenheten då det lyser någon lampa i den.
Får inte ihop det. Reglagen fungerar om du höjer och sänker.
Så här ser det i pannan.

Interiör av en värmepanna med termostat, reglage och elektriska anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja där finns inget anslutet.
Kanske får du ta hjälp av ngn VVS-firma. Det verkar vara en hund begraven här eller så saknar vi information och överblicka över dina prylar.
 
Är NIBE 200P kopplad till ett luftvärme-aggregat i huset?
Vore också bra med bilder på hela manualen till den nya rums-termostaten.
 
J Josth skrev:
Är NIBE 200P kopplad till ett luftvärme-aggregat i huset?
Vore också bra med bilder på hela manualen till den nya rums-termostaten.
Hej det stämmer. Vit ventilationskanal som går genom en vit lucka i taket över en blå dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Steg-för-steg installationsguide för termostat, visar positionering och montering av enheten på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Instruktionsblad med olika elektriska kopplingsscheman och installationsanvisningar, markerat med ikoner och text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.