Verkar som min VP fungerar bra utan tillskott ner till runt -10, därefter brukar den kicka in och hjälpa till.

Har stängt av den funktionen nu och har hittills inte märkt någon skillnad i komfort, däremot så går ju kompressorn mer eller mindre hela tiden. Med tillskottet inkopplat så hamnar den ju i viloläge i 15-30 min eller så innan den drar igång igen.

Sliter det onödigt mycket att låta bergvärmepumpen gå lite mer utan tillskott? (IVT Greenline HT+ C9)
 
Rent tekniskt spelar det ingen roll.
Dock verkar det konstigt att tillskottet ska göra att kompressorn stannar? Det kan iofs hända om framledningstempen blir för hög då tillskottet hjälper till, men annars är det något knas med inställningarna. Vad har du för värmekurva och förskjutning?
 
useless useless skrev:
Rent tekniskt spelar det ingen roll.
Dock verkar det konstigt att tillskottet ska göra att kompressorn stannar? Det kan iofs hända om framledningstempen blir för hög då tillskottet hjälper till, men annars är det något knas med inställningarna. Vad har du för värmekurva och förskjutning?
Kanske dålig beskrivning av mig :)

Jag menade att när tillskottet går in så går den in och kör så att den når måltempen och pumpen går då in i viloläge en stund på grund av ”inget värmebehov”. Utan tillskottet orkar den inte alltid riktigt upp dit om det är väldigt kallt ute verkar det som.
 
Så länge du har tillräckligt varmt inne så är det bättre att kompressorn går. Det är ju den man sparar pengar med.
 
  • Gilla
berisen
  • Laddar…
useless useless skrev:
Så länge du har tillräckligt varmt inne så är det bättre att kompressorn går. Det är ju den man sparar pengar med.
Ok då fortsätter jag nog utan tillskott och ser hur det rullar på. :)
 
Används inte elpatron för att öka tempen när pumpen kör ökad temp för varmvatten det som kallas legionellaskydd.
Nu har jag en gammal bergvärmepump så de nya kanske håller högre temp i vv-delen och kan lyfta tempen utan elpatron.
Eller så går elpatron igång även om den är avstängd vid värmekörning.
Så kolla dom delarna.
 
A AndersS skrev:
Används inte elpatron för att öka tempen när pumpen kör ökad temp för varmvatten det som kallas legionellaskydd.
Nu har jag en gammal bergvärmepump så de nya kanske håller högre temp i vv-delen och kan lyfta tempen utan elpatron.
Eller så går elpatron igång även om den är avstängd vid värmekörning.
Så kolla dom delarna.
Jo det stämmer, elpatronen går fortfarande in vid larm eller vid varmvattenspets.

Det var mest att undvika att den går in vid vanligt drift jag ville undvika. Just nu tillexempel är det runt -15 och stopptempen är runt 46 grader men dit upp orkar den inte utan tillskott utan når upp till typ 43-44 ser det ut som. Senaste dygnet har pumpen gått i princip hela tiden men det är alltså ingen fara?
 
Kanske lite märkligt beteende hos pumpen.
Har en gammal Thermia (2001) och även den går in med tillskottsel när tempen börjar närma sig -10 grader. Kopplar på tillskott och stänger av, men hamnar inte i läget "inget värmebehov" utan pumpen går hela tiden. Så borde ju även din pump fungera tycker man. Nu är det ju mera än 15år sedan jag trimmade in värmepumpen men om jag minns rätt kunde man ställa in hur länge pumpen skulle gå med "överskottsvärme. Man gjorde det för att minska start/stop och få längre gångintervall samt motsvarande stopptid, det har jag optimerat vilket kanske är det som påverkar att kompressor inte stannar lika snabbt som din pump gör utan rullar på på till/från av elpatron.
 
A AndersS skrev:
Kanske lite märkligt beteende hos pumpen.
Har en gammal Thermia (2001) och även den går in med tillskottsel när tempen börjar närma sig -10 grader. Kopplar på tillskott och stänger av, men hamnar inte i läget "inget värmebehov" utan pumpen går hela tiden. Så borde ju även din pump fungera tycker man. Nu är det ju mera än 15år sedan jag trimmade in värmepumpen men om jag minns rätt kunde man ställa in hur länge pumpen skulle gå med "överskottsvärme. Man gjorde det för att minska start/stop och få längre gångintervall samt motsvarande stopptid, det har jag optimerat vilket kanske är det som påverkar att kompressor inte stannar lika snabbt som din pump gör utan rullar på på till/från av elpatron.
Tack för info. Ska kolla upp lite närmare hur den går och vad som händer. Man har ju ofta inte tid att sitta nere vid pannan och hålla koll tyvärr men ska kika! :)
 
Redigerat:
Testa att öka fördröjningen på tillskottet och se om det samverkar bättre med kompressorn då. Jag vet inte exakt hur styret på den där ser ut, men man brukar kunna ändra både tiden till inkoppling och hur snabbt den ska rampa upp effekten. Problemet är kanske att den rampar upp för snabbt så att framledningen stiger över börvärdet istället för att den ligger och balanserar effekten så att det blir rätt temperatur?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.