Tjena alla!
Har suttit och läst runt lite och tänkte att jag ska bara stämma av mer experterna här så jag inte tänker helt galet!

Jag har ett garage på cirka 20m2 uppskattas.

Kallgarage är det, byggdes som carport från början och byggdes sen om till garage så är helt oisolerat.
Jag gillar inte det utan vill kunna behålla lite mer värme där, tanken är mest att vid t ex mekkvällar med bil osv att kunna köra lite värme på, idag så åker värmen rakt upp i taket och ut... så känns meningslöst med värme haha!



Jag har då tänkt att jag ska isolera och bygga innertak,

Så tänkte mest kolla om jag tänker rätt nu eller helt galet.

Jag tänkte endast göra följande :
Isolering mellan reglarna som syns på bilden.
Oisolerat tak med synliga träreglar i ett garage, med en hyllenhet och föremål på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oisolerat garage med öppna träreglar i taket och en vit vägg med ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och sen gipsa ett innertak.


Läste att man skulle skippa diffusionsspärren om garaget inte är uppvärmt året om, vilket det ej är.

Tänker jag galet här?

Tar gärna emot tips på hur ni hade gjort!

//Robin
 
Sätt en diffusionsöppen duk eller plast. Då kan du läga lösull ovanpå duken så det inte kommer ner mellan skarvarna.

Det ser ut som du har långt mellan takstolarna så skulle satsa på ganska stabil glespanel
 
Jag hade skippat plasten som du säger, finns ju ingen fukt som tillförs kontinuerligt och som kan leta sig upp i isoleringen.

Ovan isoleringen ska det vara ventilerat, typ en i vardera gavel. Är det snetaket du tänker isolera däremot så får du se till att ha en luftspalt längs takfoten.


Lite överdriven som jag brukar vara hade jag nog isolerat med Cellulosa eller liknande istället för "vanlig" isolering eftersom den tål lite fuktväxlingar, sannolikt onödigt dock men miljövänligt :)
 
Skippat ångtätplast syftade jag på håller med föregående kommentar om en difföppen duk
 
Fukt och fukt. Om det används som garage dagligdags för en vinterblöt bil, och garaget mestadels håller ngn plusgrad så blir det en hel del fukt som behöver hanteras.
Rejäl ventilation klarar en hel del, kanske allt, men går ju inte så bra ihop med uppvärmning.

Jag är i liknande läge. Har isolerade väggar, men bara loftets råspontsgolv till tak, samt 1 dm glipa under garageportarna då golvet bara är grovgjutet. Har ingen golvbrunn. Det blir rätt blött på golvet den här årstiden. Det är bara under långa bistra perioder som det smyger sig in permafrost även inne i garaget. Normala skånska vintrar håller det sig mestadels över nollan inne i garaget. Nu har det varit så här i många år då andra saker fått gå före. Men min gamla plan om vinterbonat garage och verkstad lever fortfarande!

Nu är jag tämligen övertygad om att om taket isoleras (och därmed också vindtätas), och golvet gjuts upp, så blir dels ventilationen betydligt sämre, och dels temperaturen högre. Det kommer ganska säkert att bli för fuktigt, även med ett par ventiler i väggen. Min slutsats är att en avfuktare måste till.

Jag har liknande behov som TS, dvs klen värme normalt men med möjlighet att värma på när man behöver nyttja utrymmet för div jobb. Jag är också skeptisk till ångtät plast under sådana omständigheter, men fuktbelastningen bekymrar mig. Så en kompromiss med relativt ångtäta mtrl, men inte helt täta känns rimlig. + då en avfuktare.
 
Helt missat att det kommit svar här!
Ber om ursäkt.


Ok då har jag lite mer kött på benen. Någon som har nån länk till en bra duk då?
Som är öppen men ändå inte typ om jag förstod det rätt?

Det blir ju lite fukt såhär års,
Det skall ej isoleras i snetaket, utan är innertak som skall byggas, i snetaket finns det bra ventilation med ventil i bägge ändarna, kommer sätta en ventil till som hamnar under snetaket så att säga :)
 
Kanon!
Så en sån fungerar då i ett ouppvärmt garage?


Finns det några risker att skippa plasten/pappen?
Och endast köra isolering samt gips?
 
Ska du köra in blöta fordon regelbundet hade jag kört ångbroms. Annars om det mest är förråd/snickarbod kan du skippa den
 
Okej!
Då är det nog bäst med ångbromsen haha!
Kör ju in bilen dagligen, och blir ju rätt blött.. bilen kan även efter 1 dygn i garaget fortfarande vara blöt, men det pga det är så kallt där inne idag..


Så om jag fattat dig rätt nu.

Gul = Isolering i lagom tjocklek.
Blå = Ångdiff.
Vitt = Gips

Skills i Paint jag vet....
Oisolerat garagetak med träbjälkar och en hylla med föremål i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det 60cc som är rekommenderat?
För har väldigt brett idag så får slå dit lite fler t ex 45x45 reglar för att ha något att fästa gipsen i va? :)
 
Använd glespanel 28 x 70 istället för 45-orna och sätt den på c/c 600, då blir det bra.
 
Redigerat:
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
28x70 brukar användas på cc1200 takstolar. Har du mer än så kan man gå upp till regel 45x70 för att få det lite stabilare.
Bild av ett garage med synligt takstolsarbete och markeringar som illustrerar rekommenderade dimensioner för reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tomture61
Det rekommenderas att kartong + material i papper ej skall placeras på tex en kallvind (hög luftfuktighet stundtals)
Mögelsporerna får ngt lätt att tugga på sas .
Om du tex bygger in material gjort av papper ! ............ såg ngn som rekommenderade material från Bauhaus.
Bara en tanke , för gips är ej diffusionstätt , kommer att släppa igenom fukt från garaget till din mineralull.
Cellulosaisolering kommer att kunna absorbera fukt (till en viss gräns)

Garage som värms upp till en högre temp än den utanför , med minst 200 mm mineralull , är det mycket lämpligt att använda diffplast i konstruktionen .
 
Jag har varit och mätt nu lite.

Takstolarna står med cc1200.
Och stolarna är 45x120mm.

Jag hade helst velat att innertaket ej ska hänga mycket längre ner än att jag skruvar gips typ på stolarna som sitter där idag.

För annars behöver jag ungefär montera ner garageporten haha!
Men såg lite som att den har en del justeringsmöjligheter, verkar som att den går o justera med 25mm åt gången ca för fästerna som är i taket...

Går det kanske köra något annat i taket än gips?
Något styvare och då kunna köra med cc120 som det är med stolarna ?
T ex OSB skivor?

Eller gips är bättre? Både billigare och kanske tål fukt mer så att säga? :)
 
Du kan köra råspånt eller annan spontad panel i taket, då kör du den direkt utan att sätta gles. Men då bör du måla ett varv innan uppspikning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.