Tjena,

Behöver er som bollplank.
Har köpte ett hus där det ingick en lada.
Ladan är inte modell större utan jag skulle säga att den är som ett garage med plats för 3 bilar. (Tänk er en gammal tvätthall på en mack med 3 portar)

Dock är nog byggt för 70-80 år sedan och har klarat sig hyfsat. Panelen är kass men stommen ser ok ut.
Halva ladan har jordgolv misstänker jag eftersom det ligger plank som golv och där djuren har varit är det betong. Det jag gillar med ladan är att det finns ett loft där man kan stuva in vinterdäck, gräsklippare, cyklar osv.

Dock är ju ladan är helt oisolerad. Behöver ny panel, gjuta golv i halva ladan och allt annat som tillkommer.

Är det värt att renovera eller ska man bygga ett nytt garage?

Har ingen vidare hög budget och måste göra mycket själv. Tacksam för svar.
 
Om man inte har nå stor budget, så skulle jag renovera, då kan du ta lite åt gången.
 
Sen beror de väll på vad du ska/vill använda garaget till ?
 
Jag skulle först fundera ut vilken standard jag vill ha när det är färdigt. Om tanken är att renovera till modern standard, isolerat under plattan mm, skulle jag nog i första hand försöka få ekonomi till att bygga nytt. Om utrymmet finns skulle jag nog bygga en varmisolerad garagedel direkt i anslutning till ladan och behålla ladan som kallförråd/carport. Det kanske räcker med att riva och gräva ur delen med jordstampat golv och ersätta den delen med varmgarage.

Om det istället inte är så viktigt med att nå upp i modern standard hade jag nog kört på renoveringsspåret. Men inte utan att noga räkna på vad det kommer att kosta. Risken är att ju att det enda som är okej är trästommen och att tak, fönster, portar, väggar och golv ska åtgärdas. Då går det snabbt att komma upp i summan av vad det kostar att bygga till en liten varmisolerad garagedel.

Ungefär så hade jag resonerat.
 
Tack för alla svar. Har ganska gott om mark så jag kan bygga nytt och behålla ladan om så önskas. Dock är det tid & stålarna som sätter stopp. Finns gott om hål att stoppa pengarna i när man köpt ett hus. Har redan plöjt ner mycket pengar i huset redan och framöver ska vi byta bil så det blir lite mycket på en gång.

Anledningen att jag vill ha ett garage är ju att jag ska ha möjlighet att ställa in mina veteranbilar och mecka lite. Även att det ska gå att vara där på vintern och fixa & trixa med grejer till huset.

Ska kolla med byggnämnden hur stort jag får bygga och sedan ta in offerter på hur mycket det kostar att ”renovera” ladan / bygga nytt så får man ta det från det tänkte jag.
 
D Dr alban skrev:
Tack för alla svar. Har ganska gott om mark så jag kan bygga nytt och behålla ladan om så önskas. Dock är det tid & stålarna som sätter stopp. Finns gott om hål att stoppa pengarna i när man köpt ett hus. Har redan plöjt ner mycket pengar i huset redan och framöver ska vi byta bil så det blir lite mycket på en gång.

Anledningen att jag vill ha ett garage är ju att jag ska ha möjlighet att ställa in mina veteranbilar och mecka lite. Även att det ska gå att vara där på vintern och fixa & trixa med grejer till huset.

Ska kolla med byggnämnden hur stort jag får bygga och sedan ta in offerter på hur mycket det kostar att ”renovera” ladan / bygga nytt så får man ta det från det tänkte jag.

Hur har det gått? Vilken väg valde du till slut och hur långt har du kommit?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.