Är mitt uppe i att måla om garaget i källaren, och bakom kranen fanns ett läderskydd, för vattenstänk antar jag.

Bakom det möts jag av detta, och undrar nu om det är mögel, och isåfall, krävs dränering eller är det säkert att måla över?

Obs: Det gråa är spackel, så kan ignorerar, bara det svarta jag är fundersam över. Känns någorlunda torrt men luktar vått på nära håll.

STORT TACK!

50451904_401801463721800_5191514098105319424_n.jpg

50392785_2257197817938230_6185681452399591424_n.jpg
 
Är det bakom läder så har väggen inte kunnat andas. Tvätta rent med klorin eller någon mögeldödare och låt torka. Måla med färg som andas, typ silikatfärg.
Jag hade liknande på en vägg som tapeten var målad med plastfärg. Efter tvättning fick det stå och torka i två månader. Mätte med fuktmätare och väggen var torr. Målade med silikatfärg och har mätt fukten i väggen och den är låg nu.
 
Joacimz Joacimz skrev:
Är det bakom läder så har väggen inte kunnat andas. Tvätta rent med klorin eller någon mögeldödare och låt torka. Måla med färg som andas, typ silikatfärg.
Jag hade liknande på en vägg som tapeten var målad med plastfärg. Efter tvättning fick det stå och torka i två månader. Mätte med fuktmätare och väggen var torr. Målade med silikatfärg och har mätt fukten i väggen och den är låg nu.
Ja, precis så jag tänkte med. Nyinflyttad i huset, men helt klart märkligt att tidigare ägare valt läder.

Ok, ska testa med klorin! Krävs det torkning i två månader?
 
Vet inte. Men jag hade en hel vägg i ett rum som inte andades så det luktade lite mögel när jag rev ner tapeten. Mätte fukthalten och den var ganska hög mot övriga väggar. Mätte kontinuerligt och fukthalten sjunk. När den var samma som övriga väggar målade jag om den.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.