Hej!

Ska behålla gamla skåpen men höja bänkhöjd och kakla nytt. Ser två alternativ:
1) bygga en ny högre sockel som blir 15 cm
2) lägga distans ovanpå skåpen sedan bänken

Nackdel med 1) är att jag antar att sockel höjden på spis kylskåp är 10 cm? Alltså en diff.

Nackdel med 2) är att översta lådorna hamnar långt nedanför bänkhöjden.
 
Rickard.
Hur mycket ska du höja? Jag höjde mitt dåvarande 50 talskök(tror jag det va) med ca 5cm i ovankant och det var enkelt och i stort sett osynligt. Då köket var spikat i betong hade det varit påvippen omöjligt att höja stommarna.
 
  • Gilla
Hammarman
  • Laddar…
Bygg en låda att ställa spisen på så att du får upp sockeln i nivå med skåpens.
 
  • Gilla
Hammarman
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Hur mycket ska du höja? Jag höjde mitt dåvarande 50 talskök(tror jag det va) med ca 5cm i ovankant och det var enkelt och i stort sett osynligt. Då köket var spikat i betong hade det varit påvippen omöjligt att höja stommarna.
Från 85 till 90 cm.

Jag har trävägg så arbetet är ganska lika oavsett. Lossa och fästa skåp tar tid men en sockel är enklare att bygga än en ”distans” tänker jag
 
Rickard.
Jag lyfte på bänkskivan och spikade och limmaade en hyvlad list/bräda som var rätt höjd ovanpå stommarna som sen målades. Så väldigt minimalt med jobb.

Eftersom den nya bänkskivan gick ut långt över stommarna (gammalt kök ny bänkskiva) så tänkte jag aldrig på skarven.
 
  • Gilla
Hammarman och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

BirgitS
H Hammarman skrev:
Nackdel med 1) är att jag antar att sockel höjden på spis kylskåp är 10 cm? Alltså en diff.
Det varierar nog, från 60-talet och fram tills Ikea började med Metod-köken var bänkskåpens sockelhöjd normalt 17 cm (17 + 70 för skåpet + 3 för skivan =90). Spisar brukar gå att justera i höjd mellan 85 och 90 cm och då är det ju sockelhöjden man ändrar.
 
  • Gilla
Hammarman
  • Laddar…
Jag har höjt ett gammalt kök från 85 till 90 i förra huset vi bodde i.
En hyvlad list på skåpet precis under bänkskivan, lite latexfog och färg så ser det inte så tokigt ut.
 
  • Gilla
Hammarman
  • Laddar…
Kylskåpen har väl ingen sockel direkt. De är ju 60 cm djupa ända ner till golv så problemet borde bara gälla spis så vitt jag kan förstå.
 
  • Gilla
Hammarman
  • Laddar…
95 och en grund låda under bänken! :geek:
 
  • Gilla
Hammarman
  • Laddar…
M mlkjhr skrev:
Kylskåpen har väl ingen sockel direkt. De är ju 60 cm djupa ända ner till golv så problemet borde bara gälla spis så vitt jag kan förstå.
Det har du rätt i. Diskmaskin spis är grejen.
 
Alla jag har haft "kontakt" med är höj/sänkbara.
 
  • Gilla
Hammarman
  • Laddar…
Följdfråga: jag kommer höja med lister ovanpå skåpen, det är tre skåp och en öppen hylla. Totalt två meter. Efter jag har jämnat ut ev höjdskillnader tänkte jag lägga 2 st 2”4 (45x95) ena i ytterkant långsida och den andra parallellt längs väggen.

Räcker det eller behövs t ex tvärgående reglar eller ytterligare en bräda i mitten?

Skivan är 30 mm tjock med ”riktigt” trä dvs limmade stavar tror jag det heter.
 
  • Två träreglar placerade på köksskåp för att förbereda för höjning med lister.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gick på standardhöjd på sockeln och lämnade lite lucka under bänkyta. Inget jag stört mig på hittills och tycker det blev hyggligt snyggt också. Mycket lister, men vad ska man göra :rofl: Kök med ljusgrått golv och köksskåp, lucka under bänkskiva, radiator, lucka med lister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.