Jag flyttade i höstas in i en ny bostad. Enligt besiktningsprotokollet är badrummet renoverat någon gång i början av 80-talet. Väggarna är kaklade men golvet är plastmatta.
När jag flyttade in upptäckte jag vad jag tror är svartmögel i kakelfogar och påpekade detta för hyresvärden när besiktning gjordes, men fick bara till svar att det inte är mögel.
Jag har nu under perioden vi bott här börjat känna en distinkt mögellukt i badrummet. När vi flyttade in i lägenheten fanns ett äldre badkar med helfront i badrummet som vi för en tid sedan fick utbytt till ett med halvfront. Jag tittade precis under badkaret och upptäckte svartmögel under hela badkaret, längs kakel och på golvmattan. Jag är höggravid och har en 1 åring hemma, och mår så fruktansvärt dåligt över detta. Jag ska naturligtvis ringa hyresvärden direkt imorgon bitti, men de är nonchalanta, otrevliga och inte tillmötesgående. Till saken hör att deras fastighetsskötare är den som varit här och bytt ut badkaret, och detta kan inte ha undgått honom då. Men han har alltså bara ställt dit det nya badkaret och inte reagerat på att möglet.

Hur ska jag göra för att få detta rätt åtgärdat så snart som möjligt? Vad behövs göras när ett badrum är drabbat av svartmögel? Jag misstänker att det kanske finns mer mögel än vad jag kan se. Hur tar man reda på detta, om möglet är ytligt eller även finns under byggnadsmaterial? Hur görs en mögelsanering? Kan jag kräva att hyresvärden mäter fukt för att se om det finns fuktskador? Ska det också göras en mätning av mögelsporerna? HUR får jag detta gjort om hyresvärden bara på sin höjd skickar hit en städare?
Hur farligt är detta för mig som höggravid, min ett åring och kommande bebis? Hoppas att någon här kan komma med kloka svar
 
  • Mögelskador under ett badkar med synlig svartmögel på kakelfogar och plastmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartmögel längs de undre delarna av kakelväggen och på golvmattan under ett badkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för duk som hänger ner?
Tror mest bara det är tvål o schampo rester som har möglat. Ingen fara, tvätta rent så blir du av med det.
 
  • Gilla
Stickan56 och 3 till
  • Laddar…
klorin tar död på mögel

t
 
Ja duscha på med Klorin så blir du av med det där. Inget jag skulle bekymra mig över det minsta. Mögel finns överallt och så där blir det om man inte håller rent.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Det ska ju poängteras att mögelsporer finns i luften precis hela tiden så nåt litet lokalt är inget man behöver utrota på det viset utan behöver bara städas bort.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Städa normalt bara. Skrubba rent under badkaret och i fogarna med mögel. Det är inget konstigt att gamla hudrester och tvålrester möglar sådär i ett fuktigt badrum. Det är bara att börja städa. Det går att få bort men man får slita lite.

För övrigt är det där inget man blir sjuk av, så sluta oroa dig. Mögelsporer finns i luften hela tiden. Det finns t.o.m. forskning som antyder att vi blir sjukare (utvecklar allergi bland annat) av att vi har det för rent inomhus.
 
  • Gilla
CalleSpeed
  • Laddar…
Är det avloppsrör som går efter golvet.
Försök göra nån smidigare lösning, ett rör så dör i vägen hindrar effektiv rengöring som ger detta resultat du nu har
 
  • Gilla
Ganescha och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
V vectrex skrev:
För övrigt är det där inget man blir sjuk av, så sluta oroa dig. Mögelsporer finns i luften hela tiden. Det finns t.o.m. forskning som antyder att vi blir sjukare (utvecklar allergi bland annat) av att vi har det för rent inomhus.
Många är allergiska mot mögelsporer och blir mer sjuka ju högre halten är.

När det gäller allergi och "för rent" så gäller det att kroppen utsätts för lite för bakterier (inte mögelsporer) men trots det är det i genomsnitt bättre att ha rent eftersom det faktiskt förekommer allvarliga sjukdomsfall (dödsfall) bland barn som utsätts för mycket bakterier. Det är inte heller så att om man utsätts för mycket bakterier så kan man inte bli allergisk utan jag har en släkting som växte upp på en bondgård på 50-talet med djur och åkrar etc. och som är väldigt allergisk mot alla sorters pälsdjur och fåglar samt pollen.
 
Det verkar som en del överreagerar och är onödigt nervösa över mögel. Smuts i hörnet på ett badrum lär inte vara hälsofarligt.
Kanske är det program i TV som ex. byggfuskarna som har triggat igång mögelfrågorna.

Eller så är det att gammal kunskap om hur man städar och håller rent omkring sig som har försvunnit i glömska och nu målar man fan på väggen när smutsen blir så omfattande att den börja synas på väggar och golv.
 
  • Gilla
Stickan56 och 4 till
  • Laddar…
Håller med övriga om att det där är inget att oroa sig för. Det städar man bort, även om det är rätt jobbigt. Finns bra medel att köpa.
 
Svartmögel är en grupp mögelsorter med mörk färg, vissa är extremt ohälsosamma och andra inte.

Att råda dig hur du ska göra utan att veta vilken typ av svartmögel det är vore fel, men behandla det en toxisk typ innan du vet något annat är väl åtminstone det säkra före det osäkra.
 
Fast återigen, allt handlar om mängden mögel och det där lilla "angreppet" kan omöjligt vara mer än det som finns i luften oavsett om det så är världens giftigaste och ohälsosammaste sort.
Problemet är att mögel (liksom asbest) har blivit så laddat och överdrivet så minsta lilla prick är numera oerhört farlig. Att det sen finns i luften helt naturligt pratas det ingenting om. Mögel är liksom ingen livsform som uppstår av sig själv direkt.
 
S Stefan1972 skrev:
Fast återigen, allt handlar om mängden mögel och det där lilla "angreppet" kan omöjligt vara mer än det som finns i luften oavsett om det så är världens giftigaste och ohälsosammaste sort.
Problemet är att mögel (liksom asbest) har blivit så laddat och överdrivet så minsta lilla prick är numera oerhört farlig. Att det sen finns i luften helt naturligt pratas det ingenting om. Mögel är liksom ingen livsform som uppstår av sig själv direkt.
Det är ju helt fel, mängden är inte vad det handlar om.

Med ditt resonemang är helt ofarligt mögel alltså farligt beroende av mängden.
 
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Det är ju helt fel, mängden är inte vad det handlar om.

Med ditt resonemang är helt ofarligt mögel alltså farligt beroende av mängden.
Nej det har jag inte sagt men ett gram farligt mögel på en vägg är ju inte värre än samma mängd mögelsporer i luften? Skillnaden är ju bara att det ena syns och det andra inte.
Med mängden menar jag bara att det vore ju skillnad om ett helt rum vore angripet, då reagerar de flesta oavsett om man är känslig eller inte. Då blir ju halterna/koncentrationen för hög. I vanliga luften är den ju så låg att det inte påverkar någon även om det finns där.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Nej det har jag inte sagt men ett gram farligt mögel på en vägg är ju inte värre än samma mängd mögelsporer i luften? Skillnaden är ju bara att det ena syns och det andra inte.
Med mängden menar jag bara att det vore ju skillnad om ett helt rum vore angripet, då reagerar de flesta oavsett om man är känslig eller inte. Då blir ju halterna/koncentrationen för hög. I vanliga luften är den ju så låg att det inte påverkar någon även om det finns där.
Det är väl först då möglet har etablerat sig (har rätt förutsättningar och börjat växa) som de ”farliga” sorterna utsöndrar toxiner så ditt påstående om sporer i luften vs aktivt mögel på vägg tycker jag är helt fel.

(I övrigt håller jag med om att mögelnojan fått orimliga proportioner).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.