Hej! Hur torkar man virket "rätt"? JAg använder vanlig hyvlad gran, 45 mm plank i olika bredder. När jag lägger upp bredder på 195 mm så vill dom gärna skåla sig, verkar som att skålningen går tvärt emot årsringarna. Lägger tyngder på, men träet verkar inte "bry sig" om det. Spelar det nån roll hur man vänder planken vid lagring, sett till årsringarna eller kommer det att skåla sig lika i alla fall? Eller ska man ställa planken mot vägg i stället?
 
J
Vad ska virket användas till
Normalt torkas virke och hyvlas därefter , allt trä rörs i olika riktningar så det blir nog svårt att få till dom bra som du har
 
Härlig fråga! Tyvärr känner jag att det inte finns något enkelt svar. Trä är ett härligt komplext material. Torkning är en vetenskap utan exakta regler. Granplank som du har är troligtvis genomsågade och tänkta att användas med ca 15% fuktkvot. När man fortsätter att torka virket så kan man säkert få nya spänningar beroende av en massa saker. Kupningen du ser är normal för genomsågade plank. Man brukar säga att årsringarna strävar mot att bli raka.

Att spänna/trycksätta dem kan ha viss inverkan men troligtvis väldigt liten (måste göras innan torkning påbörjas). Likaså att ställa dem upp. Väldigt långsam torkning kan kanske hjälpa.

Gran kan vara otroligt bra att jobba med men det mesta av konstruktionsvirket vi använder i sverige är inget vidare att försöka använda till möbler etc. Beroende vad du vill göra så tror jag du ska titta efter annat virke, typ furu, björk, ask eller kanske asp. Gärna sågat för att kunna torkas möbeltorrt.
Sen kan man säga att allt virke påverkas när man torkar det, man brukar alltid få rikt och planhyvla när man torkat.

Nu blir det lite överkurs men kika/googla gärna på kvartersågat, tätvuxet virke och torkning med basning.
 
  • Gilla
laban2 och 1 till
  • Laddar…
Ok där fick jag ett av flera svar som jag sökte, det där med att årsringarna strävar efter att räta ut sig. Då spelar det gissningsvis ingen roll hur man vänder årsringarna vid lagring? Dom strävar efter ett bli raka i vilket fall?
 
Krympningen är störst i årsringarnas riktning då man tittar på ändträet. Med andra ord kan man säga om vanligt genomsågat virke att årsringarna vill bli raka. Virket kupar sig hur du än gör. Det ligger i träets natur.
Lyckas man spänna fast det så det inte kan kupa sig så spricker det i stället för krympningen måste ta vägen någonstans.

Om man får tro Per-Erik Lång som var en extremt noggrann sågare med lång erfarenhet och stort intresse för att prova sig fram och utväckla bättre metoder så skulle det ge aningen jämnare torkning om man torkar virket med kärnsidan uppåt..... men skillnaden är helt säkert mariginell.
Det viktiga är att virket är "strölagt" det vill säga att man har små ribbor på tvären mellan varje varv bräder. Ströribborna brukar vara ungefär 7/8 gånger 7/8 tum för virkestjocklekar upp till 2 1/2 tum. Har man tjockare virke skall de vara grövre så man får mer luft mellan varven. Då det är luft runt virket på alla sidor utom någon fläck där ströribborna ligger emot så torkar virket jämt och kan inte vrida sig lika mycket.

Ställer man virket mot en vägg och torkar det stående så brukar det kröka och vrida sig rent vedervärdigt.
 
  • Gilla
Bengan Wellsale
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Krympningen är störst i årsringarnas riktning då man tittar på ändträet. Med andra ord kan man säga om vanligt genomsågat virke att årsringarna vill bli raka. Virket kupar sig hur du än gör. Det ligger i träets natur.
Lyckas man spänna fast det så det inte kan kupa sig så spricker det i stället för krympningen måste ta vägen någonstans.

Om man får tro Per-Erik Lång som var en extremt noggrann sågare med lång erfarenhet och stort intresse för att prova sig fram och utväckla bättre metoder så skulle det ge aningen jämnare torkning om man torkar virket med kärnsidan uppåt..... men skillnaden är helt säkert mariginell.
Det viktiga är att virket är "strölagt" det vill säga att man har små ribbor på tvären mellan varje varv bräder. Ströribborna brukar vara ungefär 7/8 gånger 7/8 tum för virkestjocklekar upp till 2 1/2 tum. Har man tjockare virke skall de vara grövre så man får mer luft mellan varven. Då det är luft runt virket på alla sidor utom någon fläck där ströribborna ligger emot så torkar virket jämt och kan inte vrida sig lika mycket.

Ställer man virket mot en vägg och torkar det stående så brukar det kröka och vrida sig rent vedervärdigt.
Ok! Återigen ett bra svar! Även om man inte får bukt med problemet så är det alltid intressant att lära sig om träets reaktioner!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.