Hej!

Har vattenburen värme med radiatorer från en större renovering någon gång i början/mitten av 90-talet (vi köpte huset för några år sedan) och skulle nu vilja byta/komplettera med elektroniska termostater.
Stötte dock genast på patrull, då termostatens M30-koppling inte ville passa på befintliga kopplingar (de tre olika adaptrarna som följde med hjälpte dessvärre inte). Funderar nu om det finns någon metallbussning eller adapter man skulle kunna använda sig av, eller något annat tips? Måste man byta allt kring inloppet av varmvatten till radiatorn?
All hjälp mottages med stor tacksamhet. Gammal termostat med M30-koppling fast vid en radiator, ej kompatibel med nya adaptrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre radiatorventil med en metallkoppling och ett inkommande rör, behöver bytas till en elektronisk termostat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Radiatorkoppling med otillräckliga adaptrar för montering av elektronisk termostat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Griffeltavlan
Dom nedre bilderna är TA’s ventiler nu även kallat IMI. Finns adaptrar för deras ventiler m28-m30. Skulle dock aldrig byta till nå termostater med något annat märke då det kan strula en del då alla tillverkare har olika ventiler och längder på den där ”nålen/piggen” på ventilen.

Den övre bilden är en MMA termostat och ventil.

Lycka till:)
 
På den övre bilden finns en förväxlingsrisk mellan M20x1½ och M28x1½ så man behöver mäta först.
 
Griffeltavlan
Jaså finns dom i 20 mm också? De va nytt för mig:thinking:

Vad har du för märke på nya termostaterna då?
 
Fanns tydligen en variant av termostaten för AGA/TP också enligt Gelia.
 
Griffeltavlan
J Josth skrev:
Fanns tydligen en variant av termostaten för AGA/TP också enligt Gelia.
Ja men den står det inget på vad jag minns, dom väl även smalare vad jag kan minnas. Men de där är ingen AGA i alla fall, står MMA ser man på den :D
 
Tusen tack för alla svar! Har ordnat sig nu :)
 
  • Gilla
Griffeltavlan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.