Det skall ju finnas en fuktspärr mellan betonggolvet och parkettgolvet, men nu undrar jag hur jag skall göra vid anslutningen mot väggarna? Vår fuktspärr i väggen sitter 45 mm in. Skall fuktspärren gå upp på väggen eller skall den ligga precis vid golvsyllen eller en bit ifrån ???
 
Ingen som vet hur man skall göra?
 
Fuktspärren mot betongen behöver bara täcka själva golvet om man funderar på att skydda parketten. Tanken är att plasten skall skydda mot fuktvandring från betongen upp i trät och det gör den i så fall.
Men grundtanken med ångspärrarna i väggar och tak är att stoppa ångtransport från rummet in i väggarna. Och då blir det lurigare när man skapar en lucka mellan spärrskikten nere vid golvet, där det också kan komma extra fukt från betongen. Bäst är om man kan ansluta till väggarnas ångspärr. I annat fall får man passa sig så att inga dubbla spärrskikt med isolering, trä eller liknande emellan bildas, för då kan det bli riktiga jobbigt.
 
Ja det låter ju vettigt. För min del då som inte kommer åt väggarnas fuktspärr, så får jag väl lägga plasten så att den inte kommer i kontakt med trä.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.