Hej, jag har en fråga om det är lönsamt att byta ut min gamla egor ev115 mot en ny elpanna mvh Marcus
 
Nej, det är det inte. De presterar likvärdigt.
 
Elpannor har alltid och kommer alltid att ha 100% verkningsgrad.
Sedan kan man ju tänka på något mer ekonomiskt som t.ex. bergvärme.

Protte
 
Okej tänkte om min panna ifrån kriget släppte ut mer värme så pannan jobbar extra mycket i onödan,

Grejen är att jag renoverar ett hus från 34. Jag har varken dusch eller diskmaskin eller tvättmaskin kök etc allt som står igång är 6 st element och jag hade förbrukat 2600kwh mellan december - januari det har varit i snitt -3 ute
 
Jag gissar att den är inne i huset, då har du ju nytta även av spillvärmen.
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag gissar att den är inne i huset, då har du ju nytta även av spillvärmen.
Okej så 2600kwh är helt normalt utan man "bor i huset " ?
 
M Marcus23 skrev:
Okej så 2600kwh är helt normalt utan man "bor i huset " ?
Glömde tillägga att jag eldar i kamin 9timmar om dagen och har mina termostater på 2/6 mvh Marcus
 
M Marcus23 skrev:
Okej så 2600kwh är helt normalt utan man "bor i huset " ?
Det låter väl inte helt orimligt. Det kommer inte att ändras av en nyare elpanna.
 
2600 kWh under två månader= 43 kWh/dag. Kan vara normalt, kan också vara en hög förbrukning.
 
E etompau skrev:
2600 kWh under två månader= 43 kWh/dag. Kan vara normalt, kan också vara en hög förbrukning.
Det är 1 mån jag pratar om
 
D Daniel 109 skrev:
Det låter väl inte helt orimligt. Det kommer inte att ändras av en nyare elpanna.
Okej tack för infon och hjälpen.
 
Det du kan spara lite på är att byta ut cirkulationspumpen, gamla pumpar drar en konstant ström, brukar vara 40- 60 watt, nya reglerar efter vad som behövs, och drar sällan över 10 watt.
En ny pump kostar några tusenlappar.
 
Nej, det ger inte heller någon besparing. Den energin hamnar också i huset.
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Det du kan spara lite på är att byta ut cirkulationspumpen, gamla pumpar drar en konstant ström, brukar vara 40- 60 watt, nya reglerar efter vad som behövs, och drar sällan över 10 watt.
En ny pump kostar några tusenlappar.
Okej tack för hjälpen
 
M Marcus23 skrev:
Det är 1 mån jag pratar om
OK, 86 kWh/dag i ett hus som du inte bor i och med låg innetemp. Låter ju inte korrekt.
Saknar vi någon info här månntro?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.