Problemet nu är också att jag behöver lasta av teglet längst ner. Ytterväggen mellan gamla och nya garaget ska bort och teglet vågar jag inte låta hänga mens jag gör det.
 
Nu tror jag det krävs lite mer info - ska du avväxla hela gavelväggen?
Förut lät det som att det "bara" handlade om att riva skalmuren eller delar av den...

Pratar vi om att ta upp en dörröppning mellan gamla och nya garaget eller skall stora delar av väggen tas ner?
Vilken bärriktning har du på mellanbjälklaget? Är det träbjälkar parallellt med den aktuella ytterväggen eller har du ett betongbjälklag på de murade källarväggarna?
 
Som vanligt så börjar man på ett ställe och sedan går det vidare....

Slutmålet efter taket är på plats och allt är klart är att båda garagen sitter ihop och att hela väggen ersätts med en balk.

Jag har fått hjälp att räkna på balken och pelarna, men har inget bra sätt att växla av teglet och träväggarna då teglet är i vägen.

Bjälklaget går mellan långsidorna och kortväggarna har en syllbräda i botten med luftspalt och fasadtegel som båda står på yttermuten (Leca).
 
Redigerat:
Då känner jag mig lite lugnare... ;-)
Jag vidhåller dock att om du börjar med att riva skalmuren hela vägen upp löser det både problemen med att avväxla densamma och problemen med fukt i luftspalten i framtiden...
Om absolut vill ha kvar skalmuren medan du lägger in balk/pelarlinje istället för källarvägg kan man ta upp hål och lägga in korta stålbalkar vinkelrät väggen direkt under tegel /trävägg med c/c 600mm som i sin tur stämpas upp. Då kan väggen ovan stå kvar medan du river den murade källarväggen och lägger in stålbalk + pelare. (Det brukar dock bli trångt att få in balken bland alla stämp...)
Alternativt fäller man in vinkeljärnsupplag c/c600 som svetsas till balk/pelare på utsidan tegel för att bära skalmuren och avväxlar träväggen separat. (se upp för excentriska laster!!)
 
Jag gissar att det är där jag landar med att riva väggen... det hade dock varit skönt om det fanns något annat magiskt sätt att bara ta bort undre delen och sedan skjuta resten på framtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.