Hej,

Skylle behöva slipa om köksbänken. Hur gör man normalt med fogarna? Byter man dem varje gång man slipar bänken, så kan det väl inte vara? Fogen mot kaklet ser fin ut. Korvar den loss sig om man råkar nudda den med slipmaskinen?
 
  • Närbild på sliten träköksbänk med synlig fog mot kakel och slipmärken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på träköksbänk och kakel med intakt fog längs kanterna och övergången mellan dem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Beroende på hur mycket du skall slipa ner så skulle jag lossa diskhon och ta bort silikonfogen innan slipning. Då får du ett jämnt snyggt resultat, inga fula skador på ho och silikonfog. Kan köra hårdare med maskin för ett bättre resultat, samt ny tätning runt ho som brukar bli solkiga efter ett par år.
 
  • Gilla
Masthugg
  • Laddar…
För att lyfta på hon måste jag lossa vattenledningarna. Då måste jag väl blanda in rörmokare? Bir i brf och har lite dålig koll.
 
Inte nödvändigtvis. Har du tur så har du ballofixer på inkommande vatten, antingen separata för köket eller på inkommande vatten i lägenheten (leta i badrummet)
 
Jodå, det finns. Men jag vill ha försäkringsbolaget på min sida om det senare börjar läcka.
 
M Masthugg skrev:
Jodå, det finns. Men jag vill ha försäkringsbolaget på min sida om det senare börjar läcka.
Om du har tagit bort och satt tillbaka behöver du ju inte ta bevisbilder på det att visa försäkringsbolagen;)
Men mera seriöst så tänker du rätt, är du osäker på arbetet utifrån att det är vatten så ska man ta hjälp men det kanske finns en bekant som har kunskapen.
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
När jag slipade om bänkskivorna i min gamla lägenhet (brf) körde jag med maskin på det stora ytorna och för hand vid foga och kanter. Visst det blir inte perfekt men om man tar fint sandpapper det sista så tänker man inte på det. Det blir bara ens själv som ser skavankerna.
 
Om du ska olja den skulle jag låta den ligga kvar, däremot om den ska lackas hade jag tagit bort.
 
Såg detta ikväll. Ändräet suger vatten. Tyder väl på att fogen under diskhon måste göras om. Sådå får man lyfta den i all fall.

Får nog be fastighetsskötaren komma och koppla i och ur kranen, kan inte kosta så mycket (jag har meckat mkt annat men aldrig i bostaden. Hellre det än att jag orsakar skador på min och andras lägenheter. Och nej, jag behöver inte spara bevisen själv, men tanken var ju att det skulle synas att diskbänken är nyrenoverad :)
 
  • Vattenskada vid kanten av en rostfri diskho där vatten läckt ut på träarbetsytan nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Vi gjorde såhär och satte en aluminium profil i slutet. Vi hade samma i lägenheten innan och det blev väldigt bra. Lite dyrare kanske men det get en fin rak gräns mellan kakel och tapet.
 
  • Kök med aluminiumprofil som gräns mellan svart kakel och vit tapet, synlig på en köksö med en grön köksassistent.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blev nog fel tråd du svarade i ;)
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
M Masthugg skrev:
Får nog be fastighetsskötaren komma och koppla i och ur kranen, kan inte kosta så mycket (jag har meckat mkt annat men aldrig i bostaden. Hellre det än att jag orsakar skador på min och andras lägenheter. Och nej, jag behöver inte spara bevisen själv, men tanken var ju att det skulle synas att diskbänken är nyrenoverad :)
Du har inga kulventiler under diskbänken som går att stänga och sedan koppla loss.
Om det inte är så, sätt dit dem när man stänger av och kopplar loss så kan du själv ansluta igen utan att behöva stänga av vatten i fastigheten till din lägenhet, etc. Är bra i framtiden om blandar börjar strula eller läcka.
 
Jodå det har jag. Eller, jag har ballofix där vattnet kommer in i lägenheten.
 
A AndersS skrev:
Blev nog fel tråd du svarade i ;)
Hehe ja det blev det visst. Missade att nästa tråd hade laddats när jag skrev...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.