I ett badrum är det ingen bra idé att sätta upp papperstapeter, däremot på en toalett kan man ha det.
 
Redigerat:
He, he, vi har planerat att göra det i vårt badrum. Inte vid duschen förstås.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
He, he, vi har planerat att göra det i vårt badrum. Inte vid duschen förstås.
Har man bara gjort badrummet enligt regler så kör på tapet, men det är inget bra material för en fuktig miljö.
Vet inte om man kan göra som i kök och sätta glas utanpå.
 
Fadai
Att göra som artikeln beskrev och lacka på tapeten låter vettigt. Och man kan ju bli trött på allt kakel...
 
A
Om man har godkänt tätskikt och rördragning enligt konstens alla regler, hur skulle då tapeten kunna vara ett problem i ett försäkringsärende? Jag förstår att man inte kan gnälla på att tapeten i sig blir förstörd eller att den på sikt kan mögla eller dylikt, men hur kan den orsaka en läcka genom andra material? En kakelfog är t.ex inte tät på något sätt heller.
 
  • Gilla
Peter787 och 4 till
  • Laddar…
Det handlar inte om att visa att man lever upp till BBR. Försäkringsbolagen går på branchreglerna, inte BBR. Vill man få scceotans från försäkringsbolagen bör man nog följa någon branchstandard fullt ut, och sedan sätta tapet på det. Tapeten ingår då naturligtvis inte i det som försäkringen täcker.
 
  • Gilla
Henrik52 och 2 till
  • Laddar…
Gör som förr i tiden när man ville våtsäkra papperstapeter: matt zaponlack!
Notera att denna lack är löst med cellulosaförtunning och ibland xylen, som gärna angriper andra färger. Det är även rätt onyttigt att andas in, så använd skyddsmask med rätt filter och vädra ordentligt.
 
  • Gilla
Henrik52
  • Laddar…
Försäkringsbolag ersätter inte tätskickt och ytskickt oavsett materialval eller vem som gjort det.
 
Vad har du fått det ifrån?
 
D Daniel 109 skrev:
Vad har du fått det ifrån?
Från skadeavdelningen hos LF. Jag fick äve info om att jag själv gör en skada eller nyinstallation och det av någon anledning blir t ex vattenskada. Så gäller försäkringen exkl ytskickt och tätskickt. Om försäkringsbolaget menar att jag gett upphov till skadan genom oaktsamhet, så ska bolaget bevisa att jag är den som orsakat skadan genom med bevis att jag varit grovt oaktsamt. Om t ex rörmockaren inte fått tätt och vatten rinner ut och tränger igenom tätskickt av någon anledning blir försäkringsbolaget ersättningsskyldig.
Har just haft vattenskada där vv-beredare läckte pga erosion. Den bar monterad i rum utan golvbrunn. Alltså ett fel enl bbr. Jag fock full ersättning och förklaring jag är återgett.
 
useless useless skrev:
Det är lite olika villkor hos olika bolag, men grundprincipen är att ytskikt inte ersätts.
[länk]
Jo är säkert olika. Dock fick jag 48% av vv-beredaren, fastän den var orsaken och sju år gammal. Och fick för golvet. Beredaren sitter i rum med en trinett.
 
BirgitS
useless useless skrev:
Det är lite olika villkor hos olika bolag, men grundprincipen är att ytskikt inte ersätts.
[länk]
Det står ju det ytskikt och tätskikt genom vilket läckaget uppstår. Det tolkar jag som att om det läckt genom golvet får man ersättning för väggarnas yt- och tätskikt, och tvärtom, i den mån det andra också måste göras om.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det står ju det ytskikt och tätskikt genom vilket läckaget uppstår. Det tolkar jag som att om det läckt genom golvet får man ersättning för väggarnas yt- och tätskikt, och tvärtom, i den mån det andra också måste göras om.
Jag fick inte det i badrummet, som kakel spruckit i. Nej, tror det inte går. Men om det är i kök eller icke tätat rum, gäller avräkning 1/13 per år av nuvarande investering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.