nzsc
I samband med renovering har jag rivit ner en gammal ventilationskanal som fanns i köket. I form av en rektangel, uppbyggd av skivor som påminner om ”?”, gick den raka vägen från ytterväggen till skafferiet.

Huset är uppfört på sent 50-tal. Ventilationssystem är självdrag, tror jag. Minns dock för några år sedan när det utfördes OVK att jag fick anmärkning på att jag hade en eldriven fläkt i badrummet samt att köksfläkten var tillkopplad på frånluftskanalen. Fick inte ha något av det här eftersom bl.a. matos och fukt sögs in till grannarna.

Tilluftsventiler finns i alla fönster förutom i köket. En frånluftskanal i badrummet samt en i köket.

Efter ombyggnaden är det ett hål nu i ytterväggen i köket. Jag är inte särskilt haj på saker som rör ventilation, så jag hoppas att någon mer kunnig inom området kan berätta vad jag ska placera där?

Just det! Hålet är fyrkantigt med måtten ca 150x120 mm. Ursprungligen var det ca 150x150 mm, men just där har taket sänkts ca 40 mm.
 
  • Fyrkantigt hål i en vit vägg där en gammal ventilationskanal varit, med sänkt takkant ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fyrkantigt ventilationshål i vägg med mätsticka, gammal ventilationsgaller synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy inuti en gammal ventilationskanal i ett kök med synliga rör och en ventil med galler av metallnät.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fyrkantigt hål i en vit vägg med måttband som visar dimensionerna ca 150x120 mm, tidigare del av ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fyrkantigt hål i en vit vägg med måttband visande bredden, relaterat till en gammal ventilationskanal i ett kök från 50-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fyrkantigt hål med måttband i en vägg visar ventilationens storlek på ca 150x120 mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fyrkantigt hål i vit vägg med måttband, visar en ventilation med skyddsgaller i ett renoverat kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Försök sätta dit en justerbar ventil då det kan vara bra med lite tilluft även i köket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.