Hej.

Skulle behöva lite tips och idéer på hur man får ett staket runt tomten att bli stabilt.

Förutsättningar:
Lite stening jord ca:40-60cm sedan blir det kalksten typ kalkskiffer.

Funderingar:
Jag har tänkt att jag skall hyra en liten grävmaskin med en 200-300mm kabelskopa för att göra det enkelt för mig med grävningen, skall få ner ca 35-40 stolpar med 2,5m mellanrum (är det för långt avstånd?).
Har funderat på att gjuta med gjutrör med ställbara stolpskor, men förstår inte hur detta blir stabilt i sidled då man gräver ett hål som har typ 300m i diameter och sedan sätter ner ett gjutrör som har 150mm i diameter, när detta har brunnit så fyller man igen hålet med jord, detta är ju då lös jord och borde inte bli stabilt i sidled tycker jag. Några skriver även att man kan låta röret sitta kvar, men kommer inte gjutröret att murkna bort och det borde också bidra till att det inte blir stabilt.
Finns det något bättre sätt som inte är en hel vetenskap eller kräver en sjumassa jobb?
Har även funderat på en grävmaskin med hydralhammare så man kan komma ner lite mer i kalkgrunden.

Behöver tips och idéer som inte skjuter prislappen i höjden.
 
Jag tror 300m är onödigt stort hål...

Skurupsborren kanske skulle funka för dig, och givetvis låter man gjutröret sitta kvar. Eller markskruv, men det låter om om det är för grunt och stenigt. I båda fallen undviker man att luckra upp jorden runt om. Men kanske är 40 cm för lite (speciellt om du har 2.5 m mellan) och du måste ner i berget.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Stolpskor är värdelösa för staket. Kör plintjärn istället, två per stolpe
 
  • Gilla
sulfobus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.