Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nja, presumtionen är att du påverkar de sakerna, men dispens kan i vissa fall ges trots det. Men argument som att ingen går där eller att djuren nog klarar sig håller inte. Det har testats många gånger.

I ditt fall skulle det hjälpa om ån är smal, under två meter bred. Det antar jag att den inte är. Och då kommer det bli svårt, för du kommer att behöva utöka hemfridszonen/tomtplatsen och det är precis det lagen finns till för att hindra.

Hade hela marken varit din tomt sen innan hade det varit en annan sak, då hade man kunnat hävda att tomtplatsen inte utökas, men nu är det inte så.

Din bästa chans är att kommunen och länsstyrelsen skiter i (bryter mot) lagen skulle jag tro. Inte helt ovanligt faktiskt, vilket väl är ett tecken på lagens orimlighet när inte ens dess väktare vill upprätthålla den. Hur vanligt är förstås svårt att veta då det pratas lika tyst om det som om varg i Västerbotten.
Om jag fattat det rätt så ändrades även strandskyddslagen 1990 så det blev möjligt att köpa lantbruksmark för privatpersoner om man har för avsikt att till exempel odla på den eller ha får eller liknande :thinking:
 
Ingen som kan hjälpa mig och kanske peka på nått tjänstefel som begåtts ?
Så kanske dom blir lite samarbetsvillig
 
windestal
Gjorde nyligen något liknande då vi köpte till mark anslutande till vår fastighet som var del av en större jord/skogsbruksfastighet. Också strandskyddat område, gällde för oss ca 5000kvm. Det var en lång process, då handläggaren på lantmäteriet först trodde att det skulle krävas strandskyddsdispens för själva markköpet/fastighetsregleringen. Vi hamnade då i moment 22, för att ska man söka dispens måste man söka det för någon åtgärd (ex ändrad användning) men dels skulle vi inte ändra användningen och dels trodde hon inte att dispens skulle ges i vilket fall. Så vi skulle behöva dispens, men hade inget att söka dispens för, och om vi hittade på något att söka för skulle det nog avslås... Ett drygt halvår senare var hon på någon konferens/kurs och kom då fram till att det inte behövdes strandskyddsdispens för själva fastighetsregleringen och efter ytterligare lång väntan gick det till slut igenom. Regleringen kostade knappt 50', som tur var delades kostnaden med en granne. Inga konstigheter, befintliga "hörn" användes för nya gränser.

Så angående att köpa till marken så går det nog, men var beredd på att:
1) handläggare på Lantmäteriet inte har så bra koll på den här typen av fall
2) det bara går om nyttan kan visas för din fastighet, samtidigt som det inte försämrar stamfastigheten (annars får reglering ej göras, strandskydd eller ej)
3) det tar lång tid
4) det är väldigt dyrt

Detta om att köpa marken och göra en fastighetsreglering, utan att ändra hur den används. När det gäller att bygga ut ditt hus (efter att detta markköp gått igenom) är jag dock pessimistisk, just på grund av strandskyddet. I nuläget har du förmodligen en hemfridszon som täcker hela din fastighet (kan vara mindre, det är den s k tomtplatsbestämningen som avgör hur stor den är). Om du skulle bygga ut huset, eller för den delen bara vilja anlägga gräsmatta eller rensa upp på grannens mark så det blir mer som en trädgård, så skulle hemfridszonen utökas. Alla åtgärder som gör att upplevd hemfridszon utökas kräver strandskyddsdispens och det tror jag inte du kommer få. Som tidigare skrivits räcker inte argument som "ingen går där", "djurliv störs nog inte' osv, utan strandskyddet är till för att förhindra just sådant som du vill göra. Undantaget är om det gäller ett mindre vattendrag (smalare än 2m), då kan man istället ansöka om upphävande av strandskyddet, vilket är lättare. (Mer om detta här: https://www.naturvardsverket.se/Sto...-av-strandskydd-vid-sma-sjoar-och-vattendrag/ )

Så summerat tror jag att du kan få igenom fastighetsregleringen, men kommer inte få använda den som du vill, och då är väl inte marken intressant att köpa längre...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
windestal windestal skrev:
Gjorde nyligen något liknande då vi köpte till mark anslutande till vår fastighet som var del av en större jord/skogsbruksfastighet. Också strandskyddat område, gällde för oss ca 5000kvm. Det var en lång process, då handläggaren på lantmäteriet först trodde att det skulle krävas strandskyddsdispens för själva markköpet/fastighetsregleringen. Vi hamnade då i moment 22, för att ska man söka dispens måste man söka det för någon åtgärd (ex ändrad användning) men dels skulle vi inte ändra användningen och dels trodde hon inte att dispens skulle ges i vilket fall. Så vi skulle behöva dispens, men hade inget att söka dispens för, och om vi hittade på något att söka för skulle det nog avslås... Ett drygt halvår senare var hon på någon konferens/kurs och kom då fram till att det inte behövdes strandskyddsdispens för själva fastighetsregleringen och efter ytterligare lång väntan gick det till slut igenom. Regleringen kostade knappt 50', som tur var delades kostnaden med en granne. Inga konstigheter, befintliga "hörn" användes för nya gränser.

Så angående att köpa till marken så går det nog, men var beredd på att:
1) handläggare på Lantmäteriet inte har så bra koll på den här typen av fall
2) det bara går om nyttan kan visas för din fastighet, samtidigt som det inte försämrar stamfastigheten (annars får reglering ej göras, strandskydd eller ej)
3) det tar lång tid
4) det är väldigt dyrt

Detta om att köpa marken och göra en fastighetsreglering, utan att ändra hur den används. När det gäller att bygga ut ditt hus (efter att detta markköp gått igenom) är jag dock pessimistisk, just på grund av strandskyddet. I nuläget har du förmodligen en hemfridszon som täcker hela din fastighet (kan vara mindre, det är den s k tomtplatsbestämningen som avgör hur stor den är). Om du skulle bygga ut huset, eller för den delen bara vilja anlägga gräsmatta eller rensa upp på grannens mark så det blir mer som en trädgård, så skulle hemfridszonen utökas. Alla åtgärder som gör att upplevd hemfridszon utökas kräver strandskyddsdispens och det tror jag inte du kommer få. Som tidigare skrivits räcker inte argument som "ingen går där", "djurliv störs nog inte' osv, utan strandskyddet är till för att förhindra just sådant som du vill göra. Undantaget är om det gäller ett mindre vattendrag (smalare än 2m), då kan man istället ansöka om upphävande av strandskyddet, vilket är lättare. (Mer om detta här: [länk] )

Så summerat tror jag att du kan få igenom fastighetsregleringen, men kommer inte få använda den som du vill, och då är väl inte marken intressant att köpa längre...
Ja jag har varit inne på det hela tiden att själva markdelen inte ska va nått problem men som det ser ut nu så ska jag inte ens få köpa den som en separat fastighet.
När jag nu läst lite mer och att jag även noterat att ändringar gjorts i lagen om strandskydd för att det ska underlätta för oss på landet att utvecklas (Hela Sverige ska leva) så ska det inte heller va nått problem att få dispens för ändringen som vi vill göra..
Som det står : Du kan få dispens från strandskyddet om du har ett särskilt skäl. (vilket vi har) De särskilda skälen står i sin helhet i 7 kap 18c-d § miljöbalken, och innebär att du kan få dispens om OMRÅDET:
redan tagits i anspråk på ett sätt som gör att det saknar betydelse för strandskyddets syfte (och det har det ju) Det är flera hus på rad efter strandkanten och området är ju helt omringat av vägar. Området är fullt i hus
 
Allt går att läsa till ens egen fördel, det betyder inte att man tolkat det rätt. Allt det du sagt nu kan lika gärna tolkas precis tvärt om, och tolkas normalt så.

LIS-reglerna skulle förvisso kunna vara på din sida, men det bygger på att kommunen använder dem, vilket man inte verkar gjort där du bor.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Allt går att läsa till ens egen fördel, det betyder inte att man tolkat det rätt. Allt det du sagt nu kan lika gärna tolkas precis tvärt om, och tolkas normalt så.

LIS-reglerna skulle förvisso kunna vara på din sida, men det bygger på att kommunen använder dem, vilket man inte verkar gjort där du bor.
Nu börjar du låta som en byråkrati anställd :crysmile:
Men tack för tipset om lis..
Jag hade tänkt fråga dom om det där med planerat område/om vi kan lösa det den vägen
 
Tack, men att jag beskriver att det är på ett visst vis är inte detsamma som att jag tycker så. Strandskyddet är ett typexempel på lagar jag tycker illa om och som jag tycker är orättfärdiga. Men att jag tycker så hjälper ju inte dig ett smack, medan ifrågasättande av dina slutsatser faktiskt kan hjälpa dig om du då hittar en bättre väg framåt.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tack, men att jag beskriver att det är på ett visst vis är inte detsamma som att jag tycker så. Strandskyddet är ett typexempel på lagar jag tycker illa om och som jag tycker är orättfärdiga. Men att jag tycker så hjälper ju inte dig ett smack, medan ifrågasättande av dina slutsatser faktiskt kan hjälpa dig om du då hittar en bättre väg framåt.
Jag håller med dig helt och jag hoppas lagen blir bättre nu när dom håller på att uppdatera den..
Men som det är nu så beror de ju typ på vem du får kontakt med. Den kan tolkas åt alla håll å kanter
 
För å vara den tråkiga i diskussionen här.
Du kan bara hävda ianspråstagandet på din egna fastighet. Grannfastigheten är obebyggd och är därför enligt lagen inte oanspråkstagen på det sätt som gör att den saknar betydelse för strandskyddet. Om du har möjlighet att använda LIS undantaget så kan det gå men de vanliga i 18c § kan du inte använda.

Lyca till med ansökan iaf
 
M mrZnake skrev:
För å vara den tråkiga i diskussionen här.
Du kan bara hävda ianspråstagandet på din egna fastighet. Grannfastigheten är obebyggd och är därför enligt lagen inte oanspråkstagen på det sätt som gör att den saknar betydelse för strandskyddet. Om du har möjlighet att använda LIS undantaget så kan det gå men de vanliga i 18c § kan du inte använda.

Lyca till med ansökan iaf
Nä den är som sagt inte anspråktagen. men det är väl liksom därför jag söker dispens för att jag vill ta den i anspråk till en väldigt liten del.
 
Bigblockvolvo Bigblockvolvo skrev:
Nä den är som sagt inte anspråktagen. men det är väl liksom därför jag söker dispens för att jag vill ta den i anspråk till en väldigt liten del.
Och det är därför det inte kommer att fungera då du inte kan få dispens för område som inte är anspråkstaget. Det är ju ett av huvudsyftena med strandskyddet att man inte ska hävda byggande utanför den redan hävdade tomtplatsen. Förut gick det att hävda lucktomt men det tog alliansen bort 2009.
 
M mrZnake skrev:
Och det är därför det inte kommer att fungera då du inte kan få dispens för område som inte är anspråkstaget. Det är ju ett av huvudsyftena med strandskyddet att man inte ska hävda byggande utanför den redan hävdade tomtplatsen. Förut gick det att hävda lucktomt men det tog alliansen bort 2009.
Nja jag är inte riktigt beredd att hålla med. På min egna nuvarande tomt behöver jag inte ens söka dispens.
Jag frågade till och med kvinna på länsstyrelsen som varit med och beslutat i min ansökan om det är omöjligt att få dispens i mitt fall och det va det inte..
Det handlar väl mest om vad som står i ansökan, den lär skrivas på rätt sätt.
I det här fallet har kommunen gjort ett dåligt jobb att hjälpa mig med det.
Efter att jag läst på länsstyrelsens hemsida va dom önskar i en ansökan så förstår till å med jag att den är dålig.
Kommunen verkar inte ha läst på deras sida vad som ska vara med eller så vill dom bara inte gör nån ansträngning i det hela.
En orsak till avslaget är att kommunen gjort en totalt onödigt stor tomtplatsavgränsning + att dom skrivit att jag ska tydligt avgränsa med staket eller häck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.