Har ett hus på 140 kvm med ett direkt intilligande garage på ca 50 kvm. Min tanke är att bygga in garaget till bostadsyta och koppla på golvärme i likhet med de övriga rummen. Det befintliga bostadshuset har krypgrund medan garaget är uppfört på platta som jag tyvärr tror är oisolerad. Finns det något sätt att lösa det här på ett bra sätt med isoleringen? Går det tex att bila upp plattan och sedan gjuta om sektionsvis utan att riva ner resten av garaget och isåfall är det överhuvudtaget kostnadseffektivt. Till saken hör att själva garagebyggnaden är robust gjord och smälter bra in med huset och är isolerad i väggar etc. Jag är helt okunnig inom bygg och det är svårt att få tag skickligt folk så tips emottages med stor tacksamhet.
 
Hrej,

Funderar själv på att göra om garaget till badrum.
Hur gick det för er?

Har ni några bilder?

/A
 
L
Värst vad alla bygga-om-garage-till-bostad verkar dö?
 
  • Gilla
dennisson
  • Laddar…
För att väcka en gammal tråd då..

Jag har liknande planer. Har idag ett "garage" som inte används som garage utan snarare hobbyrum/mekrum och förvaring. Huset har bara en ingång med en typisk 70-talshall där trappan från övervåningen kommer ner direkt innanför dörren. Ganska trång hall/entré med andra ord. Vi saknar dessutom tvättstuga. Torktumlare, tvättmaskin, dess tillhörande smuts/rentvätt och arbete är förpassat till den övre WC´n som är på ca 2,5m2 golvyta exkl maskinerna. När man kör med dem låter det dessutom en hel del i stommen i den gamla träkåken.

Tanken är nu, eftersom det platta garagetaket från -73 som lagats flera gånger måste bytas, tänkte jag helt enkelt förlänga byggnaden med 3m och bygga om taket till ett pulpettak med låg lutning.
Befintliga garageportar tas bort och ersätts med vägg och dörr.

I det nya utrymmet blir nu groventré och tvättstuga på lite drygt 10m2. Inredningen är inte spikad, jag har skissat lite på hur det skulle kunna bli, men inte helt huggit in det i sten ännu. Fönster och dörr skulle kunna byta plats, garderober skulle kunna fällas in i den nya väggen mot gamla garaget och på så sätt möjliggöra mer golvyta och mer bänkyta.

Befintlig kåk har krypgrund vilket innebär att golvnivån där är ca 40cm över marknivå. Den nya plattan kommer att bli 10cm över mark och då blir jag tvungen att ha 1-2 trappsteg in i huvudbyggnaden.

Tankar om detta?
 
  • 3D-skiss av ett hus med tillbyggt garage och planerat pulpettak, entré med trappsteg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-skiss av ett hus med tillbyggt pulpettak och ny ingång där garageportarna ersatts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-skiss av planerad tvättstuga med bänkar, tvättmaskin, torktumlare och vask i ett renoverat garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-skiss av en planerad groventré och tvättstuga, med trappsteg och inredningsförslag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Superintressant projekt.
Jag har ett liknande garage och funderar på att bygga om till en mindre lgh då barnen skulle behöva en ”sluss” till verkligheten.
Ingen med erfarenheter av detta ?
 
Puffar tråden då den är aktuell för många som vill öka på bostadarean.

Ni som går i tankar att bygga om garage till bostadsarea, tänk på BBR-kraven för ett bostadsutrymme.
- Bl.a. ska bygglov skickas in med avsikt att anmäla funktionsändringen.
- Tillgänglighetskrav
- Brandkrav
- Inv. takhöjd min. 2,4m
 
  • Gilla
Lillekitte och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.