Jag behöver montera en antennförstärkare då vi har många uttag och därmed splitters på vinden som dämpar signalen samt vissa kablar går 20-25 m.

Vad skall man ha?
Kan man förstärka för mycket?

Biltema har två varianter http://www.biltema.se/products/productlist.asp?iSecId=672 och Kjelle har några fler http://www.kjell.com/content/templates/shop_main.aspx?catalog=100030&path=50000,110000,230000

Känns kanske som Biltema's kan förstärka även brus och annat skräp. Man vill ju inte förstärka oönskade signaler.

// Jocke
 
Jag står inför samma dilemma. Det man ska tänka på är ju att förstärkaren ska sitta så nära antennen som möjligt (läs uppe på vinden) så jag måste även fixa el upp dit.

Jag har en följdfråga. Vi tar nu emot analog signal via antennen, men ska väl snart skaffa oss en digitalbox. Jag tänkte vänta med signalförstärkare tills dess jag har en box för att se om förutsättningarna då förändras. Någon som kan upplysa mig om det?

Jag vet inte om jag snor din tråd nu, men kanske gäller samma sak dig?
 
Ingen fara om du spinner vidare i tråden bara den håller ämnet. Japp, förstärkaren skall sitta på vinden (innan splitters). Jag har en lampa där och kan nog lätt fixa lite ström.

Vi hade analoga sändingar med dålig bild, efter att en box (boxer) kopplades in så blev bilden knivskarp. Dock inte i källaren där det klippar och blir massa rutor pga för lång kabel.
 
Det känns som tekniken är ganska enkel och därför inte bör kosta så mycket. Skulle du köpa och det är skräp, så är det ju inte mer än hundra spänn i sjön. Den av oss som genomför det först, antagligen du, kan väl skriva hur det gick här.
 
En förstärkare förstärker all skit som kommer in, och så har den ett visst egenbrus. Det där med att den ska sitta så nära antennen som möjligt är helt rätt tänkande, för då får den så stark signal in som möjligt och förstärkarens eget brus blir då i bästa fall försumbart.

Det "idiotsäkra" sättet att avgöra om signalen in är bra är att koppla in en tv på prov direkt där förstärkaren ska sitta. OBS att det är lätt att lura sig dels på att en liten tv "verkar" ge bättre bild än en stor om bilden är snöig, och dels att svartvita tv (som gamla små tv brukar vara) är otroligt mycket mindre känsliga för brus än en färgtv.

Annars så kan man väl säga att om den analoga bilden på SVT2+TV4 är perfekt utan brus och skuggor, och text-tv fungerar perfekt, så är det mycket god chans att även digital marksänd tv funkar bra.


Appropå att förstärkaren förstärker all skit, skulle nån få störningar p.g.a. att grannen är radioamatör så prata för sjutton med denne och be om ett handtag att fixa det istället för att dra igång stora grannosämjan. Ett enkelt filter på kabeln från antennen till antennförstärkaren är oftast det enda som behövs, som ser till att det bara är tv-sändningarna och inte radioamatörens sändningar som kommer in i förstärkaren. Antennförstärkare är tydligen hatade av många radioamatörer för de är ofta en ingrediens i grannosämja :)
 
jocke4u skrev:
Ingen fara om du spinner vidare i tråden bara den håller ämnet. Japp, förstärkaren skall sitta på vinden (innan splitters). Jag har en lampa där och kan nog lätt fixa lite ström.

Vi hade analoga sändingar med dålig bild, efter att en box (boxer) kopplades in så blev bilden knivskarp. Dock inte i källaren där det klippar och blir massa rutor pga för lång kabel.
Om du väljer en splitter som släpper igenom DC signal så slipper du elen på vinden. Jag hade planerat precis som du men "orkade" inte när övriga satte igång tjatet att dra el. Jag köpte en ny splitter som släppte igenom DC signal o satte strömdelen till förstärkaren nere vid vardagsrummet. Ganska praktiskt då man kan ta ur DC-enheten vid åska..
Exempel på sådan splitter http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=4097.htm
 
Jo, men jag har en lampa på vinden så jag kopplade mig på denna säkring. Köpte en 98 kr förstärkare med två utgångar på Biltema. Funkar riktigt bra hittills.
 
jocke4u skrev:
Jo, men jag har en lampa på vinden så jag kopplade mig på denna säkring. Köpte en 98 kr förstärkare med två utgångar på Biltema. Funkar riktigt bra hittills.
Har en sk dipolförstärkare i antenn och hade strömförsörningen på vinden skitbra tänkte jag, slipper se skiten............ Men en vacker dag kom åskan och gick raka vägen upp på vinden in i trafon vidare i antenkabeln upp i antenn och blåste sönder förstärkaren......... :(
 
Hellre en förstärkare (98 kr) som blåses än en TV för x tusingar :)
 
jocke4u skrev:
Hellre en förstärkare (98 kr) som blåses än en TV för x tusingar  :)
Förstår inte vad du menar :-/

Har man strömförsörjningen på vinden är det inte speciellt lätt att dra ur sladden vid åska ja ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.