Hej jag har en gammal varmvattenberedare från 1968 som jag vill byta ut kan tänka mig att den är den största energiboven i villan, jag kan inget om detta så jag vill ha lite tips vad man kan byta till.
Hur mycket kan man spara på att byta till en ny vi är en familj på 4 personer.
Kan man även värma upp rummet som den är i ?
 
  • Mässingsskylt på gammal varmvattenberedare från Thermia med teknisk information och tillverkningsår 1968.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan i princip inte spara något på att byta ut en elberedare mot en elberedare. En ny är väl bättre isolerad men den kostar ju också i inköp och montering. Värma rum.. ta ett elelement istället
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Den enda förlusten i en varmvattenberedare är energi som går från beredaren och ut i rummet. Den förlusten är bara en reell förlust på sommaren, eller om du i övrigt har väldigt billig uppvärmning.
 
C Chivas66 skrev:
Kan man även värma upp rummet som den är i ?
V Vector skrev:
En ny är väl bättre isolerad men den kostar ju också i inköp och montering. Värma rum.. ta ett elelement istället
Om nu beredaren är lite dåligt isolerad (det känner man om man lägger handen utanpå isoleringen) så värmer den rummet den står i.
Vill man isolera mera, så är det ju bara att linda lite Gullfiber runt den.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Så jag tjänar inget på att byta ut den till en ny panna ?
 
Däremot betalar inte försäkringsbolag om skadan beror på en för gammal varmvattenberedare. Tror det är 30-35 år som gäller. Men om det gäller även en sådan som du har vet jag inte. Min morfar hade en träinklädd som han hade stängt av. Då vedpannan hade inbyggd varmvattenberedare. Det jag undrade var om man kunde använda sådana som en liten ackumulatortank istället.
 
Redigerat:
A
C Chivas66 skrev:
Så jag tjänar inget på att byta ut den till en ny panna ?
Nej. Eluppvärmning har 100% energiomvandling. Som KoW säger kan en modern beredare vara något bättre isolerad och då spara lite uppvärming på sommaren. Du lär inte tjäna igen den investeringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.