Hej,

Vi letar infällda takspottar, men det verkar nästan stört omöjligt att hitta något som inte är LED nu för tiden...
varken jag och framför allt inte flickvännen gillar ljuset från LED-lampor. Jag antar att det är bristen på ljusspektra som gör att de upplevs så obehagliga?

Typ allt är ju GX53 idag, men teoretiskt skulle man väl kanske kunna omvandla det till E27 eller något om man hittar en armatur som är stor nog för det. Det finns en uppsjö av E27 till GX53 på nätet (som på bilden här), men finns motsatsen? Eller kan någon tipsa på en vettig lösning om man inte vill ha led-spottar? Alternativt rekommendera en led-lampa som upplevs som en glödlampa?

PBDAJH_1_image.jpg
 
Det finns ju LED-spottar med ”dim-2-warm” funktion. Dvs. Varmare ljus ju lägre du dimrar dem. Färgtemperaturen går då från 3000k ner 2200k ish... varierar lite beroende på fabrikat
 
Mikael_L
Typ inget är ju GX53 idag ... :surprised:

Jag kom till en kund som ville få bytt sina GX53 ljuspollare till LED, då det var för täta byten av lågenergiljuskällorna.

Det var riktigt snärjigt att finna något som passade, sortimentet av GX53 är försvinnande tunt, vilken killen på grossisten direkt påpekade. Men vi hittade så småningom nåt som blev bra.

Men undvik helt att ramla ner i GX53-träsket om det går.
 
Var kanske för generaliserande att säga GX53 om något jag inte har någon vidare koll på – borde kanske sagt att typ allt är LED idag.

Och det är väl egentligen inte färgtemperaturen som är problemet, utan den upplevda saknaden av färgspektra. Svårt att förklara, men LED-ljuset känns mer påträngande på något vis.

Om vi helt vill undvika LED – finns det några vita, runda dimbara halogenspottar som tål att sitta i ett badrum? Eller finns det andra alternativ? Har svårt att hitta något...
 
Sedan 1:a september 2016 är det förbjudet att importera eller att tillverka halogon för 230v i EU. Man får gärna sälja ut sina restlager.

Jag hade ju rekommenderat dig att inte köpa ful-ledljuskällor utan satsa på kvalitet. Högt ra-värde samt bra mcadamvärde. Då kanske ni blir nöjda istället
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
L lukewalker skrev:
Sedan 1:a september 2016 är det förbjudet att importera eller att tillverka halogon för 230v i EU. Man får gärna sälja ut sina restlager.

Jag hade ju rekommenderat dig att inte köpa ful-ledljuskällor utan satsa på kvalitet. Högt ra-värde samt bra mcadamvärde. Då kanske ni blir nöjda istället
Ja, detta har varit uppe till diskussion tidigare - köp inte in dig i ett system som är förbjudet att importera.
 
Förbudet gäller väl rundstrålande halogén? Det är väl iofs skit samma, halogen är på väg bort så jag instämmer med övriga, satsa på bra LED. Sen får du tips om RA och macadams.

Är det så att ni upplever LED-ljuset sämre, jobbigare eller mer påträngande än glödljus eller halogen så tror jag er. Jag själv upplever inte det.

RA/CRI:
Färgåtergivning. Glödljus, halogen och solen återger samtliga färger 100%. LED gör inte det (inte tex. Lysrör heller). Vanligt är RA80-90. Det är bra, så högt dom möjligt. Värt att veta är att även om en produkt har ett högt RA-värde så kan färgåtergivningen för vissa färger vara riktigt dålig, ofta färgen göd, kolla det.

Macadams/SDCM
SDCM=Standard Derevation of Color Matching.
Det förekommer skillnader i färgtemperatur på två likadana armaturer. Normalt säger man att SDCM 4 är ok inomhus. Idag har många tillverkare så lågt som 2-3.

Annars tänker jag flimmer. Är dock osäker på hur tillverkare specificerar detta. Glödljus och halogen blinkar också fast mkt mjukare än vad LED gör. Ska kika lite på detta.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Det blev att vi hittade ett gäng begagnade 12V halogenspottar som vi är nöjda med. Låter lite bakåtsträvande kanske, men det finns väl alltid möjlighet att byta ut dem till något annat i framtiden om det dyker upp något som vi gillar.

Tack för er input i vilket fall som helst!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.