Har precis köpt ett sekelskifteshus där nedre plan är en timmerkista & övre oisolerad plankstomme. Fasaden består av pärlspontad panel spikad direkt på timmret/plankorna.
Tyvärr är panelen slut & fasaden lappad med flera igensatta fönster=mindre rötskador.

Hur ska vi fixa till väggarna? Tips tas TACKSAMT emot!
Vi har funderat på att tilläggsisolera med mineralull på utsida timmer + vindpapp + ny fasspontad panel (125mm ?). På övervåningen tänker vi även isolera innifrån. Gavlarna har gammal spånfyllning men kallgarderoberna (4st) är helt oisolerade.

Snälla! Ge tips på tjocklek av isolering samt uppbyggnad av vägg uppe respektive nere. Vi har en massa snickare i bekantskapskretsen men jag vill helst renovera så varsamt som möjligt....Jag behöver argument!

HJÄLP!!!
 
Om vi börjar på bottenvåningen så tycker jag att åtminstonde 45x70 liggander reglar, 70 mm mineralull, vindpapp, 21x45 läkl=luftning samt 21 mm panel och varför då inte använda sågad perlspånt av gran. Det finns att köpa till samma pris som vilken annan panel som helst och det blir mycket snyggt.
På övre plan är det ju sammmaförfarande som nere, fast där måste det förstås isoleras ordentligt invändigt. Förslagsvis 170 mm invändig isolering. Huruvida du skall använda diffusionsspärr på övervåningen måste du ta med någon på plats, och då kanske inte dina snickare utan kommunens byggnadsinspektörer. Inget fel på snickarna, men det brukar finnas två sidor, de som vill ha plast och de som inte vill ha plast. Och dessa åsikter går av någon anledning inte att ändra på. Personligen skulle jag använda plast i väggarna på övre plan om det går att få ihop det med snedtak och innertak, samt att ordna med styrd ventilation.

Lite att fundera på: Tartan
 
Kan du ge oss bilder?
Då får du argument!

;)
 
Jag har precis samma typ av hus och håller precis på med renovering. Efter många turer fram och tillbaka har jag bestämt mig för att isolera allt med cellulosaisolering. Speciellt bra blir detta då jag får blåst in isolering från utsidan in i bjälklaget mellan våningarna. På ytterväggen gjorde jag så här:

På timmerväggen sätter jag 2"2 vertikalt och rätar upp huset så gott det går. Ingen som helst ambition att få det rakt men panelen måste ju passa utan att bukta. I underkant lägger jag en 2"2 horisontellt och klämmer in vindduk bakom som jag sedan viker upp i framkant. Sedan slår jag på asfaboard och klämmer denna i skarvarna med vindduk och en tunn läkt. Utanpå läkten fäster jag sedan spikläkten som är rejält tilltagen för att få ordentlig luftning. Sist på med panel som vi fått tillsågad efter den gamla. Ingen direkt merkostnad när jag väl hittade rätt ställe.

I gavlarna har jag reglat upp nya väggar och låter dessa reglar komma i linje med 2"2 reglarna på timmerväggen. Alltså går jag bara vidare med boarden ända upp. Jag kommer sen att bygga "kassetter" på insidan, både i gavelväggar, kattvindar och tak som sedan fylls med isolering. Jag undviker plast och kör i tak och väggar med den duk som isoleringsgubben vanligtvis använder. För att få lite extra takhöjd har jag skippat utrymme upp mot nocken och kör på ända upp då ev. luftning ändå stoppas vid knäväggarna i mitt hus och dessa även är bärande. Ute i kattvindarna fyller vi med isolering mot golvet.

Kan inte säga något om hur bra detta blir eftersom vi inte flyttat in ännu, men det känns som en genomarbetat lösning.
 
Det finns t.o.m. de som anser att en timring inte ska isoleras alls. Timret i sig magasinerar nämligen värme. Största värmeförlusten är otillräcklig isolering av yttertak/vind plus bristfälliga fönster och ytterdörrar. Men personligen tycker jag du gör helt rätt i att lägga på minst vindtätt skikt över hela ytterväggen, och gärna dessutom lite tilläggsisolering.

Utvändig isolering gör tyvärr oftast husets exteriör lite klunsig och oformlig. I synnerhet om huset har vacker och stilren fasad brukar man rekomendera isolering invändigt. Men i ditt fall är fasaden tydligen mogen för byte. Dessutom verkar den vara monterad långt efter timringens tillkomst. Därför kan det ändå vara idé att - som du - ta utvändig isolering på allvar. En klar fördel med utvändig isolering är att du effektivt åtgärdar ködlbryggor vid mellanbjälklag. Detta är en svag länk ifall man isolerar inifrån.

För att din nya fasad ska bli SNYGG ska du tänka på detta:
a. Försök ge hela huset samma konsekventa formspråk
b. Se till att bygga väggen så tunn du kan
c. Flytta ut fönster och dörrar ändå till fasaden nya utsidaV
d. Var noga med fasaden avslutning med "rätt" krön upptill
e. Över sockeln bör huset ha någon sorts vattbräda

I synnerhet mot husets sockel kan en ny tilläggsisolerad fasad te sig klunsig. Det bästa är därför om grundmur/sockel byggs ut lika mycket som resten av fasaden. Ska ni ändå dränera om huset faller det sig mer naturligt än om ni hade tänkt slippa det jobbet.
 
för att jag har samma sak att ta ställninng till.

Skall isolera timmret med nuavarande lockpanel(skall dock ta bort lockläkten). Har hört att timret i sig själv har väldigt bra u-värde, nu är det drevat med de gamla metoderna, frågan är om man skall ta bort detta för att få bort lukt o dylikt och sätta dit vindpapp. Om man skall ha vinterbonat, hur mycket bör man isolera utifrån sett, räcker det med 45 eller skall man ha 70. Jag har tänkt att smälla på en innervägg på timmret med reglar emellan, då kommer det bli en spalt som jag har tänkt att dra upp elen i. Är det någon nackdel med denna luftspalt?

Samt vad skall man änvända för isolering, cellplast, typ "thermisol" eller mineralull, typ "isover"

Samt detta med att sockeln kommer längre in, blir inte så snyggt, vad är det bästa att gör där. Jag skall dränera grunden.
Please, kom med lite tips o ideér.....
 
Vår timmerstomme är drevad med mossa och lindrev, inte luktar det? Varför skulle det lukta?

Timmerhuset vi äger har inte särskilt omfångsrika stockar, och vi började fundera på om vi skulle tilläggsisolera då vi ändå måste byta ut stora delar av panelen. Efter samtal med både byggnadsantikvarier och energirådgivare har vi bestämt oss för att inte göra detta. De säger nämligen samma sak: vindtäta med papp eller asfaboard, täta ordentligt runt fönster och dörrar, tilläggsisolera yttertaket. Och vi håller alltså på att renovera ett hus för året runt-boende mitt i Lappland, 25-30 minusgrader är inte ovanligt.

Därtill tillkommer byggnadsvårdsmässiga frågor, som att sockeln hamnar innanför panelen, att fönstren blir hålögda, och så vidare...
 
Skall bli intressant o se om ni upplever nåt kallras mot väggen. Bytte ni ut hela panelen...
 
Vi har inte bytt ut panelen ännu, vi ska göra det till sommaren. Jo, det blir nog att byta hela; den befintliga är målad i plastfärg och två av sidorna är dessutom panelade med masonit.

Något kallras vid väggen tror jag faktiskt inte att det blir, däremot vid fönstren som vi inte kommer att byta ut (gammalt fönsterglas). Timmer har ganska bra isolervärde som det är, och dessutom lagrar timret värme. Stockarna i väggarna värms upp.

Det kommer kanske att gå åt mer ved än om vi hade tjock isolering på utsidan, men som skogsägare känns inte det som något större problem.

Om du bestämmer dig för att tilläggsisolera tycker jag att du ska överväga en isolering med hygroskopiska, diffusionsöppna egenskaper. För att inte riskera skador i huset kan det vara bra att använda egenskapsliknande material.
 
Tillägg: Kallras beror oftast på en otät vägg. Vi kommer att komplettera drevningen om det behövs och sätta asfaboard/vindpapp. Självklart kommer vi att uppleva väggen som kall om det är -40 några dagar i rad, men det känns som att det är sådant vi får ta när vi flyttar in i ett 150 år gammalt hus.
 
Har isolerat vår timmerstomme utvändigt med 100 mm linisolering
och vindpapp - sedan lutspalt och panel. Mellan timmerstockarna satte vi lindrev. Ekofiber av returpapp verkar också bra och lite billigare men kräver lite mer förarbete.
 
Globestar. Se för allt i världen till att skaffa likadan pärlspontpanel till utsidan. Förändringen som kommer av att ta bort den kan inte kompenseras. Mycket har redan nämnts: Flytta ut fönstren, flytta ut grunden. Fundera på om det verkligen är nödvändigt att tilläggsisolera på det sättet. På väggen kan man flytta ut det mesta, men vad händer med ett av de mest tidstypiska dragen: storleken på takfot och taköverhänget? Ska ni dra ner taket? Ska man göra på det sättet behöver man nästan lyfta upp huset en aning för att bibehålla proportionerna? Förstår verkligen Konichiwa Girl där.
Tror det var aggen som frågade om kallras. Det blir det väl från nästan alla fönster, men av alla köldinträngningar är väl ändå golvdraget det värsta. Välisolerade golv, välisolerade tak, täta fönster och sen välisolerade väggar. Det är nog den ordningen ungefär man bör arbeta i prioritetsmässigt.

Men jag säger det igen: Tappa inte bort pärlsponten.
 
Jag är ingen expert på området utan kan bara ge mina erfarenheter. Har precis renoverat en gammal byskola från 1700-talet med massivt timmer. Funderade och frågade väldigt mycket angående just isolering och nu efter 1 vinter är min erfarenhet följande.

Vi tilläggsisolerade inte väggarna mer än att vi kompletterade drevningen mellan stockarna med nytt lindrev. Inte ens vindpapp på utsidan. Spikade upp ny panel som var identisk med den gamla. Huset ser fantastiskt ut från utsidan med sin stenfotsgrund och gamla handblåsta allmogefönster. Jag är emot större ingrepp av grundkonstruktionen och det behövde vi nu inte heller göra.
Gamla beprövade metoder fungerar fantastiskt och huset lever och andas och risken för mögel, angrepp etc. är minimal.

Invändigt så tilläggsisolerade vi inget alls heller. Vi satte antingen upp lumppapp och panel på denna (ex. pärlspont i köket) eller skivor med lumppapp på som vi målade. Isolerade gjorde vi i golv och tak. Värmen smiter som bekant uppåt, ej ut genom väggarna och kylan kan i en gammal stenfotsgrund ofta komma från golvet med dålig isolering, den tränger ytterst sällan in genom väggarna. Nu efter en vinter så identifierade jag några få kallraspunkter. Vissa fönster och dörrar. Väggarna upplevdes ej som kalla. Elräkningen var överraskande låg :)

Summa sumarum, att räkna hem besparingar på att tilläggsisolera väggar tar nog många många år (om man har timmerstomme) så lägg krutet på fönster, dörrar, golv och tak. Bara kostnaderna att flytta ut fönster, socklar, grund (estetiskt) kostar såpass mycket att ni kan värma huset "gratis" ett par år.
 
...men fick inte bestämma...blev "nedröstad" av sambo o de som gör jobbet...

Det blev såhär från insida o ut: gips - spånskiva/plywood - plast - mineralull - timmerstomme (125mm) - mineralull - vindpapp - ny pärlspont (grövre än tidigare). Minns ej tjocklek på mineralullen el dimensionen på pärlsponten såhär i huvet men men...

Inte alls perfekt enligt mig men nu är det så iallafall...synd att man inte är händig karl med mycket pengar...

Nu är jag så trött på renovering att jag bara vill spy...typ "gör som ni vill bara vi snart kan flytta in"
 
Flyttade ni ut fönster, dörrar, grund etc?
Ni kommer tyvärr att få problem med plasten som spärr. Det skulle ni kollat med ex. Gysinge innan ni gjorde det, nu krävs det att ni installerar en väl fungerande ventilation (helst mekanisk) i huset. Det kommer nog landa på sina modiga 30-40 000. Men varmt får ni nog.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.