Hej,
Planerar en renovering av köket och kom fram till att jag skulle vilja flytta fönstren också en bit i sidled för att det ska passa bättre.
1. Måste jag söka bygglov för detta? Min uppfattning är att det inte är en väsentlig ändring av fasaden.
2. Är det något jag fixar själv? Är väldigt händig i det mesta inom bygg.
3. Skulle det funka enligt skissen nedan eller är det något annat jag måste göra eller tänka på?
Skiss av en väggstruktur med måttangivelser, visar befintlig och ny placering av fönster för en köksrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
Det var inte mkt det skulle flyttas. Men det behövs nog ändå bygglov då det är ändring i bärande konstruktion samt fasad ändring. Men sen är frågan vem f*n som kommer märka något (utom under byggtiden). Är du lite händig så klarar du det jobbet nog. Använd samma kvalité/dimension på reglarna så bör det gå vägen.
 
Vad har du för fasad?

Är huset byggd i moduler?
Är fasaden byggd i moduler?

Kanske en kraftigare balk som går över bägge fönsterna som kan ta upp krafterna ovanifrån.
 
Det är ett vanligt trähus med panel på fasaden, vet dock inte om det är moduler eller inte. Tror inte det är det
Byggt -88, vet inte hur vanligt det var med moduler då eller om det var vanligare att allt byggdes på plats.

Hjärtväggen i huset går precis till vänster om de tvärliggande reglarna märkt 3. Vet inte om det har betydelse för resten av regelverket.

Tror knappast nån i området skulle bry sig om jag skulle flytta mina fönster en bit.
 
Här är en bild på fasaden också om det hjälper
Rödfärgad träfasad på hus med fönster, vit dörr och en svensk flagga, lätt snötäckt mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gavelvägen är förmodligen inte bärande. Försök ta reda på hur bjälklaget ovanför ligger.
 
Har ingen annan ritning än sektionsritning, förvisso spegelvänd mot mitt hus.
Sektionsritning av ett hus med måttangivelser och vinkelnotation, ritat för hand på papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser ut som att hjärtväggen går åt andra hållet jämfört med gaveln. Du kan flytta fönstren utan problem .
 
P Martin Granqvist skrev:
Det ser ut som att hjärtväggen går åt andra hållet jämfört med gaveln. Du kan flytta fönstren utan problem .
Ja, stämmer.
Hjärtväggen går 90grader mot kortsidans gavel.
Den är undersökt för den ska jag också öppna upp
 

Bästa svaret

Eftersom det är en gavelvägg så är taklasterna små och jämnt fördelade på hela sträckan. Du kan lugnt genomföra den tänkta fönsterflytten. Åtgärden kräver varken bygglov eller bygganmälan.
 
J justusandersson skrev:
Eftersom det är en gavelvägg så är taklasterna små och jämnt fördelade på hela sträckan. Du kan lugnt genomföra den tänkta fönsterflytten. Åtgärden kräver varken bygglov eller bygganmälan.
Tack @justusandersson precis vad jag ville höra och själv också trodde
 
Nja. Bygglov krävs ju i regel för fasadändring vilket detta blir men sen om någon kommer märka det och i så fall anmäla är ju en annan sak. Jag hade gjort det utan bygglov...
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det kan vara värt att notera vad som faktiskt står i PBL (Plan- och bygglagen) om bygglov.
"2 § Det krävs bygglov för
1. nybyggnad,
2. tillbyggnad, och
3. annan ändring av en byggnad än tillbyggnad, om ändringen innebär att
a) byggnaden helt eller delvis tas i anspråk eller inreds för ett väsentligen annat ändamål än det som byggnaden senast har använts för eller enligt senast beviljade bygglov har anpassats till utan att den avsedda användningen kommit till stånd,
b) det i byggnaden inreds någon ytterligare bostad eller någon ytterligare lokal för handel, hantverk eller industri, eller
c) byggnaden byter färg, fasadbeklädnad eller taktäckningsmaterial eller byggnadens yttre utseende avsevärt påverkas på annat sätt."
Mindre förändringar av fasaden är alltså inte bygglovspliktiga. Punkt 3c gäller endast inom detaljplanelagt område.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.