E
Kära forum, jag är i trubbel.

Har fått en ctc ecoheat 408 installerad (i måndags) och den gör vad den ska. Tidigare hade vi elpanna.

Huset från 1966 har orginal radiatorer på övre plan och golvvärme påbottenplan. Golvvärmen har en tryckstyrd shunt grupp med grundfos alpha2 cirkulationspump för konstanttemperaturhållning i slingorna. I samband med installation av BVP installerades en esbeshunt så att pannan även ska reglera framledning till golvvärmen. I samband med det togs termostaten bort för att den inte ska strypa bort esbeshuntens ev. högre framledningstemperatur. Ventilen sitter kvar.

Men rummen på bottenplan är kalla. Stigaren är varm fram till anslutningen på shuntgruppen ungefär. Termometern på varma sidan visar 30°c och på kalla sidan (innan retur till primärkretsen) ca 20°c. Samtidigt ger esbeshunten 37°c vilket alltså inte når slingorna. Tidigare har termometern visat 35°c på varma sidan.

Shunten (Midi M5 - ser ut såhär http://www.rorprodukter.se/golvvarm...or_golvvarme/midi_m5_tryckstyrd_200m2--EG1530) verkar använda tryck skillnad mellan stigare och retur för att antingen föra in nytt varmt vatten i kretsen eller cirkulera befintligt. Eftersom jag har en esbeshunt borde väl tryckregleringen sättas ur spel på något sätt? Jag vill ju cirkulera över esbeshunten för att den ska kunna reglera temperaturen. Hittar dock inga möjligheter att reglera tryckregleringen. Har provat olika kombinationer av inställningar på pumparna utan framgång.

Nån som ser vad jag borde testa?
 
Redigerat:
Hej
Bild på Esbe-shunten?

Är Esbe shunten detta CTC tillbehör med framledningsgivare som styrs av Ecoheat?
Bild av en Esbe shuntgrupp 2 för värmeinstallation, inklusive reglervred och anslutningskablar, med prisinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om ja, finns cirk-pump mellan Esbe-shunt och golvvärme-shunt?

Om Cirk-pump ej finns, kan du lösa detta på olika sätt.

Avstånd Esbe-shunt/Golvvärme-shunt?
 
E
Magrand Magrand skrev:
Hej
Bild på Esbe-shunten?

Är Esbe shunten detta CTC tillbehör med framledningsgivare som styrs av Ecoheat?
[bild]

Om ja, finns cirk-pump mellan Esbe-shunt och golvvärme-shunt?

Om Cirk-pump ej finns, kan du lösa detta på olika sätt.

Avstånd Esbe-shunt/Golvvärme-shunt?

Hej, ja det är det paketet. Golvvärmeinstallationen är äldre och har en grundfos alpha2.

Här är några bilder på installationen:

1. Golvärmefördelare
Golvvärmeinstallation med en Grundfos Alpha2 cirkulationspump, kopparledningar, och en golvärmefördelare med flera blå ventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Returen är det nedre röret.

2. Nyinstallerad shuntstyrning
Golvvärmeinstallation med kopparledningar, en cirkulationspump, en tryckmätare och en shuntstyrningsenhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den äldre ledningen med blå ventil är returen från krets1 från övervåningen. Framledningen till golvvärme är horisontell till höger om shunten.

Avståndet mellan shuntarna är ca 1,5m.


Fick igång golvvärmen hjälpligt genom att stänga cirkulationspumparna och starta dom igen i sekvensen Golvvärme-cp och sedan primär-cp. Esbeshunten var öppen men varmt vatten gick fel väg och in genom returen istället (framledningen var kallare än returen) . Fick vattnet att gå rätt väg när jag vred lite på shunten. Det här är inte helt normalt va?

Jag ser flera möjliga problem:
-både primär framledning och retur är varmare än shuntens börläge. Den stänger helt och stannar där.

—tryckstyrda shunten får framledning med för lågt tryck/lägre tryck än returen som trycksätts av båda cirkulationspumparna.

Just nu går det dock ok med varma golv. Men jag shuntar manuellt.

I övrigt spetsar anläggningen friskt men det är iaf -10°c. Har spetsat ca 700kwh på 1 vecka...
 
  • Golvvärmeinstallation med en Grundfos Alpha2 pump, golvärmefördelare, nyinstallerad shuntstyrning och mätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display av värmesystem med temperaturer för inkommande och utgående vatten samt driftinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det finns flera fel i installationen.

T-röret från framledningen till esbe-shunten skall sitta efter huvud-cp.

Som det är kopplat nu skall det sitta en cp mellan Esbe-shunt och gv-shunt.

Vad göra?

Flytta t-rör enl. ovan.
En cp till? Nej onödigt och dyrt.
Jag skulle, när man ändå bygger om och flyttar t-röret, ta bort returröret till Esbe-shunten och proppa mitten anslutning, och använda den som 2-vägsventil. Då kommer du att fått tillräckligt differenstryck för att mata golvvärmen.

En annan variant är (t-röret måste ändå flyttas) att ta bort den nedre grenröret på gv-shunten och ansluta returen direkt till nedre fördelaren och tilloppet direkt till gv-cp. Då kommer gv-cp även driva flödet på sekundärsidan av Esbe-shunten.
 
Redigerat:
"Jag skulle, när man ändå bygger om och flyttar t-röret, ta bort returröret till Esbe-shunten och proppa mitten anslutning, och använda den som 2-vägsventil. Då kommer du att fått tillräckligt differenstryck för att mata golvvärmen."

Man måste även flytta Esbe-shuntens givare till gv-shunten efter cp, funkar troligen i dykröret för den borttagna kapillärrörsbulben, eller att spänna fast den på röret efter cp.
 
Golvvärmen cp ser ut att stå i autoläge - vad händer om du ökar farten på den i något av de manuella lägena? Den borde dra in lite mer vatten till gvkretsen då (i väntan på att resten gör "rätt").
 
Jag förstår inte riktigt varför ni har dubbla shuntar?
 
  • Gilla
Vector
  • Laddar…
E
Magrand Magrand skrev:
"Jag skulle, när man ändå bygger om och flyttar t-röret, ta bort returröret till Esbe-shunten och proppa mitten anslutning, och använda den som 2-vägsventil. Då kommer du att fått tillräckligt differenstryck för att mata golvvärmen."

Man måste även flytta Esbe-shuntens givare till gv-shunten efter cp, funkar troligen i dykröret för den borttagna kapillärrörsbulben, eller att spänna fast den på röret efter cp.
Ja, i nuläget kan det diffa 5-7 grader på reglersystemet givare och den analoga termometern efter gv-cp. Enda gången det stämt är när flödet gick baklänges.

Tack för dina svar och förslag. Ska ta upp dessa med installatören. Installationen stämmer med principschemat i manualen där första T-kopplingen är före primär-CP. Men den ideala installationen saknat såklart den tryckstyrda shunten.

Eftersom den tryckstyrda shunten inte verkar gå att reglera kanske det bästa är att ta bort den, som du föreslår. Tänkte dock att den fyller en funktion att förhindra övertemp just när primärens framledning och retur är högre än gv kan hantera.
 
Ser att CTC ritat t-röret före primär-cp
Schema över ett VVS-system med cirkulationspumpar, ventiler och radiatorer som diskuteras i forumtråden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite udda ritat. Normalt sätter man avstick till undershunt efter primär cp.

Kör man efter CTC:s princip så funkar mitt alt. 2.
Ta bort nedre grenröret på gv-shunten och ansluta returen direkt till nedre fördelaren och tilloppet direkt till gv-cp.
Och även ta bort 2-vägsventilen som inte används (den är inte dim. för gv.kretsens hela flöde)
Hela gv-flödet kommer då att snurra genom Esbe-shunten.

Problemet just nu är by-passen med backventilen mellan tillopp/retur på gv-shunten
Installation av T-rör med röda markeringar som indikerar en del av ett VVS-system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Många andra gv-shuntar har en strypventil vid backventilen mellan tillopp/retur som regleras från proppen till vänster, men din har nog bara just en propp där.

Och som MathiasS skriver. Ställ upp gv-cp till max konstanttryck CP2 så bör det funka bättre till ändringar är gjorda.

Instruktionsdiagram för inställning av GRUNDFOS ALPHAS pump med knapptryckningar och lysfältsindikatorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Diagram som visar inställningsmöjligheterna för en GRUNDFOS ALPHA2 L pump med ljusfält och knapptryckningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Tack forumiter, ni bekräftar mina egna misstankar.

@MathiasS: GV-CP står i läge CP1, Lägsta kurva för konstanttryck. Har testat CP2 också men inte märkt någon skillnad. Effekten på pumpen gick upp från ca 7w till 18w när jag ändrade från autoläget. (Se Magrands bilder nedan)

@TotalControl: Nä det är ju en rimlig fråga. Bakgrunden var att jag vill ha bättre styr på temperaturen på bottenvåningen. Installatören offererade att lösa detta (men inte hur, dumt i efterhand). Den nya shunten är CTC´s standardpaket för att styra en andra värmekrets.

@Magrand: Tack för analysen. Jag har kommit fram till samma sak men litade inte riktigt på min slutledningsförmåga eftersom jag är rookie i sammanhangen och dessutom småbarnsförälder så mängden avbrutna tankar är rätt stor :)
Jag tror att cirkulation över shunten är den bästa lösningen om det inte går att justera backventilen på något sätt. Då blir det ju enligt CTC's principschema och risken för driftfallet med för varm retur på shunten minskar.

Återkopplar när jag fått installatörens uppfattning.
 
E
Förresten, är det verkligen rätt att köra GV med så högt tryck som möjligt i detta läge? Ökar inte tryckskillnaden mellan framledning och retur i shunten på ett oönskat sätt då? Det verkar ju vara detta som är grundproblemet.
 
Konstanttryck kan ju vara lite lurigt. Kör i läge II istället och se vad som händer (eller något av de fasta lägena för varvtal). Det är ju enkelt att testa.
 
  • Gilla
erimos
  • Laddar…
Tycker diskussionen i sin helhet är intressant för jag sitter med ett liknande problem här (fast inget är "fel"). Har försökt stänga av en gv shunt som inte längre behövs eftersom allt är gv och de få element som är kvar ändå får "gv-vattentemp". Har snabbt insett att det inte går att kombinera rätt tempdiff på värmebärare OCH komfortabel diff på gv med bara en cirkulationspump. Detta behöver du också beakta när du ställer in systemet (tänk 6-8grader diff på vid värmepumpen och 2-3 graders diff över gv). Med två pumpar som du har det är det dock "enkelt" att fixa med varvtalet.

Tänkte också på att ett skäl till att ctc föreslår montaget med avstick före cp antagligen är att man slipper använda backventiler för att förhindra att gv cp drar vattnet baklänges genom radiatorerna.....
 
E
Slog på shunt en och det verkar inte bättre än att den går åt fel håll. Den har stått så här i ca 1h nu. Kan man vända den på något enkelt sätt?
Display av värmesystem med driftinformation, visar temperaturer och shuntinställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Förstår inte riktigt vad du menar.

Är det Esbe shunten vi snackar om?

"Slog på shunt en" ? Tryckte in vredet till auto?

"och det verkar inte bättre än att den går åt fel håll." Hur konstaterade du detta?

"Kan man vända den på något enkelt sätt?" Menar du Esbe ställdonet/motorn?

Om du menar att det är något galet med ställdonet så är det inte ovanligt att det blir fel vid monteringen.

Gångriktningen kan oxå bli fel. (kan ändras genom att växla trådar på A15/A16 i VP)

Rätt skala är monterad (öppnar moturs)

Som din bild visar så ska shunten vara stäng, pilen på kl 13:30, om inte så är det fel gångriktning.

Ställdonet kan även vara felmonterat på shunten. Shunten i fel läge vid montering av ställdon.
Kolla t.ex. så här:
Dra ut ratten till man. vrid moturs till max.
Dra av ratten helt.
Lossa centrumskruven bakom ratten, dra av ställdonet.
Nu ska shuntens läge vara som denna bild. (D.v.s. stängd mot returen nedåt)
Diagram av en Esbe shunt med pilen på 13:30-position indikerandes stängt läge enligt diskussionen.
Om ja: rätt, återmontera ställdon.
Om nej, vrid axeln till läget enl. bild. Återmontera ställdon.

https://
.esbe.eu/se/sv-se/~/media/ESBE%20PIM_ESBE%20sync%20BR/Documents/Installation%20instructions/A/ARA600%203punkt_98140275_utgH_lr.ashx
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.