Jag har en gammal lägenhet och ett dörrlås fungerar inte längre, men jag kunde inte hitta detta låshus i några byggaffärer.
Kan du hjälpa mig identifiera tillverkaren / modellen eller hitta en ersättare online. Låsbild med mått är befogad. Tack!
 
  • Gammalt låshus med måttmarkeringar på en träyta, i behov av identifiering eller ersättning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det finns inget med samma mått som det utan uttagen måste göras om i fall låshuset byts ut.
Det låshuset är väldigt gammalt och det är väldigt länge sedan tillverkningen avslutades.
Dessa förekommer i vassa äldre hus till toaletterna och då brukar dom bytas ut mot moderna innerdörrslåshus, om ett toalettbehör med långskylt används så täcker det ofta över den tidigare hålbilden.
Det går även att använda täckskyltar, trycke och nyckelskylt om så önskas.
 
  • Gilla
Alexey och 1 till
  • Laddar…
Kan du rekommendera ett företag / person i Göteborg som kan göra sådant arbete för mig? Hur söker jag efter det?
 
Den går inte att skruva sönder, så du kan byta/laga fjädern?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Den går inte att skruva sönder, så du kan byta/laga fjädern?
javist, fjädern är trasig, men jag ser inte ett enkelt sätt att öppna detta låshuset. Dessutom låter det fruktansvärt.
Jag har ersatt alla andra låshus i lägenheten, därför ville jag också ändra det här.
 
Ta och skicka iväg ett mail till Spiken i Kistan. Är det någon som kan tänkas ha en liknande låskista hemma så är det dessa. Deras webshop innehåller bara en bråkdel av vad de har i sin butik.
https://www.spikenikistan.com
 
  • Gilla
Alexey
  • Laddar…
M MoggeS skrev:
Ta och skicka iväg ett mail till Spiken i Kistan...
Tack, jag kommer att göra det.
 
Det är ett så vanligt jobb så valfri låssmed kan ordna det och du bör endast behöva betala för en timmes arbete plus resa och eventuellt material om du inte köper det själv.
Det låshuset sluta tillverkas för 60-70år sedan skulle jag gissa på utan att kolla upp det hela.
Om du redan bytt på andra ställen så kan du likväl även byta till toaletten/badrum/duschrum så stämmer modern beslagning om du vill ändra eller byta ut i framtiden.
Är du händig så kan du även utföra arbetet själv om du har verktyg.
 
1 123abc skrev:
Det är ett så vanligt jobb så valfri låssmed kan ordna det ....
Jag har problem med att hitta en låssmed som faktiskt skulle ta det här jobbet =) Det är för litet.
 
Tror jag har extra liggandes, eller rättare sagt min bror. Swedoor hade dem på sina dörrar. Ska kolla om han ska sälja nån
 
Alexey Alexey skrev:
Jag har problem med att hitta en låssmed som faktiskt skulle ta det här jobbet =) Det är för litet.
Finner det lustigt då Låssmeder i regel utför mindre jobb då installationer och reparationer och service ofta inte tar mycket längre tid, men om du säger det så har jag ingen anledning att misstro dig.
Jag hade ringt andra låssmeder om det finns på orten då jobbets omfattning är rätt typiskt för låssmeder.
Vissa låssmedsföretag springer mest på stora byggen och undviker att jobba mot privatpersoner men det är inte något som är typiskt för branschen i sig.
 
P Per_G skrev:
Tror jag har extra liggandes, eller rättare sagt min bror. Swedoor hade dem på sina dörrar. Ska kolla om han ska sälja nån
Snälla gör det, jag uppskattar det.
 
Så här ser den ut
 
  • Närbild på använd tumstock med tydliga siffermarkeringar mot en bakgrund av byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mätning av metallbeslag med tumstock som visar centimeter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag löste problemet genom att ta bort låset och byta en bruten fjäder. Tack alla för att vara till hjälp.
 
P Per_G skrev:
Så här ser den ut
Det låset du har där motsvara assa 404t och är ersatt av assa 2020, det är ett modernare låshus med en hålbild motsvarande moderna utbyteslås.
Alexey Alexey skrev:
Jag löste problemet genom att ta bort låset och byta en bruten fjäder. Tack alla för att vara till hjälp.
Vad bra att det löste sig.
Kontrollera godset på detaljerna bara då det inte är ovanligt att en bit av tryckesroddaren brister och trillar ner så låset går i baklås, en enkel besiktning av detaljerna kan utesluta risken.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.