Gammal kattvind med synliga isoleringsmaterial under snedtak och en liten fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har ett gammalt hus där jag vill använda kattvindarna. Ser ut som att dom är isolerade för längesen så det behövs säkert göras bättre. Behöver ha lite råd vad jag ska tänka på.
 
Man behöver veta mer om husets uppbyggnad för att kunna ge några bra råd. Byggår och var i Sverige huset ligger är också bra upplysningar.
 
J justusandersson skrev:
Man behöver veta mer om husets uppbyggnad för att kunna ge några bra råd. Byggår och var i Sverige huset ligger är också bra upplysningar.
Huset ligger i Avesta Dalarna och är byggd 1909
Det är eternit på utsidan och när jag tog upp en dörr in till kattvinden så var den isolerad med jord tidningar och brädor.
Tänkte bara om jag skulke isolera väggen lite till eftersom att det är rätt mycke snedtak.
Hur gör jag?

J justusandersson skrev:
Man behöver veta mer om husets uppbyggnad för att kunna ge några bra råd. Byggår och var i Sverige huset ligger är också bra upplysningar.
 
Om det inte är ett murat hus så har det en timmerstomme. Liggande ganska tjockt timmer ( ca 5 tum) eller stående plank (2-3 tum tjockt) är materialet i ytterväggarna. Ur värmesynpunkt är inte ytterväggarna viktigast. Det är däremot taket. Kattvindarna kan vara isolerade i snedtaket med sågspån. Sågspånet kan lika väl finnas i väggarna in till kattvindarna. Det bästa vore om du kan ta ett foto inifrån en kattvind där man också ser snedtaket.
 
J justusandersson skrev:
Om det inte är ett murat hus så har det en timmerstomme. Liggande ganska tjockt timmer ( ca 5 tum) eller stående plank (2-3 tum tjockt) är materialet i ytterväggarna. Ur värmesynpunkt är inte ytterväggarna viktigast. Det är däremot taket. Kattvindarna kan vara isolerade i snedtaket med sågspån. Sågspånet kan lika väl finnas i väggarna in till kattvindarna. Det bästa vore om du kan ta ett foto inifrån en kattvind där man också ser snedtaket.
Bilden som jag lagt upp är i kattvinden. Så snedtaket ser du där
 
Det har nog blivit något fel för det syns ingen bild.
 
J justusandersson skrev:
Det har nog blivit något fel för det syns ingen bild.
J justusandersson skrev:
Det har nog blivit något fel för det syns ingen bild.
Tomt rum med vit isolering på väggar, grått fläckigt golv och upphängd trappa till vinden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Syns den nu?
 
Ja. Är det ytterväggen som man ser till vänster? Har du någon aning om vad som finns i snedtaket?
 
J justusandersson skrev:
Ja. Är det ytterväggen som man ser till vänster? Har du någon aning om vad som finns i snedtaket?
Ja ytterväggen är till vänster. I taket har jag bara sett sågspån. Men jag har iof inte tagit ner skivorna och tittat.
Är det någon idé att sätta in nån slags värme där?
 
Ur isoleringssynpunkt är nog taket den svaga länken. Att isolera väggen har inte så stor effekt om man inte tar i rejält. Ytterväggarna i ett timmerhus är normalt inte så dåliga. Samtidigt kan det bli ett omfattande arbete att tilläggsisolera taket. Allt hänger på hur du vill använda utrymmet och om det är värt besväret och kostnaderna. Hur värmer du upp huset idag? Det är en viktig aspekt.
 
J justusandersson skrev:
Ur isoleringssynpunkt är nog taket den svaga länken. Att isolera väggen har inte så stor effekt om man inte tar i rejält. Ytterväggarna i ett timmerhus är normalt inte så dåliga. Samtidigt kan det bli ett omfattande arbete att tilläggsisolera taket. Allt hänger på hur du vill använda utrymmet och om det är värt besväret och kostnaderna. Hur värmer du upp huset idag? Det är en viktig aspekt.
Tänkte använda dom som garderob så lite värme behövs nog. Värmer upp huset idag med pellets el och kamin och luftvärmepump
 
Jag gissar att el är enda realistiska värmealternativet i det här fallet. Moderna eldrivna konvektorelement med termostat har hygglig verkningsgrad om de inte står på för högt. Tilläggsisolering av taket tror jag blir dyr och besvärlig. Alternativet är att göra om planlösningen så att det blir mer öppna ytor. Då fungerar ju luftvärmepumpar bra.
 
J justusandersson skrev:
Jag gissar att el är enda realistiska värmealternativet i det här fallet. Moderna eldrivna konvektorelement med termostat har hygglig verkningsgrad om de inte står på för högt. Tilläggsisolering av taket tror jag blir dyr och besvärlig. Alternativet är att göra om planlösningen så att det blir mer öppna ytor. Då fungerar ju luftvärmepumpar bra.
Men visst borde jag kunna bygga en ny vägg åt vänster så att snedtaket blir mindre. Som det är idag så blir det outnyttjat utrymme pga att det är så lågt. Sen är det enklare att det blir riktigt snyggt om man bygger nytt. Eller vad tror du?
 
Det är klart att en ny vägg en bit in i rummet gör saken bättre. Isolerar du den så minskar påverkan både från ytterväggen och en bit av snedtaket. Jag har antagligen uppfattat rummet som större än vad det är. Om utrymmet inte är särskilt brett kan du ju även tilläggsisolera taket underifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.