Hejsan

Rätt ny på detta forum men finns mycket kul att läsa och lära sig av.
Jag och sambon har köpt hus och ska flytta in den 2 feb.
Vi båda är 26 år så inte allt för varma i kläderna när de gäller hus.

Huset är ifrån 1910
2 vånings med kallvind och mindre källare (170 i höjd)
Taken är bytt 2012
Värme:
2 Kaminer (1 uppe 1 nere)
1 ved spis
varm/luft på nedreplan

Vi ska renovera huset allt eftersom.
Kommer att bo på nedre våningen och renovera övervåningen.

Då jag aldrig bott i hus nu i mina vuxna dagar utan bott i lägenhet sen jag flyttade hemifrån så tänkte jag att de finns mycket och lära.

Mina frågor är då som ni alla får dela med er.
Vad är bra att ha koll på för mig i början?
Ventilationen, något speciellt med äldre hus?
Fönster något att tänka på att gå över?

Eller bara bra tips att tänka på som ni har lärt er genom åren.
 
Microkatten
Grattis till ett nytt gammalt hus!

När det gäller så gamla hus som ert så brukar det vara bra att bo in sig först innan några större renoveringar påbörjas. Det brukar klia i fingrarna att börja renovera så fort man flyttat in. Men kunskap om huset ökar chanserna att göra rätt saker i rätt prioritetsordning på korrekt sätt. Att t.ex. slipa golvet och sedan upptäcka ett halvår senare att golvet måste tas upp för att golvbalkarna har ruttnat eller trossbotten måste isoleras är ju inte så kul.

Värmeförbrukning under olika årstider brukar också vara intressant inforrmation för att avgöra värmebehov, fundera över lämplig värmekälla och ev isoleringsbehov. Under vintern kan man känna drag vid blåsigt väder, samt gå runt med värmekamera för att få en överblick över husets köldbryggor och otätheter. Ofta är det otätt vid fönster och dörrar, hörn, mellan golv och vägg. Titta på yttertaket vid snö och se om det finns värmeläckage.

Lär känna ert nya hus helt enkelt.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Håller med ovanstående talare. Bo in er först. Ta reda på fakta om huset. Fundera på lösningar. Tala med varandra. Ni är ju två som ska ta hand om huset.
Det tar ett år eller två att bo in sig, sen har man en livstid att lära sig. Ha inte för bråttom, det straffar sig.
 
Det jag tänker på i första hand är uppvärmningssystemet/systemen. Under de 24 åren jag bodde i mitt förra hus, byggt 1925, behöll jag skorstenen, visserligen med oljeeldning vilket är vansinnigt idag. Grannarna med samma typ av hus bytte till modernare värmekällor och fick stora problem med fukt, kondens etc. Satsa alltså på att behålla den uppvärmda skorstenen. Som tidigare nämnts kan det lätt bli dragigt i dessa gamla hus men det är viktigt att inte täta för mycket. Detta innebär att man kanske bör vänja sig med en något lägre innetemperatur.

I övrigt är tidigare råd att skynda långsamt det första året mycket vettigt. Ligger snön kvar på taket är detta ypperligt! En gammal källare kan ha fukt men det behöver inte vara allvarligt - vädra, lufta och acceptera att källare förr i tiden inte var för bostadsändamål. Har du gamla fönster är de förmodligen av bättre kvaliet än nya men kan kräva en del underhåll.

Har du lyckats bli ägare till ett gammalt hus som inte är sönderrenoverat bör du vara lycklig! Lägg gärna in bilder!
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
Hejsan

Tackar för alla svar.

Vi har lite funderingar som vi vill göra och även kring värmesystemet.
Jag vill inte hålla på att elda eller med pellets så har kollat upp mycket kring bergvärme eller fjärrvärme.
Då de inte finns något vattenburetsystem nu så blir de ju en rejälkostnad att göra om hela huset med nya radiatorer.
Men gillar bergvärmen som pappa har i sina 3 hus hur de har funkat så lutar åt de hållet tror jag.
Även om de kan rinna iväg till 250000kr i investering.

De är något jag gärna vill göra först med innan några större renoveringar dras igång för att slippa förstöra något som vi sedan har gjort.

Yonna när du säger "att behålla den uppvärmda skorstenen" tänker du på att ha kvar den som mysfaktor och elda i kaminerna eller att ha kvar den för att använda som den huvudsakliga värmesystemet?
Jag är inget jätte stort fan av att hålla på med det hela tiden men gör de gärna på vintern för att mysa till de mer.

Laddar upp fler bilder på hus och hur de ser ut i nästa inlägg.
 
Ljust kök med träinredning, matbord och stolar, rutiga gardiner och fönster med blommor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sovrum med en enkelsäng, gallerfönster med vita gardiner, konst på väggen och en rund spegel ovanför en kakelugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av en trappa med träledstång, vitmålade väggar och inramade bilder, samt ett fönster med gardiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elegant vardagsrum med soffgrupp, matbord, röda gardiner och parkettgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt badrum med kaklade väggar, duschhörna, toalett, handfat och röd badrumsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ljust sovrum med trägolv och säng under fönster flankerat av konstverk på väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planritning av entréplan i en bostad med kök, hall, WC/dusch, rum, vardagsrum och sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Översiktlig planritning över en vånings övre plan inklusive sovrum, allrum, WC och kattvindar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ninhuo
  • Laddar…
Våra tankar kring övervåningen är att göra om Allrumet och dom 2 kattvindarna till 2 rum.
Om de är möjligt att riva dom utan något större konstigheter men ska ta in hjälp för att kolla över sånt så de blir rätt om de skulle behövas bäras upp något.

Där WC är ta och uttnytja utrymmet åt vänster för att göra ett större badrum/tvättrum

Ha kvar sovrummet som de är bara att fräsha upp det.

Detta är våra fundering så länge som vi har på insidan av kåken =)
 
var rädd om kakelugnen, parketten det såg även ut som gamla fönster, byt inte dem om det går att undvika.
Med behåll skorstenen menade nog tidigare inlägg att skorstenen måste vara varm för att skapa drag och därmed bra luftkvalitet. Byte till annat system riskerar att ni får sämre luft (kanske fukt) inomhus men det går att motverka med annan ventilation om det skulle behövas sån inget måste tycker jag. Men ni kommer få många olika råd, det är ni som skall trivas...
 
  • Gilla
Rockstadius
  • Laddar…
Kakelungnen på övervåningen är nedplockad och renoverad 2011 och den på nedrevåningen 2006.
Så dom ska vi hålla varmt om. En av sakerna sambon älskade =).

Tankarna har gått att som du säger byter jag värmesystem till något nyare så lär jag kolla vidare på FTX system också sen för att få ett bra flöde.

Fönsterna är något jag inte vill byta i första taget. Gillar väldigt många av dom så ska försöka ha alla kvar.
Kommer nog byta ytterdörrarna när vi väl målar om utsidan.

Är 2 ingångar med 2 olika lås. Totalt 6 st nycklar. Ska man köra vidare på 2 olika lås då eller ha samma lås på 2 olika ingångar? =)
 
Mekaniska ventilationssystem är känsliga mot tjuvluft som kommer in okontrollerat (drag). Om ni ändå ska renovera grundligt så är ett vattenburet värmesystem den bästa men inte billigaste lösningen. Ni kan ju börja i BV och förbereda för ÖV. Iom att ni har källare kan rördragningen ske där. Värmepannan ska väl kanske ockso placeras där om höjden tillåter.
Att elda i kamin året runt tillåter knappt att heltidsjobba.
 
Microkatten
Om ni inte har kunskap om gamla hus så lönar det sig också att läsa in sig på området. T.ex. bibliotek brukar ha lämplig litteratur. Konstruktionen i gamla hus ställer andra krav jämfört med moderna hus med betongplatta på mark, mineralull och tätskikt i väggarna. T.ex. FTX används i nya lufttäta hus för att få en kontrollerad ventilation med värmeåtervinning, men gamla hus är inte alls lika täta och därmed blir förutsättningarna annorlunda. FTX kräver också installation av kanaler som kan få estetiska konsekvenser.
 
Utgå från husets förutsättningar. Ventilationen i gamla hus bygger på självdrag genom en varm skorsten. Går det att montera en fläkt uppe i skorstenen som kan ersätta den effekten tror jag att det skulle kunna fungera. Samtidigt vill ni kunna elda i kakelugnarna så det kanske blir knepigt.
 
Y
1) Ta vara på gamla ritningar över elledningar, dräneringar och annat som kan finnas.
2) Ha kännedom om var proppskåpen sitter och huvudvattenkranen/mätaren så ni vet vad som gäller när det krisar.
3) Skaffa egen släpkärra, samla inte högar med skit på gården.
4) Pengar räcker inte långt, så handla förnuftigt.
5) Undersök detaljerna inför något projekt. Många hantverkare gör uselt jobb så det slutar med att ni får ta in flera firmor. Ha koll och specificera vad ni vill uppnå. Men unna er hjälp av företag.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
M Mlindahl skrev:
Kakelungnen på övervåningen är nedplockad och renoverad 2011 och den på nedrevåningen 2006.
Så dom ska vi hålla varmt om. En av sakerna sambon älskade =).

Tankarna har gått att som du säger byter jag värmesystem till något nyare så lär jag kolla vidare på FTX system också sen för att få ett bra flöde.

Fönsterna är något jag inte vill byta i första taget. Gillar väldigt många av dom så ska försöka ha alla kvar.
Kommer nog byta ytterdörrarna när vi väl målar om utsidan.

Är 2 ingångar med 2 olika lås. Totalt 6 st nycklar. Ska man köra vidare på 2 olika lås då eller ha samma lås på 2 olika ingångar? =)
Lämpligt är att analysera förutsättningarna innan ni går på val av system (lösningen), inte tvärtom. Det är här hemmafixare gör fel.

En ordentlig opartisk energianalys av byggnaden som tittar på bland annat värme och ventilation är vad jag skulle göra initialt.
 
Redigerat:
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Lämpligt är att analysera förutsättningarna innan ni går på val av system (lösningen), inte tvärtom. Det är här hemmafixare gör fel.

En ordentlig opartisk energianalys av byggnaden som tittar på bland annat värme och ventilation är vad jag skulle göra initialt.
För att få en energianalys är de genom en besiktningsman eller finns det firmor som är fokuserar fullt ut på just energin in och ut från huset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.