Ska renovera taket på vårt gamla timmertorp innan hösten och har lite frågor!:)

Det gamla taket består idag av gamla breda brädor/plankor som ligger "omlott", på dessa är läkt spikat, ingen papp och sedan takpannor direkt på dessa.

Taket är säkert inte bytt sedan det byggdes, och vissa av brädorna är fuktskadade och måste bytas (dessa ses inifrån vinden också, som inte är inredd).

-Var får jag tag i likadana brädor?
-Kan jag spika på takpapp på brädorna? Blir det inte "ojämt"?
-Kan jag ta ner gamla takpannor och sedan lägga tillbaka dem?
-Hur ser jag om det är lertegel eller betongpannor?

Tacksam för svar!
 
Jag har hållt på med en del sådana tak. Fuktskadade brädor är inget problem om inte veden har börjat brytas ned. Kan du sticka in en kniv utan problem är det så dåligt att den skall bytas. Annars är det mest estetiskta bekymmer, och det kan man väl ha på vinden? Sätta papp på taket tycker jag verkar vara onödigt; är bara pannorna hela och rätt lagda klarar trätaket den lilla fuktmängd som ändå kan komma igenom. Dock skall du passa på att byta läkt och rensa bort gammal skit och ev. flisor från pannorna som ligger och samlar upp fukt - annars leder dessa ansamlingar till röta på sikt, eftersom som de inte torkar ut tillräckligt snabbt.

Om man ändå misstror pannorna, vill ha hängslen o livrem, eller tänker lägga på plåttak bör man spika på oljehärdade masonitskivor direkt på lockpanelen, och sedan läkt på dessa.
Betongpanna eller lertegel? Tegelpannor är ju tegelfärgade och betongpannor brykar vara gråa, svarta och möjligen ibland röda. Om det ändå blir oklart har betongpannan grövre korn när man krossar den. Det är ju sand och kanske litet grus i betongen, medan lerteglet är just - lera, finkornig sådan. Har heller aldrig sett sådana knivvassa skärvor på betongpannor, som man kan få från lertegel.

Ny lockpanel brukar man kunna få hos någon "bonnasåg", okantat virke.

good luck // ålen
 
Oops, glömde det där med återanvändning av pannorna. Jag tycker man gott kan använda gamla pannor, bara de är hela. Borsta av mossa m.m. med stålborste och inspektera ovan och undersida. Finns det sprickor skall du kassera dem, där tränger det in fukt som vid frysning spränger sönder pannan och ger dig läckage som kan vara svårt att upptäcka. Mycket är värt om du kan återanvända pannor; det är grymt jobbigt att ta ner ett helt tak och sedan få upp nya pannor.
 
Tack för ditt svar! Tänkte jag skulle försöka få med några bilder på hur taket ser ut inunder, tycker det är svårt att se om det är röta eller bara lite fuktskada på takbrädorna... Har känt med kniv och det är väl ok på de flesta ställen. Vore ju skönt att slippa byta ut, de verkar ju så otympliga att jobba med! De är ju inte korta och lätta direkt!
 
Men hur " staplar" jag pannorna jag ska återanvända på taket, för att slippa ta ner dem? Ursäkta alla frågor men jag är lite av en nybörjare;)
 
Vore det ett litet envåningshus med torpargrund är det kanske lättast att trumma ihop släkten och langa ner pannorna. Är det högre och litet större skulle jag nog ordnat små staplar (upp till 8 pannor) som inte låg ivägen för läktbytet - kanske ta en sida i taget? Kom ihåg att lägga tillbaka pannorna nedifrån och upp.
 
alen skrev:
Tegelpannor är ju tegelfärgade och betongpannor brykar vara gråa, svarta och möjligen ibland röda. Om det ändå blir oklart har betongpannan grövre korn när man krossar den. Det är ju sand och kanske litet grus i betongen, medan lerteglet är just - lera, finkornig sådan. Har heller aldrig sett sådana knivvassa skärvor på betongpannor, som man kan få från lertegel.
Nja, tegelrött (eller något närliggande) är väl numer den vanligaste färgen även på betongpannor - svarta/grå lade man nog mest på sjuttiotalet. Annars har ju alen rätt men man kan tillägga att den allra mest synliga skillnaden, den som gör att man kan se skillnad nedifrån marken, är att betongpannor är mycket tjockare - kring ett par centimeter sådär.
 
Dessutom så kan man titta i rännan. Är det sand i rännan så är det troligen vittrad betong.
Betongpannan väger mer än motsvarande storlek på tegel.
En gammalt tegelpanna är fortfarande likformigt tjock medan en betongpanna succesivt blästras smalare (betongpannor är mycket tjockare i början av sin livslängd).
 
nikasp
Litet trådlyft på exakt samma ämne. Äger ett gammalt soldattorp med ca 80 kvm takyta. Vi har såna grova lockbrädor varav en del är så fuktskadade så de måste bytas. Tänker lägga om taket senast till sommaren.

Bör man vara ute långt i förväg (ska det sågas och torka innan det kan läggas) och är sånt dyrt eller billigt, undrar om jag ska byta kanske lite mer än nödvändigt eller mindre. Taket är också lappat och lagat lite med rödmålad fasadpanel på nåt ställe. Inget som kommer att synas ut eller in men känslan är att göra det ordentligt när man ändå håller på.
 
Redigerat:
nikasp nikasp skrev:
Litet trådlyft på exakt samma ämne. Äger ett gammalt soldattorp med ca 80 kvm takyta. Vi har såna grova lockbrädor varav en del är så fukktskadade så de måste bytas. Tänker lägga om taket senast till sommaren.

Bör man vara ute långt i förväg (ska det sågas och torka innan det kan läggas) och är sånt dyrt eller billigt, undrar om jag ska byta kanske lite mer än nödvändigt eller mindre. Taket är också lappat och lagat lite med rödmålad fasadpanel på nåt ställe. Inget som kommer att synas ut eller in men känslan är att göra det ordentligt när man ändå håller på.
Lockbrädorna bör vara torkade till ca 8% för att inte få så stora problem med krympning och rörelser. Har du breda dimensioner så bör du vara ute i god tid så att leverantören kan såga upp åt just dig. Det är nu under senare halvan av vintern de sågar ner och väljer ut de grova dimensionerna.
Är det däremot vanliga dimensioner som du kan hitta i vilken bygghandel som helst så är det förstås inte bråttom.

Breda grova lockbrädor som är handhyvlade är förstås dyrt jämfört med om du hittar något som är lagervara i vanlig bygghandel.
 
nikasp
Tack, jag ska kolla med sågen nära oss inom kort. Har en riktigt nära och en 8 km bort. Även om inget kommer att synas när taket är lagt och panelat från insidan så känns det bäst att återställa som original.
 
Jag ser nu att vi pratar om olika saker. Jag tänkte på locktak invändigt som man klär innertaket med. Nu ser jag att du pratar om ett yttertak/ faltak som precis som du skrev från början, har lockbrädor.
Att det bör vara torkat till 8% har då ingen betydelse. Handhyvlat är inte heller aktuellt.
 
nikasp
Byggnadsvårdare Byggnadsvårdare skrev:
Jag ser nu att vi pratar om olika saker. Jag tänkte på locktak invändigt som man klär innertaket med. Nu ser jag att du pratar om ett yttertak/ faltak som precis som du skrev från början, har lockbrädor.
Att det bör vara torkat till 8% har då ingen betydelse. Handhyvlat är inte heller aktuellt.
Jag tänkte just svara att handhyvlat känns väldigt ordentligt :) Tack för svar i alla fall!
 
Rickard.
Eller så väljer man att se på det ur en annan synvinkel och att ni har möjligheten att utnyttja moderna material för att säkerställa att stugan får stå torr i många år framöver. Såklart utan att tulla något på det estetiska.

Och ev. Spara någon krona till framtidens renoveringar ;)
 
Redigerat:
nikasp
Rickard. Rickard.ag skrev:
Eller så väljer man att se på det ur en annan synvinkel och att ni har möjligheten att utnyttja moderna material för att säkerställa att stugan får stå torr i många år framöver. Såklart utan att tulla något på det estetiska.
Torpet är från 1780-nånting så oljehärdad board är så modernt det får bli. Bör hålla många år framåt och verkar vara ett av standardsätten att till hyfsad peng få ett tak som är tätt och också kan torka ur. Har inte riktigt tid med extrem byggnadsvård nu men planen är att inte förstöra något befintligt med plast, isolering, silikon, latexfog osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.