Hej!

Jag har en ekonomibyggnad med plåttak och armerad kondensplast under. Det droppar ganska mycket vatten vid väderomslag, exempelvis om det varit minusgrader och sedan går över nollstrecket. Det ligger liksom nästan som snö på insidan av plasten och som sedan droppar ner. Skall det fungera så? Känns som att plasten spelar bort sitt syfte.

Johan
 
Rickard.
Jag gissar att taket har på tok för låg lutning för denna konstruktion. Och resultatet blir att vattnet som hamnar på plasten inte rinner av taket. Beroende om du bryr dig eller inte så kan du riva plasten och bara låta kondensen droppa ner i byggnaden direkt eller bygga om till en mer kondenstålig konstruktion.
 
Låter inte som att plasten gör ngn nämnvärd nytta.

Det tråkiga med plast är att den beter sig precis som plåt. Dvs det är för stor temperaturskillnad mellan ovan- och undersida på plasten, och/eller för (väldigt) fuktigt inne i ekonomibyggnaden. Samt som tidigare nämndes att om taklutningen är låg så blir det lättare takdropp.

Oljeboard eller råspont + takpapp är betydligt bättre kondensskydd. Om det är för fuktigt inne så fungerar iofs inte de heller, då det sannolikt blir mögel.
 
Taklutningen är ändå 38%, det borde väl räcka?

Det har inte varit några problem när det regnat under hösten, utan det är mer dessa temperaturväxlingar som verkar skapa problem.

Går det att bygga bort problemet i efterhand? Eller är det enda att lyfta på plåten? Exempelvis om jag sätter oljeboard på insidan mellan takstolarna? Glespanelen som ligger på takstolarna är 4.5cm tjocka och ytterväggarna går upp till 2cm från taket så det finns ingenstans för eventuell kondens/vatten att ta vägen, vilket kanske också blir ett problem? Så då måste jag sänka väggarna så att boarden går utanför ytterväggarna?
 
Rickard.
Oj 38° ska inte vara något problem, vattnet tar såklart plåten hand om så det är bara kondensen som är problemet. Hur är plasten monterad? Är det fri väg för vattnet att rinna av taket eller kan det fastna på nån dum läkt eller dyligt? Känns som att själva kondensen på plasten bör vara minimal så det borde inte vara bekymret.
 
Här är en bild på hur det ser ut. vattnet droppar där läkten ligger an, så det är dropprader längs med hela byggnaden. Där ner man även all is på insidan av plasten.
 
  • Vatten kondens på insidan av plastfolie i takstomme med träreglar och läkt där is bildats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Fuktig lite varmare luft på undersidan ser det ut som , då blir det en köldbrygga av läkten med frysning som följd . Vad förvarar du där , något som kan generera fukt eller kommer det från golvet , tjickt stampat jordgolv ;)
 
Det är gjuten platta och det hela är under uppbyggnad, så jag har precis satt gips i taket och isolerat ytterväggarna. Så än så länge förvarar jag inget i överdelen mer än lite byggmaterial.

skulle man kunna lösa det genom att sätta upp oljeboard mot läkten på insidan bara? Eller kommer fukten stanna kvar mellan plast och board då?
 
J
Därav kan jag inte säga . inte säker men troligtvis blir det nog fukt mellan skikten och inte så bra , kan även bli köldbrygga rakt i genom så det blir frost på undersida boarden , Men det finns dom som vet bättre i detta , jag har bara lite magkänsla på att det kan bli så . Ha lite is i magen så kommer det nog mer här
 
Bumpar min egen tråd lite.

Jag är lite inne på att sätta oljeboard på insidan mot läkten mellan takstolarna. Har någon erfarenhet om det är en bra väg att gå? Om jag fäster boarden mot läkten så blir det ju småfak mellan varje läkt om ni ser bilden ovan, så vattnet kan eventuellt inte rinna någonstanns.
 
U uffe81 skrev:
Det är gjuten platta och det hela är under uppbyggnad, så jag har precis satt gips i taket och isolerat ytterväggarna. Så än så länge förvarar jag inget i överdelen mer än lite byggmaterial.

skulle man kunna lösa det genom att sätta upp oljeboard mot läkten på insidan bara? Eller kommer fukten stanna kvar mellan plast och board då?
Det kanske beror på att det är under uppbyggnad. Mkt byggfukt, inte minst från plattan, och i synnerhet om ngn värme finns utan att komplett ångbroms/spärr är på plats.

Du kan ju pröva med att sätta upp board i ett fack och jämföra under någon el några veckor (med väderomslag).
 
Det ser ut på bilden som takplpten ligger direkt på plasten mellan bpärläkt och utan ströläkt. Är
Det tp20? Strö och bärläkten ska vara på plasten så plåten kommer upp från den.
 
Är det uppvärmt utan ångspärr under?
 
Rickard.
Är det som tidigare sa att plasten ligger direkt mot plåten så är det i alla fall en del av problemet. Då bildas kondensen på undersidan av plasten istället för under plåten.
 
  • Gilla
gaqvilin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.