C caroline2014 skrev:
Jo jag tolkar det som en förbättring som man får göra avdrag för, men frågan är om det bara gäller de första fem åren?

/C
Byte från olja till bergvärme räknas till grundförbättringar vilka får göras avdrag för oavsett hur länge sen det är. Om oljebrännare och övrig utrustning tillhörande oljevärmen skrotas och tas bort måste en del av investeringskostnaden räknas bort då det inte enbart är "nytillskott", en del klassas som underhåll för den gamla oljevärmen, hur stor del beror på ålder på utrustningen.

Allmänt för förbättringar och reparationer/underhåll är att för att få göra avdrag ska det man vill göra avdrag för vara i bättre skick när avdraget görs än när man flyttade in, köpte man ett nybyggt hus kan man alltså bara få avdrag för grundförbättringar som tillbyggnad, ombyggnad eller byte från avsevärt billigare material till dyrare, aldrig för reparationer/underhåll även om dessa utförts inom 5 år från säljtillfället.
 
Har köpt ett hus från 1955 och förbättrat (renoverat) en hel del. Jag har exempelvis totalrenoverat köket från att ha haft 1955 standard till att idag ha vattenburen golvvärme och ett nytt IKEA-kök och nya vitvaror.
All el och VA är utbytt, nya fönster, modern ventilation (tidigare en väggfläkt på murstocken 50-tal).
Detta måste väl vara en förbättring mer eller mindre i sin helhet? Tidigare fanns inte frys eller diskmaskin.
Jag har fakturor på c:a 200 000 kr.
Tacksam för input.
 
M
S SwedeBear skrev:
Har köpt ett hus från 1955 och förbättrat (renoverat) en hel del.
När har du gjort förbättringarna?
Är det gjort de senaste 5åren så dra av allt.
 
M mnils skrev:
När har du gjort förbättringarna?
Är det gjort de senaste 5åren så dra av allt.
Huset köpt och renoverat 2018. Skillnaden om det klassas som förbättring eller renovering är ju
inte avgörande nu men just om 5 år.
 
S SwedeBear skrev:
Huset köpt och renoverat 2018. Skillnaden om det klassas som förbättring eller renovering är ju
inte avgörande nu men just om 5 år.
Samma sak gäller båda badrummen som inte bara är totalrenoverade ytligt utan även nya separerade VA stammar, ny el, golvvärme, nya underhållsfria fönster som är tydliga förbättringar och en betydande del av kostnaden.
 
Jag håller med, i princip allt du räknar upp är förbättringar. Skall man vara petig, så skall man egentligen räkna bort en del, alltså va det hade kostat att bara fräscha upp till samma standard som det var i originalet. Men det tror jag inte någon gör.

Utbytet av el och VA kan vara lite i gränsområdet. Det är ju i huvudsak en renoveringsåtgärd. Men om vi antar att elombyggnaden även inneburit en avsevärd utökning, fler uttag. Så är det en förbättring. VA kan vara lite svårare att motivera som förbättring, i dne mån dte är nya ledningar till samma ställe som tidigare. Men har du ex. flyttat badrummet, så är ju de nya ledningarna en del i den flytten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.