Min fru har fått den briljanta (?) iden att vi ska ha en stor fågelholk (med igenpluggat hål) på fasaden.

Vi tänker oss något i stil med dessa:

http://www.wildlifegarden.se/Produkter/produkter2.html (varianten "mitt hus" som målas i rätt kulörer)

...men holken ska vara större, typ dubbelt så stor, för att inte försvinna på väggen.

Det finns fler som tillverkar holkar som dessa, men jag vet inte riktig vem. Kan någon tipsa?
 
Ok, jag tackar för länken men inser att du inte förstår vad jag är ute efter.

Det är inte någon pippi, oavsett storlek, som ska bo i holken. Dörren ska vara låst. Detta är en fasadprydnad och inte något som ska tillfredställa trädkramare och annat löst folk. Skulle holken mot förmodan vara så rolig att grannarna känner sig tvungna att skratta så bjuder jag på det.

Det är förövrigt redan fullt med pippifåglar runt huset. Kråkor och skator äter upp mina vindruvor. Hacke-spett knaprar på min telefonstolpe. En halvmiljon gråsparvar, blåmesar, talgoxar och allt vad det heter lever som övergödda grisar på det fogelbord vi ställer ut när permafrosten slagit till....


Däremot skulle det vara kul med en igelkottlägenhet i komposten för igelkott har jag bara sett en gång i mitt liv i dessa kvarter och det var härom året när Kotte kalasade på några överblivna pepparchips efter ett grillkalas.... synd att inte tid finns till sådana miniprojekt.

Inlägges läses helst med en portion ironi eller två.
 
Guuu så läckra holkar! Speciellt den lilla holken med fågelholk ;). För vilka pippiar är dessa avsedda?

Det där med fjärilsholkar ser också väldigt spännande ut.
 
yonna skrev:
Guuu så läckra holkar! Speciellt den lilla holken med fågelholk  ;). För vilka pippiar är dessa avsedda?

Det där med fjärilsholkar ser också väldigt spännande ut.
Tack yonna, alla holkarna fick till slut ett litet gästhus, eventuellt när barnen kommer på besök. Det där med holken på motorhuven var ett skämt. Det finns ett jätteluftintag
på vissa tävlingsbilar som i USA kallas för bird/bug catcher (fågelfångare) En kille frågade på ett Forum för bilar, om någon byggt ett sådant och kunde bifoga bild. Jag satte en holk på huven, och förklarade att jag hade ett sådan ;) han svarade aldrig :-[
Holkarna är till småfåglar, finkar, mesar m fl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.