E
Hej,
Ska totalrenovera köket vilket innebär helt nytt kök (stommar, vitvaror, etc.), nytt golv och kakel på väggarna

I vilken ordning ska man köra? Jag tänker först Golvet, sedan stommarna/köket och till sist kakel på väggen?

Mvh
 
Vi körde i den ordningen. Då valde vi plastmatta på golvet. Tror inte det är så smart att ställa stommarna på laminat/parkett/trägolv, antar att sådant golv inte kan röra sig som det vill då.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
jag började med ny matta som jag vek upp på väggen där köksinredningen skulle stå

t
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
E
JLyck JLyck skrev:
Vi körde i den ordningen. Då valde vi plastmatta på golvet. Tror inte det är så smart att ställa stommarna på laminat/parkett/trägolv, antar att sådant golv inte kan röra sig som det vill då.
TACK!

tänkte också att det var det smartaste sättet
 
I vårt hus, byggt år 2010, ligger Kährs bokparkett Viborg igenom hela huset (utom våtrummen).
Och köksskåp och kökshalvö står ovanpå bokgolvet.
Golvets bredd tvärs "brädorna" är 12 meter, och det har inte synts några tendenser till att det skall börja glipa mellan "brädorna".
 
  • Gilla
nicklas_json
  • Laddar…
Samma här. 64 kvadrat 9x7,1 där det står köksö, kök, enorm soffa, enorm tv möbel som står på sockel rakt på golvet. Inga problem.
 
  • Gilla
nicklas_json
  • Laddar…
E
Maxwells demon TotalControl skrev:
Samma här. 64 kvadrat 9x7,1 där det står köksö, kök, enorm soffa, enorm tv möbel som står på sockel rakt på golvet. Inga problem.
Tack!
 
JLyck JLyck skrev:
Tänkte på den här tråden. Sen om det är ett sannolikt problem, det låter jag vara osagt.

[länk]
Okej. Ja nej jag vågar inte gå god för alla installationer :) Nämnde att de har funkat i vårat vardagsrum/kök. Så det är inte alltid ett problem.
 
  • Gilla
JLyck
  • Laddar…
Skruva en planka på väggen där bänken skall vara och kakla och foga mot den innan skåp är monterade. Så mycket enklare att komma åt.
Mät noga innan!
 
Hoppas det är okej att jag kapar tråden lite! Står nämligen i ett likande dilemma, ska totalrenovera ett kök i äldre lägenhet med fin stavparkett i köket. Golvet är i behov av slipning och köksskåpen ska byta sida i rummet för att göra planlösningen smartare. Borde jag slipa golvet när det inte står några köksmoduler alls på det eller ska jag vänta med det till det nya köket är på plats?

Jag ser fördelen att slipa efter monteringen skulle vara att slitaget från byggen tas bort. Nackdelen blir väll att slipningen är svår att få helt emot de nya skåpen?

Tacksam för alla synpunkter!

tgr_se, mycket spännande tanke! känns lite nervöst men som du säger låter betydligt enklare!
 
T thuresonm skrev:
Hoppas det är okej att jag kapar tråden lite! Står nämligen i ett likande dilemma, ska totalrenovera ett kök i äldre lägenhet med fin stavparkett i köket. Golvet är i behov av slipning och köksskåpen ska byta sida i rummet för att göra planlösningen smartare. Borde jag slipa golvet när det inte står några köksmoduler alls på det eller ska jag vänta med det till det nya köket är på plats?

Jag ser fördelen att slipa efter monteringen skulle vara att slitaget från byggen tas bort. Nackdelen blir väll att slipningen är svår att få helt emot de nya skåpen?

Tacksam för alla synpunkter!

tgr_se, mycket spännande tanke! känns lite nervöst men som du säger låter betydligt enklare!
Slipa när skåpen är ute. Utan tvekan.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.