Grannarna som bor sist på vårt område har inte haft kabel-tv förren nu. Idag stannade en bil med en kabelläggarmaskin på släpet framför vårt hus och jag som råkade vara ute blev tillfrågad om vi hade någon vattenledning nedanför vårt hus på allmänningen och jag pekade ut var den var, vi har en ledning som pumpar upp vatten från sjön till vår bevattningsanläggning). De visade på ett ungefär hur de hade tänkt gräva och jag gick in. Nu har de grävt klart och de fräste ett spår och lade ner kabel på vår tomt. Ingen har ens frågat oss om det var ok. Att vi har kabeln som går in i vårt hus på tomten kan jag förstå men grannens?

Pratade med dem efteråt och de menade att där de skulle lagt kabeln, i tomtgränsen där gick en strömkabel.

Nu stör inte kabeln oss någåt så denna bit av tomten är ett ställe vi aldrig är på men om vi skulle sälja huset och så vad säger vi då till nya ägarna "Jo förresten grannarna jar en kabel ett par decimeter in på tomten"?
 
Det säger väl sig själv att dom inte får eller hur.... ::)
 
Det krävs ett servitut för att gräva ner en kabel på er tomt som ska till grannen.

Fast här verkar det snarare som det har skett ett misstag. Du har säkert rätten på din sida om du ber dem flytta kabeln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.